Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vertikalt ställ för MacBook / Pro

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 09:21

Finns det någon person som har tillgång till fräs och material så man kan tillverka ett
vertikalt ställ för macbook & macbook pro?

Jag tänker mig ett som liknar nedan fast med modifikation.

Stället måste ha ventilationshål så att den inte täpper till gångjärnen,
en person har redan gjort en skiss från ett annat forum och då tänker jag på:

Teoretiskt borde denna 'andas' bättre.
Dela gärna med er tankar och ideer, suget efter ett vertikalt ställ är stort, inte minst från internationella forum men även här i sverige.

Senast redigerat 2009-01-19 09:36
  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-19 21:54

Ser väldigt intressant ut. Jag har tillgång till lite sådana maskiner genom min far, vill dock inte ge mig in på att skapa något som ska se så här pass bra ut, skulle eventuellt kunna tänka mig att göra något liknande för eget bruk. Om det sker så lovar jag att dela med mig utav resultatet.

Borde ju gå och fixa med strängpressning av Aluminium; Sapa är väl en världsspelare där. Sök lite på strängpressning så hittar du säkert ngn som kan göra sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:06

Andas inte MacBook Pro till viss del genom tangentbordet?

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-19 23:37
Ursprungligen av acke:

Andas inte MacBook Pro till viss del genom tangentbordet?

Jo den gör det vad jag vet. Men det ska ju gå att köra den i s.k. clamshell mode (stängd) med extern skärm och om man dessutom sätter upp den såhär fint så får den ju bra med luft runt om. Bör inte vara några större problem kan jag tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 09:14

Nått liknande detta?

Deskstandz

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-20 16:04
Ursprungligen av prince:

Nått liknande detta?

Deskstandz

Inte helt tokigt, produktbeskrivningen redogör att macen står säkert, däremot tycker jag inte det ser så stabilt ut ifall man skulle råka stöta till skrivbordet.

Jag får väl köpa ett ställ och testa helt enkelt.
tack för länken

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 16:39

Hornbach "ministaffli" ?

clas ohlson verkar det som...

Trippel-Tilde; varför kan du inte skriva som vanligt folk och bifoga en bild?

Skall vi sitta här och gissa? Det blir ju bara löjligt.
314307_X_2007-06-27_100306_290.jpg heter bilden, så det blev man ju smartare av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 22:31

Om du känner för att langa iväg $300 så kika här:
http://www.balmuda.net/v/products/c/floater/index.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 06:25

Well.. 300 känns lite overkill. 'Cut from a single block of aluminium', känns lite överproducerad, dessutom kostar den en heeeel del i frakt medans deskstandz kostar $2 i frakt worldwide, det känns bra.

Allt som allt så går det på 360 SEK inklusive frakt och stället, bra skit

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-21 09:06

Synd att det inte fanns till min "fyrkantiga" MBP early 2008...
Hade nog köpt ett då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 09:07

$ som SEK, vad gör det?

Måste dock, som Acke, höja ett varningens finger. Om man kör processor- och grafikintensiva applikationer på sin MBP med locket stängt blir den snabbt väldigt varm och fläktarna börjar rusa. Jag har fått upp min processor i 98° (!), trots att fläktarna gick i över 5500 RPM, när jag gjorde kontaktkartor på ca 200 RAW-filer.

Numera har jag min MBP i uppställt läge trots att jag har den till en extern skärm, då är den mycket svalare och tystare, även vid vanlig slösurfning och filmtittande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-30 17:46

Claes Ohlsson ministafflilösningen känns lovande

Ursprungligen av hyb:

suget efter ett vertikalt ställ är stort, inte minst från internationella forum men även här i sverige.

Hoppas jag inte kraschar dina planer om du vill tillverka och sälja ett ställ...

Jag hade planer på att själv tillverka ett ställ i MDF och hade gjort en snygg ritning, väldigt lik din i början av tråden, fast med en massa hål för ventilation.
Dessutom ville jag att sidostyckena skulle kunna spänna mot datorn för att undvika glapp. Plötsligt kom jag på att vi hade en sådan grej hemma...
Vi använder numera IKEAs servettställ ”Fantastisk” som kostar 19 kr (!).
Funkar hur bra som helst. Är dessutom självlåsande; vid belastning på botten sluter sig sidostyckena mot mitten och håller fast datorn. Pga sidostyckenas utformning är anläggningsytan väldigt liten och det blir inga problem med överhettning.
Istället (oavsiktlig ordvits) är datorn betydligt svalare än om den ligger på skrivbordet.

IKEA | Bordsdekorationer | Servetter & servettringar | FANTASTISK | Servettställ för 50 servetter

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-28 10:27
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Plötsligt kom jag på att vi hade en sådan grej hemma...
Vi använder numera IKEAs servettställ ”Fantastisk” som kostar 19 kr (!).

IKEA kunde sålt den som Mac tillbehör (fast inte på IKEA då) och ta 20ggr mer betalt - om de varit smarta.

Kanonförslag! Dessutom hade mitt lokala IKEA 648st i lager....

BookArc - BookArc - Twelve South

1
Bevaka tråden