Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag se om någon surfar på mitt mobila bredband?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under hösten innan jag skaffade mobilt bredbad kunnat surfa på en okänds grannes. :">Det var ju inte så bra eg, så jag skaffade eget tillslut. Behövde först inte skriva lösenord till hans mb men en dag var det spärrat.
Nu undrar jag om någon kan surfa på mitt utan att jag märkt det?
När jag går in på mitt md måste jag skriva in koden jag fick från Telia men har inget lösenord på datorn så när den rutan kommer upp behöver jag bara klicka ok.

Jag provade att sätta på ariport för att kunna surfa samtidigit på min andra dator o lyckades tillslut med det. Med den andra datorn behövde jag inte något lösenord. Men om jag gör så igen borde det ju betyda att grannar också kan komma in?! Finns det i så fall något sätt att bara få de som jag vill att surfa på mitt md?

/Sofiaflicka

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 01:38

det bästa e ju att sätta en säkerhetsSpärr på antenngrejjan
WEP \ WPA \ WPA2 de senare detså bättre - med lösenord - för att säkra att bara du använder ditt egna WiFi
- anledningen till att det gick bra förut var att det inte fanns nåt lösen alls på grannens mojutt .. och det samma gäller för dig & grannarna om du inte behöver ange nåt lösenord etc...

för att vara helt säker kan man låsa tillgången till MACadress (identitet till dom datorerna som har rätt att nyttja det trådlösa) .. be om lite hjälp så klarnar det tror jag! -- kan inte hjälpa så mkt då jag inte kör äppelGrejjer här -- kan inte peka på hur man ställer in grejjerna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-20 21:05

Menar du mobilt bredband (som ansluts till mobilnätet) eller trådlöst nätverk (som troligen ansluts till ett fast bredbandsuttag men som låter dig ansluta detta trådlöst)?

Om det är mobilt bredband så ska det bara vara du som har tillgång till det, om du inte har delat ut det - vilket kräver att du uttryckligen ställer in att det ska vara så.

Trådlöst nätverk däremot fordrar WPA eller WPA2 för att du ska kunna vara säker på att ingen annan använder det. (MAC-skydd är onödigt, i betydelsen MAC som i Media Access Control inte Macintosh)

Det är mobilt bredband, en såndär mojäng man sätter in i datorn.
Men om jag ställer in så min andra dator kan använda den, då borde ju andra runt om under samma tid också kunna använda det. O då är det frågan om det sa vara ngn mer lösenord..

//Sf

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-01-21 21:05
Ursprungligen av Sofiaflickan:

Det är mobilt bredband, en såndär mojäng man sätter in i datorn.
Men om jag ställer in så min andra dator kan använda den, då borde ju andra runt om under samma tid också kunna använda det. O då är det frågan om det sa vara ngn mer lösenord..

//Sf

Om du inte har aktiverat Internetdelning under Systeminställningar -> Delning så behöver du inte oroa dig. Då ansluter din andra dator till något annat öppet nät och andra obehöriga kan inte surfa på ditt mobila bredband.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-20 23:40

Apple har en instruktion om detta (för Mac OS X 10.5 Leopard).

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/sv/8156.html

Se steg 4, där du uppmanas att skapa ett lösenord.

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2009-01-21 01:09

Mac och mobilt bredband

Hej, har en fundering kring mitt mobila bredand från tre. Allt funkar överlag mycket bra, förutom när jag laddar ner stora torrentfiler, ex en film. Jag använder transmission. Det som händer är att överföringen slutar fungera efter ett tag, och anslutningen dör. Då måste jag ta ur modemet och stoppa i det igen för att få igång det.

Det som är underligt är att jag kan ladda stora filer via ftp utan problem, så endast storleken på filerna är inte problemet.

Någon som har nåt förslag?

Mvh Kalle

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2009-01-21 01:12

hoppsan

mitt förra hamnade visst under fel rubrik...:">

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-21 07:25
Ursprungligen av gt98kla:

Hej, har en fundering kring mitt mobila bredand från tre. Allt funkar överlag mycket bra, förutom när jag laddar ner stora torrentfiler, ex en film. Jag använder transmission. Det som händer är att överföringen slutar fungera efter ett tag, och anslutningen dör. Då måste jag ta ur modemet och stoppa i det igen för att få igång det.

Det som är underligt är att jag kan ladda stora filer via ftp utan problem, så endast storleken på filerna är inte problemet.

Någon som har nåt förslag?

Mvh Kalle

Tycker inte att du ska kapa denna tråd som faktiskt handlar om något helt annat.

Ursprungligen av gt98kla:

Hej, har en fundering kring mitt mobila bredand från tre. Allt funkar överlag mycket bra, förutom när jag laddar ner stora torrentfiler, ex en film. Jag använder transmission. Det som händer är att överföringen slutar fungera efter ett tag, och anslutningen dör. Då måste jag ta ur modemet och stoppa i det igen för att få igång det.

Det som är underligt är att jag kan ladda stora filer via ftp utan problem, så endast storleken på filerna är inte problemet.

Någon som har nåt förslag?

Mvh Kalle

Varje anslutning till en "leverantör" eller "konsument" av data du har i din nedladdning (du kan ju ladda ner en fil från kanske 20 olika personer och upp till 15 olika personer samtidigt). För att datorn skall kunna hålla reda på alla dessa bitströmmar upp och ner så öppnar datorn ett portnummer i brandväggen och det går åt fler portar i din ISP motsvarigheter.

Kruxet blir då att eftersom ISP's routers, brandväggar etc är "smarta" saker så detekterar de att EN användare försöker öppna hundratals portar inom 10 sekunder... Ajajja! en dDOS-attack! Stryp!

De tror alltså att du försöker ge dig p ångn site och "blocka" den...

Prova att kraftigt minska antalet Connections i preferences på ditt torrentprogram.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 01:12

kan det vara frågan om en "keep alive" inställning för torrents?
. tourettes Syndrome? ;]

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2009-01-21 01:16
Ursprungligen av ~~~:

kan det vara frågan om en "keep alive" inställning för torrents?
. tourettes Syndrome? ;]

Hittar ingen sån i transmission... och hela anslutningen lägger av, inte bara torrentöverföringen..

Så man ska skapa som ett "lokalt nätverk"?

Annars förstår jag inte helt inte helt än, för om jag nu inte har något lösenord o kan gå in från min andra dator så borde ju andra också kunna se namnet på datorn o gå in. (om jag har lösenord kan jag förstå hur det fungerar)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-23 14:29

Sen brukar också vissa 3G-operatörer strypa hastigheten efter dom första (typiskt) 5GB nedladdat.

Ursprungligen av frazze:

Sen brukar också vissa 3G-operatörer strypa hastigheten efter dom första (typiskt) 5GB nedladdat.

Tror Fele2 gör så (bland andra).

Tycker det verkar som fel tänkt om man tänkt sig ladda ner filmer över bredbandet....

1
Bevaka tråden