Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag köra Ubuntu från ett USB-minne på en Mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-20 16:41

Hej på er alla!

Jag är helt ny i mac världen , men lär mig snabbt. Det jag behöver hjälp med är hur man kan använder linux ubunto på ett usb minne och boota den som en cd eller liknande.
dvs hur kommandonen ser ut på min mac book air tillskilland från stationära . Hemskt tacksam förs, ha en
trevlig dag

Bröt ut ovanstående inlägg från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

"Kommandonen" ?

Öh..
Du får väl börja med att skaffa grunden , en skiva med Ubuntu.
sedan får du väl på lämpligt manér installera den på ett minne.

Raden med "hur kommandonen ser ut på min mac book air tillskilland från stationära"
begriper jag ingenting av.

Om du nu är helt ny i Macvärlden, varför skall du då installera Ubuntu på din Mac?
Kör macen en stund, lär dig och njut av att ha en fungerande dator ett tag.

Du kanske kan installera bootcamp och hoppa över att installera Windows på den partitionen och istället lägga in Ubuntu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-20 19:25

ok, det ja menar är när du startar en pc så kan du gå in i bios och se hur den bootar cd hd samt andra enheter om det finns liknande kommandon som ger denna funktion är det det jag är ute efter. Jag ska ta en kurs i lnux det är därför jag önskar att få ha den på macen

Macar använder inte Bios, man kör med EFI och det behöver man inte gå in och pella i, men du kan installera en BootLoader som låter dig välja vilket system som skall bootas - vanligt (OSX) eller ngt annat som du installerat. det är inget problem, men det är inget man ger sig på som nybörjare heller. Det är knepigt, ibland svårt och ofta tar sådana här saker tid eftersom man lär sig under tiden och ibland av sina misstag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-20 19:33

Om du håller ner ALT eller som vi i macvärlden säger, option precis när datorn startar då kommer du få välja bootbara hårddiskar, CD-skivor, USB-enheter eller nätverksenheter.

Vad jag vet bootar Ubuntus LiveCD helt normalt på macar och antar att en livecd på usb-enhet beter sig lika dant.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-20 21:53

ok Vart kan jag hitta denna bootloader då ?

Ursprungligen av Zion:

ok Vart kan jag hitta denna bootloader då ?

Menar du skivan att starta direkt från kan det ju vara en bra början att läsa lite på http://www.ubuntu.se/ ladda ner och bränna en skiva.

Som Sidde säger så startar maskinen från en CD om du vill prova på lite.

Vill du däremot installera det permanent brukar man ha en "startmeny" där man väljer vad som skall laddas (så var det iaf när jag installerade dylika saker på en PC-burk sist). Sedan har man två "delar" på sin hårddisk - en för varje operativsystem. Det är DEN biten som är lite knepig.

Bootloadern (grub) som Ubuntu kör är bara allmänt irriterande. Se till att du får LILO.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-21 01:56

Hur gör man ett usb minne bootbar med linux ubunto villken typ skall man formatera den i så jag kan se den som bootbar enhet ??:P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 04:12

Här kan du läsa tex, det verkar väldigt lätt i Ubuntu 8.10: http://www.pendrivelinux.com/ubuntu-810-install-using-the-built-in-usb-installer/

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-21 07:27

Ok men problemet är fortfarande så att macbookair inte har en cdenhet där av vill jag vet om det finns ett sätt att boota från en bärbar enhet på mac:en utan cd?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-21 15:20
Ursprungligen av Zion:

Ok men problemet är fortfarande så att macbookair inte har en cdenhet där av vill jag vet om det finns ett sätt att boota från en bärbar enhet på mac:en utan cd?

Om du läste länken som postades ovan så finns en länk till denna:
http://www.pendrivelinux.com/usb-boot-cd-for-ubuntu-810/

I den står det "Could also be used to Boot Ubuntu from a USB Flash Drive on Apple Mac, Macbook and, Macbook Pro."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-21 07:35

Det går att boota från USB. Gjort det själv, iofs från en extern hårddisk, men det borde inte göra någon större skillnad.

http://support.apple.com/kb/HT1948

Såvitt jag vet går det endast att starta Mac OS från extern disk/enhet sparad på en HFS+-disk, alltså inte möjligt med Ubuntu på en pinne. Det gäller för min Macbook (2 år gammal), men frågan är om Apple utökat stödet i och med MBAir. Tveksam, dock....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-21 15:21
Ursprungligen av hanzukun:

Såvitt jag vet går det endast att starta Mac OS från extern disk/enhet sparad på en HFS+-disk, alltså inte möjligt med Ubuntu på en pinne. Det gäller för min Macbook (2 år gammal), men frågan är om Apple utökat stödet i och med MBAir. Tveksam, dock....

Fast nu är det inte Mac OS som ska startas, utan Linux.

Ursprungligen av Sidde:

Fast nu är det inte Mac OS som ska startas, utan Linux.

Jo, det förstår jag. Förut när jag undersökte saken gick det inte att starta annat än HFS-formaterade enheter, alltså t.ex. inte Linux med ext3 från usb-pinne. Fast i länken ovan till pendrive så krävs en CD att boota från, som sedan starta Ubuntu lagrad på en pinne. Hade varit fint om Apple ordentligt stöd för att starta från godtycklig enhet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-22 19:53
Ursprungligen av hanzukun:

Jo, det förstår jag. Förut när jag undersökte saken gick det inte att starta annat än HFS-formaterade enheter, alltså t.ex. inte Linux med ext3 från usb-pinne. Fast i länken ovan till pendrive så krävs en CD att boota från, som sedan starta Ubuntu lagrad på en pinne. Hade varit fint om Apple ordentligt stöd för att starta från godtycklig enhet.

Vad jag vet så bryr sig inte firmwaren om det är en CD eller USB eller Firewire den bootar från, bara mediet i sig fungerar med EFI i detta fall.
Du kan boota Linux från skiva, och sålades borde du kunna flytta den partitionen från skivan till en usb-enhet och boota.

Jag har utan problem bootat mina macar mot en tftp och kört in linux. Så det går allafall över nätverk på precis samma sätt.

Men om detta inte skulle fungera av någon oförklarlig anledning så finns det lösningar som rEFIt som löser hanteringen mot GRUB snyggare.

1
Bevaka tråden