Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-DVI till HDMI eller D-sub?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK, har letat en del i forumet men inte hittat något svar.

Jag har en Macbook med mini-dvi utgång.
Till denna hade jag tänkt att koppla en monitor med 2xHDMI och 1xD-sub ingångar.
Vilken lösning ger den bästa bilden?

Jag har tre alternativ som jag ser det:
1. mini-DVi till d-sub, adapter från mini-dvi till d-sub och sedan en d-sub kabel från adapter till monitor.
2. Mini-DVi till HDMI, adapter från mini-DVI till DVI, DVI kabel och sedan DVI till HDMI.
3. Mini-DVI till HDMI, adapter från mini-DVI till HDMI och en HDMI kabel från adapter till monitor.

Utan någon större kunskap borde det bli billigast och bäst om jag kan få tag på en mini-DVI till HDMI adapter. Då krävs det bara en adapter och en HDMI sladd.
Med variant 1 kanske det blir en försämring av bilden då d-sub är "sämre" än HDMI.

Tänker jag rätt och i så fall går det att få tag på en mini-dvi till hdmi adapter i sverige?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-20 17:20

Alternativ 1 kan du glömma på en gång om du vill ha bra bild, då d-sub (vga) är analog bild så måste bilden omvandlas från digital (i datorn) till analog i kabeln och sedan till digital i skärmen igen så detta ger ingen bra bild.

Jag tror inte att det är speciellt mycket skillnad på alternativ 2 och 3...

Som du skriver så vore ju mini-dvi->hdmi vara bäst eftersom du slipper koppla på flera kopplingar på sladden men jag tror inte det blir så mycket skillnad mot alt 2 och 3

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 17:41

Jag har kopplat min med Mini-DVI>DVI-adapter och DVI>HDMI-kabel. Fungerar kanoners.

ah, då gäller det bara att få tag i en mini-dvi till hdmi adapter.
Den enda jag hittade i sverige var denna:
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=5933

En adapter + en sladd vore att föredra men bra att veta att det även funkar med två adaptrar + en sladd.

Edit: Såg att du hade en DVI>HDMI kabel. Det är ju ett alternativ. Då blir det bara en adapter + en sladd.

Senast redigerat 2009-01-20 18:10
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-20 19:03

Vet dock att det har funnits trådar där folk har haft problem med adaptrar från mini-dvi som inte har varit tillverkade av apple så om du vill vara 100% säker på att det fungerar så köp orginal.

Får man med ljud ifrån macen också ifall man kör (apples adapter) DVI>HDMI kabel ??
Eller måste man fixa ljud kabel mellan datorn och tv:n också?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 20:00

Nej du får inte ljud med, det får du inte med den där andra tredjeparts-adaptern du länkade till heller. Det kommer inget ljud ur Mini-DVI överhuvudtaget, bara bild. Som kaninen säger så är Apples adapter det säkraste kortet, priset skiljer inte heller och en dvi>hdmi-kabel kostar lika mycket som en hdmi>hdmi-kabel..

Hmm okej... vad ska jag köpa för att få ljud och bild då? Jag menar alla sladdar som behövs.. rubb och stubb! Känner mig helt bortkommen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-20 20:32

Beror på vad du har för ingångar i TVn.. Har du optisk? Vilken kontakt i så fall? 3,5 mm eller toslink? Kör du via förstärkare? Macbooken har 3,5 mm analog och optisk i samma kontakt. Så det är bara att välja. Har du 3,5 mm analog i TVn så är det en kabel med 3,5mm tele i ena och likadan i andra. Har du inte det men RCA istället så kör du 3,5 mm tele i ena änden och RCA i andra.
På Kjell&Co finns alla kablar du behöver. Kjell & Company - tillbehr helt enkelt!
Gå in under Ljud och Underhållning>Kablage>Clicktronic

Tack för hjälpen får nog glida ner på stan till helgen och höra med dem på Apple och Kjell & Company så att jag inte beställer fel:D Skönare att få det direkt i handen!

Mvh Martin

1
Bevaka tråden