Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac os x som filserver

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PowerMac Dual G4 med hårdvaru raidkort samt 4st 500GB diskar i raid5 just nu. Dock så har jag aldrig fått ordning fildelningen i nätverket. Problem med inloggningar, skrivning till servern samt förstörda filrättigheter. Har ett par windowsmaskiner, ett par macar och en linuxburk som skall ansluta till servern.

För det första så dyker inte servern upp i finder automatiskt, så jag måste ansluta manuellt och skriva in lösen. Det tar dock lång tid att ansluta. Hade tänkt mig en enkel uppladdningskatalog för klienterna och en katalog med alla filer för läsning.

Är det bara att installera om maskinen? För jag har försökt fram och tillbaka att få ordning på rättigheter och konton. Känns som om det inte räcker med de enkla inställningarna i systeminställningarna.

Någon som är haj på detta och kan vägleda, eller om ni vet någon bra guide för att sätta upp en macbaserad filserver.

Har tidigare testat att köra filserver på en linuxburk men appletalk vill inte lira.

Tack på förhand.

Har du möjlighet att installera Mac OS X 10.5 Server på den? Skulle helt klart rekommendera det så allt som har med filutdelning att göra blir mycket enklare mot andra operativsystem än OS X.

Nä tyvärr. Det är för mycket pengar.

Det finns inga fristående konfigurationer eller prorgam man kan köra för att förenkla det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-20 15:09

Vad är det för OS på burken nu då?

Som Hugin säger, rekommendationen skiljer sig lite beroende på vilket OS du har på burken.

Just nu kör burken Leopard. Skulle kunna slänga in Tiger eller Panther om nu det skulle vara bättre alternativ...

Har kollat på podcastsen för Leopard server och det verkar helt klart smutt.

Jag hade personligen problem med SharePoint på 10.4. Efter lite trixande gav jag upp, och jag är osäker om jag tappat för mycket färdighet senaste två åren, eller om den programvaran har lite problem med just 10.4.
Ska du köra OS X client som server OS så är SharePoint eller en liknande programvara den regerande. Kanske senaste Sharepoint enbart funkar bra på 10.5?

Finns andra synpunkter?

SharePoint verkar bara vara för mac os upp till 10.4 Så jag tvivlar på att det fungerar bra på 10.5
För det är denna mjukvaran du syftar på: http://www.hornware.com/sharepoints/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-20 15:36

SharePoint fungerar bara på 10.4 och före, ej på 10.5 då Leopard har detta inbyggt.

Leopard (10.5) klient har jag på min server och det fungerar fint att dela ut mappar mot Mac /Peze.
Man måste dock vara otroligt konsekvent när det gäller rättigheter och sånt.
Lätt att det blir fel.
Gör ett konto på servern och sätt den som ägare på alla utdelade mappar, sen får alla ansluta med det kontot. Då brukar det fungera.

Om jag nu skall försöka få ordning på grejerna här. Börjar att skapa en ny användare för fildelningen. Den skall alla alltså använda för att läsa filer och för att lägga till filer. Det hänger jag med på.
Skapa en katalog där alla filer ligger som ägs utav den här användaren. Det är jag också med på.

Men nu till något jag själv ställt till med. När jag tittar på alla mina filer så har jag en användare som heter "(unknown)". Var kan den här ha kommit ifrån och hur får jag bort den?

1
Bevaka tråden