Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt www, blir snart tokig...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hojj, första inlägget här på 99.se

Har en Macbook PRO 2.4ghz early 2008. Köpte den för 3.5 månader sedan och har fram tills för ett par dagar sedan fungerat klockrent och sprungit i cirklar runt husets andra win-datorer. Helt plötsligt så är det olidligt segt att surfa medans de andra datorerna inte har några problem. Klickar jag på en länk så kan det ta 30 sekunder innan sidan laddas och ibland går det så fort det förväntas göra.

Det är bara www som spökar, irc, msn eller ftp fungerar så tror inte det är dns som spökar. Har testat med både Firefox och Safari. Har googlat och sett att fler verkar ha samma bekymmer med Leopard och jag har nog testat det mesta nu. Har en Netgear wgr614v6 router med senaste firmware, har satt dns'en till Opendns, 208.67.220.220 och 208.67.220.220. Har satt detta som dns både i routern och i Leopard. Har testat att avaktivera IPv6 både i systeminställningar och i Firefox.
Vet ärligt talat inte vad jag ska testa med nu. Det märkliga är att bekymmret dök upp så plötsligt, har inte ändrat något i routern, va ingen uppdatering innan problemet kom och datorn har knallat på klockrent ända fram tills nu.

Testade även i sann windowsanda att installera om datorn men problemet visade sig då direkt...

Vore tacksam för hjälp, har tydligen inte rätt till kostnadsfri support hos Apple längre men får väl testa dom ändå om ingen annan här har några fler ideér.

Dennis

Du har testat trådlöst och sladd? Så det är det trådlösa nätet som krånglar?

  • Medlem
  • 2009-01-19 12:19

DNS:er - hur de fungerar (förenklad pedagogik)

Det låter faktiskt som det är DNS-problem, och jag ger ett långt svar för att alla skall förstå.

Vad är DNS:er?
DNS:er, domän-namns-servrar, är ju som telefonkataloger på internet. Vi skriver apple.com, surfar via en DNS (vars adress är inlagd i datorn eller i modemet). I DNS:en är det som i telefonkatalogerna; namnen (ex apple.com) i en spalt och IP-numret, webbutrymmets personnummer i andra spalten (i detta fall 17.149.160.10 - surfa dit så ser du).

Vi skriver alltså apple.com och hamnar på 17.149.160.10

I datorn kan man skriva in många olika DNS:er efter varandra. Vid surfning använder datorn en i taget. Om den första DNS:en har hängt sig, gått ner, stängts av eller slutat fungera testar datorn (eller modemet) nästa. Det är detta som sker när det verkar segt på nätet men nedladdningar sker snabbt som vanligt.

Hur skall man parera dessa problem?
Testa att flytta ner den först inskrivna DNS:en sist i listan så att en "frisk" DNS hamnar först. Då slipper du vänta ca 30 sekunder vid varje surfning.

Hur kan FTP och andra tjänster ändå fungera snabbt?
De använder ofta IP-numren direkt och behöver inte "slå upp" numren i någon katalog.

Finns det långsiktiga lösningar?
Skriv en lista på de DNS:er du känner till (de du surfat upp själv såsom OpenNDS, de du fått via din bredbandsoperatör m fl). Skriv bara in en av dem i datorn eller modemet och kolla om det fungerar att surfa till någon ny sida (annars kanske datorn minns IP-numret och struntar i DNS:en). Skriv "fungerar" eller "Fungerar inte" på din lista bredvid de som fungerar respektive inte fungerar.

Personligen surfar jag runt bland tekniska universitet (Chalmers, KTH, Luleå m fl) för att hitta IP-numren till deras DNS:er. Jag misstänker att de är väldigt uppdaterade och att eventuella problem upptäcks snabbt av studenterna så man slipper känslan av "sega sökningar".

PS
Om man har fler datorer i sitt nätverk som du har. Är det bara att kopiera (skriva av på en papperslapp) DNS-inställningarna från de datorer där sökningarna går fram direkt och skriva in dem i de andra datorerna före de DNS:er som redan var inskrivna.

Jag tycker det lite vagt påminner om en del problem jag hade, och då var det relaterat till AirPort. Så jag frågar samma som poseidon84: Är det det trådlösa som strular? Vad händer om du kör kabel?

  • Medlem
  • 2009-01-19 14:01
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker det lite vagt påminner om en del problem jag hade, och då var det relaterat till AirPort.

Hur löste du problemet? Låter intressant.
AirPort är ytterligare ett ställe där många lägger in DNS-servrar och övriga internetuppkopplingsuppgifter. Bra att du påminde om det stället med. Alltså skall vi kontrollera om det finns inaktiva DNS:er i datorn, modemet och i eventuell AirPort.

Ursprungligen av DrDip:

Hur löste du problemet? Låter intressant.
AirPort är ytterligare ett ställe där många lägger in DNS-servrar och övriga internetuppkopplingsuppgifter. Bra att du påminde om det stället med. Alltså skall vi kontrollera om det finns inaktiva DNS:er i datorn, modemet och i eventuell AirPort.

Njae, det var inte så mycket att jag löste problem som att det försvann (eller blev mer sällsynt.

Det var AirPort på min MacBook Pro (juni 2007) som efter en tid igång sänkte nätet ner till sirapsfart. Först trodde jag att felet berodde på Last.fm Player, för när jag avslutade den försvann problemet. Men sen har jag för mig att problemet kom tillbaka och ibland kunde hela datorn bli seg, men så fort jag stängde av AirPort blev allting bra igen.

Jag misstänkte nästan hårdvarufel på AirPort-kortet, men såg andra rapporter om det på nätet och tänkte att jag skulle vänta in eventuell uppdatering från Apple. Ett alternativ var att det var min router (en 3Com vid den tidpunkten) som inte fungerade bra ihop med min Mac. Så jag började köra nästan uteslutande med kabel istället. Sen tror jag att det kom uppdateringar från Apple under hösten 2007 som gjorde att problemet uppstod alltmer sällan, och så bytte jag router senare också. Nu har jag hursomhelst inte problem längre, eller väldigt sällan iaf.

Yes, testat med kabel nu och det går tokfort. Alltså är det airport eller något annat i routern som spökar så.

DrDip skrev:
Alltså skall vi kontrollera om det finns inaktiva DNS:er i datorn, modemet och i eventuell AirPort.

Vad är skillnaden på inställningarna i datorn och airport? Systeminställningar/Nätverk/dns är de ända jag kan hitta. Vad har jag missat?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 18:36
Ursprungligen av Dennis_sk:

Yes, testat med kabel nu och det går tokfort. Alltså är det airport eller något annat i routern som spökar så.

En till här

Yes!!

Ursprungligen av Dennis_sk:

Yes, testat med kabel nu och det går tokfort. Alltså är det airport eller något annat i routern som spökar så.

Ah, som vi misstänkte alltså (poseidon84 och jag).

Ursprungligen av Dennis_sk:

Vad är skillnaden på inställningarna i datorn och airport? Systeminställningar/Nätverk/dns är de ända jag kan hitta. Vad har jag missat?

Jag tror inte det har något med DNS att göra, utan snarare att Apples AirPort-kretsar verkar lite kinkiga beroende på vilken router de ansluter sig till, och vilka inställningar man har i routern (och kanske hur mycket störningar det är). Men det beror inte på att du har gjort fel inställningar, utan det är saker som borde fungera bra men som inte gör det fullt ut. Tror jag.

Problemet verkar löst. Bytte kanal på routern. Har fungerat i 30 minuter nu... Första gången någonsin jag hört/märkt att det skulle påverka.

Ursprungligen av Dennis_sk:

Problemet verkar löst. Bytte kanal på routern. Har fungerat i 30 minuter nu... Första gången någonsin jag hört/märkt att det skulle påverka.

Köper grannen en ny burk eller är inne och pillar i sina grejer kan det bli totalknas om ni är två på samma kanal....

Fråga mig, bor i Höghus, ser fem andra nätverk
bl a.
Obscura
Hellrazer
Killmag2
Fucker12

Låter ju som man har trevliga grannar....:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 08:31
Ursprungligen av Goflorp:

Köper grannen en ny burk eller är inne och pillar i sina grejer kan det bli totalknas om ni är två på samma kanal....

Fråga mig, bor i Höghus, ser fem andra nätverk
bl a.
Obscura
Hellrazer
Killmag2
Fucker12

Låter ju som man har trevliga grannar....:)

Dagens

haha, ja ibland är världen helt klart bra konstig...

Som tur är så finns det bara två nätverk här. Mitt och grannens. Vet att grannungarna fick ett PS3 i julklapp, kan hända att de hittade onlinefunktionen på den. Skulle jag tippa så står deras PS3 ungefär 25 meter ifrån min röjter.

Hur som, fungerar fortfarande så verkar ha gjort susen med kanalbyte ialf. Synd bara att man inte får något meddelande ifrån OSx bara att något är knas när det spökar...

  • Medlem
  • Åmål
  • 2009-01-20 07:58

I samband med att jag anlöt en macbook till Telias Zyxel-router tillsammans med en windowsburk trådlöst och en windowsburk trådbunden så kände jag för att kryptera det trådlösa. Sagt och gjort så provade jag alla tänkbara krypteringar i Zyxelroutern med påföljd att macbooken stängdes ut. Den hittade nätverket, jag kunde fylla i nyckeln men kom inte ut på internet.

Efter lite läsande hittade jag två steg till fungerande krypterat trådlöst nätverk; Open DNS (http://www.opendns.org) samt att byta till min något äldre, säkert inte lika fina men väl fungerande D-Link VoIP-enablade Router... Sedan körde jag WPA-PSK ("WPA2") med 64-bits krypteringsnyckel. Innan jag tog in Open DNS så innebar denna kryptering väntetid att komma ut på nätet, man kunde starta datorn och sedan ladda kaffebryggare och gå på toa innan firefox eller safari visade en startsida som klartecken. Med hjälp av Open DNS går allt nu lika snabbt som innan krypteringen dock. (Windowsdatorerna kunde naturligtvis krypteras precis hur som helst men så är de ju mer i behov av säkerhet över lag)

haha, det gick ett par dagar sen va det dags igen... Gjorde som förra gången och bytte kanal igen på routern... Sen fungerade det igen, i 5 minuter sen började det låta konstigt ifrån hyllan där routern står. Tänkte vad i h-e?! Började gå mot hyllan och kände en skum doft. Routern stod nästan och studsade. Den va så förbannat varm att den knappt gick att ta på och så lät den ungefär som om det va fjortisfyllefest inne i den lilla lådan... ehum...

Nu står det en sprillans Airport extreme på hyllan och jag surfar som en kung.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 22:58

Defekt alltså?

Yes!!

Jo... verkar så.

1
Bevaka tråden