Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac g4 Qsilver 1ghz slår av efter 5min

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 19:28

Hej , behöver hjälp!! Jag kör min uppgraderade Qsilver 733 numer 1ghz i min musik studio.
Den har funkat som en klocka i flera år , nu har jag instalerat pro tools mix 24 (ett äldre system mac osx10.3.4) och det har funkat okej tills nu. Datorn slår av efter ca 5min ibland utan förvarning, igår så funkade den flera timmar men idag slog den av hela tiden efter ca 5min.
Den går enkelt att starta upp sedan . (har 4st pci mix kort och ett vanligt grafik kort) har det betydelse när jag satte in det sista mix farm kortet i fredags.( den hade slagit av före oxå men inte lika mycket) Är det nätfel?? eller batteri????? eller?????.
Tacksam för svar!! Köper gärna en dubbel propp av någon. dock ej g5an den funkar inte med systemet.

Mvh Peder

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-19 20:42

Den orkar nog inte driva alla korten + allt annat, d v s strömförsörjningen räcker nog inte till.

Pröva att ta ut ett PCI-kort och försök igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 21:18

Går det att köra alla kort med en större dator?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-19 21:55
Ursprungligen av plank2:

Går det att köra alla kort med en större dator?

Kanske. Ju nyare G4:a desto starkare nätdel. Men också snabbare processor som drar mer ström.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 22:22
Ursprungligen av Macus:

Kanske. Ju nyare G4:a desto starkare nätdel. Men också snabbare processor som drar mer ström.

Tog ut kortet och den går smidigare!! Men vill ju köra med 3 mix farm och ett core kort vad göra?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-26 11:36

Testa att köra med sidoluckan öppen så du kan konstatera att det inte beror på överhettning.

En QS har en 360 W nätdel. Den enda G4:an som har en starkare nätdel är den första PM G4 MDD. Den har en nätdel på 400W, men drar säkert mer ström också p g a överklockning m m..

Du kan testa att koppla ur strömförsörjningen till CD/DVD och ev. zipdrive, för att minska ner strömförbrukningen. Koppla ur ev USB-enheter förutom mus och tangentbord samt ev firewireenheter.

Använd en bildskärm med egen strömförsörjning d v s undvik Apples skärmar med ADC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-29 13:05

Kan man köpa till ett expansion chassi kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 09:04

Kan man inte anvanda ett PC baserat natagg om man klipper o fixar lite adaptrar? Borde ju vara betydligt billigare an att kopa ett exapansionschassi iaf aven om jag inte ar helt hundra pa vad det ar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-30 11:31
Ursprungligen av RoZioN:

Kan man inte anvanda ett PC baserat natagg om man klipper o fixar lite adaptrar? Borde ju vara betydligt billigare an att kopa ett exapansionschassi iaf aven om jag inte ar helt hundra pa vad det ar

Det är väldigt vanskligt eftersom Apple inte följer ATX-standarden.
Risk för kortslutning och skador är uppenbart.
Man vill ju inte trycka in 12 V på fel ställe.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-30 14:27

Jag har ett extra 400W nätagg till min gamla MDD liggande i garderoben hemma - kanske kan vara nått?

Jo, det ska gå att använda ATX-nätaggregat i Quicksilver med en lättare modifikation (finns massor på nätet om detta). Om jag minns rätt så måste man dock leta rätt på ett nätaggregat med 80mm fläkt bak för utblås, för har man 120mm "sidmatad" så kommer den täckas av chassiplåten.

Dock går det enbart att använda modifierat ATX-nätaggregat ifall man kör skärm med separat strömförsörjning, dvs. inte Apples gamla Cinema Display LCD som bara har EN kabel för allt.

Är du osäker kan jag förmodligen hjälpa till, skicka mig ett PM isf. så ska jag se vad jag kan göra.

EDIT: Nu blir jag dock lite osäker på om QuickSilver enbart använder 28V för Apple Cinema Display... hm.. jag ska leta lite vidare.

EDIT2: Jo då, ta en titt här: http://atxg4.com/quicksilver.html

Senast redigerat 2009-01-30 23:14
1
Bevaka tråden