Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan nyckelhanteraren låsa upp alla program på en gång?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag tycker att nyckelhanteraren är ett bra verktyg, men skulle vilja att alla program låses upp så fort jag skrivit in det en gång. Går det att fixa på något sätt?

//Felix

  • Medlem
  • 2009-01-19 20:41

Vad är det för program som ska låsas upp?

Beskriv frågan i rubriken så får du bättre svar och det blir lättare att hitta i forumet. Ändrar från "Nyckelhanteraren".
Admin

Tillexempel:

Jag startar Safari, måste skriva lösenord...

Jag startar Mail, måste skriva lösenord...

Jag startar Spotify, måste skriva lösenord...

Om det skulle räcka med att jag loggade in på något sätt, så allting låste upp sig skulle vara trevligt? Eller någon annan idé?

Du har ju seriösa problem med behörigheter här.

Sådär skall det inte vara.

Du skall ha ett konto där du loggar in EN GÅNG, sedan är datorn "din", starta vad du vill (nästan). Försöker du göra ngt som kräver autentifiering(?sicket jävla ord) t ex starta "Nyckelhanteraren" så får du upp rutan med namn och lösen.

Finns det inte nån inställning nånstans "Lås upp nyckelringen vid inloggning eller nåt sånt?"

Har du vart inne och pillat i nyckelringen eller har du ngn konstig inställning i "Konton" ?

Jag har haft direkt inloggning, alltså har jag aldrig skrivit i ett lösenord. Nu har jag bytt och det verkar funka, så alla er som har problem med det här uppmanar jag att byta så att du loggar in med ett lösenord annars får du logga in med tusen lösenord :)...

Tack iallafall :)!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 08:33

Hej Felix, det låter som att något inte är helt 100, jag har inget inlogg till datorn och behöver aldrig ange några lösenord för att starta program.

Kan du beskriva processen hur du har installerat tex spotify, vart den ligger och vilket lösenord du behöver ange?(admin eller till spotify)

osv

/Tangen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-20 08:45

Det kan bli sådär om man har glömt sitt lösenord och återställer det med OS X-dvd:n.

Dator: MacBook model 5.1 (alu 08)
Operativsystem: OS 10.5.6

Problemet uppstod när jag skulle ändra namn på vad lösenorden var till.

Jag har inte återställt med OS X dvd:n, skulle jag glömma lösenordet skulle jag inte gjort så ändå.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Dator: MacBook model 5.1 (alu 08)
Operativsystem: OS 10.5.6

Problemet uppstod när jag skulle ändra namn på vad lösenorden var till.

Jag har inte återställt med OS X dvd:n, skulle jag glömma lösenordet skulle jag inte gjort så ändå.

"ändra namn på vad lösenorden var till"

Förstår inte riktigt hur du gjort här, men att peta vare sig direkt eller med ngt program i det här kanvara risky... minst sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 19:19
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Problemet uppstod när jag skulle ändra namn på vad lösenorden var till.

Jag tror att det är det som är problemet, radera dessa namngivna nycklar och ange lösenord igen och välj spara i nyckelringen.

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 19:44

mm samma sak på linuxDesktop
-- dvs

¹ starta datorn logga in men namn och lösen för en användare
(behöver inte ange nåt för nyckelringen då)

² autoinloggning för en användare vid start av datorn
- då behöver du ange lösen för nyckelringen...

jag vet inte vad som känns enklast

1
Bevaka tråden