Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac-skärmen blir kass efter ett tag

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-19 16:34

Tjena allihopa, nu är det så att jag är på väg att ringa apple för att be de reparera min iMac (Late 2006, 24" + NVIDIA GeForce 7300GT. En Hem-PC), och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig så jag kan förklara problemet?

Om ni ser på bilderna/videorna (ursäkta kvaliteten. Tagen med mobilen) så kanske någon kan finna ord, så att säga.

Video #1|1 • Så här ser det ut när jag spelar upp videos, spelar ingen roll vilken spelare (QT, VLC & Frontrow) samt oberoende av filformat, sker dock inte alltid men mer regel än undantag. Klippet i videon är den om nya "macbook". Horisontella streck som i videon dyker upp i alla fönster, speciellt findern och firefox.

Video #2|2, Video #3|3 & Video #4|4 • Så här blir det efter att jag har använt dator ett tag, typ frontrow & photoshop. När jag startar datorn så funkar det fint, men efter ett tag så händer bl.a dessa saker.

På bilderna nedan ser ni liknande symtomer.

Är tacksam för alla svar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-19 17:48

Kan vara ett överhettat eller trasigt grafikkort som orsakar problemet. Eftersom det fungerar när datorn startar är överhettning ett mer sannolikt altenativ.

Ursprungligen av Sidde:

Kan vara ett överhettat eller trasigt grafikkort som orsakar problemet. Eftersom det fungerar när datorn startar är överhettning ett mer sannolikt altenativ.

Det tror jag också! Hade ett liknande problem, sen la grafikkortet av helt.

  • Medlem
  • 2009-01-20 19:35

Så vad ska jag säga till supporten? Hur ska jag beskriva mitt problem?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-20 19:51
Ursprungligen av Sidde:

Kan vara ett överhettat eller trasigt grafikkort som orsakar problemet. Eftersom det fungerar när datorn startar är överhettning ett mer sannolikt altenativ.

Jag tycker också det verkar troligt, Kan du inte köra ex iStat för att se tempen på grafikkortet? Det kan bli mycket damm på 2år!

Starta från System-DVD'n och kör Apple Hardware Test.
Datorn kollas igenom, det tar tid.

  • Medlem
  • 2009-01-19 18:39
Ursprungligen av Sidde:

Kan vara ett överhettat eller trasigt grafikkort som orsakar problemet. Eftersom det fungerar när datorn startar är överhettning ett mer sannolikt altenativ.

Trodde det något liknande, men va bra. Tack!

Ursprungligen av Goflorp:

Starta från System-DVD'n och kör Apple Hardware Test.
Datorn kollas igenom, det tar tid.

Jag har bara Leopardskivan här. På den ser jag under Verktygsprogram > Startskiva, Återställ lösenorrd, firmware-lösenordhanterare, skivverktyg, terminal, systeminformation & Nätverksverktyg.

Men min AppleCare Protection Plan skiva funkar inte. Jag installerar TechTool Deluxe, men när jag ska start programet kraschar det direkt.

Tack för fortsatt hjälp.

Låter ju som hårdvarufel ändå, jag hade lämnat in. Inget som man kan pilla med själv.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-19 21:53
Ursprungligen av Goflorp:

Låter ju som hårdvarufel ändå, jag hade lämnat in. Inget som man kan pilla med själv.

Kan vara så, men det kan också vara för mycket damm i en fläkt som orsakar ett alldeles för varmt grafikkort. Men det kan också vara en fläkt som gått sönder, en lödning som passerat bäst före datumet osv.

Jo, Sidde, du har iofs rätt, men jag tror nog de flesta normala dödliga hellre då lämnar in än att dra fram torx-mejslarna och rensa köksbordet...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-20 20:36

Om du har AppleCare, och det är en "Late 2006", då borde du rimligen ha garanti kvar på datorn, så då är det bara att ta den till närmaste serviceverkstad, så får fom titta på den.

  • Medlem
  • 2009-01-20 21:38
Ursprungligen av smurf:

Om du har AppleCare, och det är en "Late 2006", då borde du rimligen ha garanti kvar på datorn, så då är det bara att ta den till närmaste serviceverkstad, så får fom titta på den.

Så jag ska inte ringa supportern?

Ursprungligen av Addex:

Så jag ska inte ringa supportern?

Tror knappast de lagar den över telefon

Nä, skämt åsido.

Kvittot, Applecare och maskinen är väl vad du behöver ta till ett serviceställe.
Där tar en tekniker och tittar på det hela. Kanske får du ett besked direkt om vad som kan vara fel ("Javisst, det brukar vara delen fjutt-pytt som lägger av - då blir det så").

  • Medlem
  • 2009-01-21 01:10
Ursprungligen av Goflorp:

Tror knappast de lagar den över telefon

Nä, skämt åsido.

Kvittot, Applecare och maskinen är väl vad du behöver ta till ett serviceställe.
Där tar en tekniker och tittar på det hela. Kanske får du ett besked direkt om vad som kan vara fel ("Javisst, det brukar vara delen fjutt-pytt som lägger av - då blir det så").

Ok, så bra. Tack.

  • Medlem
  • 2009-01-22 15:15

Så, nu har jag varit inne på min lokala -handlare. Tydligen var inte min Apple care registrerad, dock så står den med på kvittot. Säljaren tog mitt nummer och jag väntar nu på besked om de godtar det hela.

Eftersom detta var en hem-pc så sade personen som hade hand om det hela då (2006) att denne skulle registrera apple care, men så har det tydligen inte blivit.

1
Bevaka tråden