Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OSX utan CD/DVD spelare.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 00:51

Tja ba.
Min MacBookPro bråkar! igen...
Jag bytte superdrive i den tidigare i höstas efter att den lagt ner,

Nu så hade jag tänkt mig att försöka göra en clean install inför det nya året eftersom burken spökat lite, och det är över ett år sedan sist. Men nu så verkar det som att min superdrive är paj, igen, för den spottar ut nästa ut alla dvd man stoppar in, likaså leopardskivan, den åker ut efter ett tag, ibland så lyckas den mounta men när jag sätter igång installationen "som alltid startar med en omstart", då spottar den ut install skivan igen.

Så hur fan gör man, går det att installera på något annat sätt, typ försöka göra en diskimage av DVD och lägga på någon extern hårddisk eller nått? tänkte lite på Macbook air,, den har ju någon sådan funktion,, finns den i min burk med?

eller står mina alternativ att köra en halvtrött burk eller lämna in den igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:58

Du kan installera OS X från i princip vilken extern disk som helst. Jag har till och med installerat Leopard från min iPod Video i ett specialfall

Kopiera installationsskivan till en extern disk, koppla in den och starta din MBP samtidigt som du håller in cmd så får du välja vilken disk du vill starta ifrån. Välj den externa och fortsätt sedan som vanligt.

Lycka till!

Några rättelser

Du måste klona skivan, räcker inte att kopiera innehållet. Klona kan du göra med Skivverktyg eller tex. Carbin Copy Cloner. Sen är det "alt" du skall hålla ner för att välja startskiva och inte cmd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 16:49
Ursprungligen av Johan S:

Några rättelser

Du måste klona skivan, räcker inte att kopiera innehållet. Klona kan du göra med Skivverktyg eller tex. Carbin Copy Cloner. Sen är det "alt" du skall hålla ner för att välja startskiva och inte cmd.

Klona, givetvis. Otydligt av mig att skriva kopiera

Du har såklart helt rätt i att det är alt som skall hållas nere. Mer info finns här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 16:17
Ursprungligen av Johan S:

Några rättelser

Du måste klona skivan, räcker inte att kopiera innehållet. Klona kan du göra med Skivverktyg eller tex. Carbin Copy Cloner. Sen är det "alt" du skall hålla ner för att välja startskiva och inte cmd.

Är det en DMG man gör då eller vad blir det för format?

MVH
/Fredrik

Jag har kopierat Leopard skivan med hjälp av skivverktyg, lagt in den på en extern HDD som är formaterad i rätt format, och hållt nere alt när jag startar upp. Men det enda som dyker upp är den interna hårddisken.

Vad är fel?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-16 19:34

Kolla så den externa disken har rätt partitionstabell. Du ska sätta den på GUID, om den tex är MBR kommer det inte att fungera.

Ursprungligen av Sidde:

Kolla så den externa disken har rätt partitionstabell. Du ska sätta den på GUID, om den tex är MBR kommer det inte att fungera.

Stämmer bra, tack! Jag hade nog lite bråttom när jag skrev att jag valt rätt

Nu har jag valt GUIDE, och Mac OS Extended som format.
Leopard avbilden heter "Mac OS X Install DVD.cdr" Men får det fortfarande inte att fungera, den dyker inte upp. Har jag gjort fel när jag skapat avbilden?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-17 16:28
Ursprungligen av Marcus_R:

Nu har jag valt GUIDE, och Mac OS Extended som format.
Leopard avbilden heter "Mac OS X Install DVD.cdr" Men får det fortfarande inte att fungera, den dyker inte upp. Har jag gjort fel när jag skapat avbilden?

Det kommer inte fungera. Du ska använda dig av funktionen restore. Mounta en osx-installationesskivan eller en image. Välj det som source som altenativ i restore-funktionen och välj externa diskens partition som destination.

Partitionera disken om du ska ha annat innehåll på den också samtidigt.

Ursprungligen av Sidde:

Det kommer inte fungera. Du ska använda dig av funktionen restore. Mounta en osx-installationesskivan eller en image. Välj det som source som altenativ i restore-funktionen och välj externa diskens partition som destination.

Partitionera disken om du ska ha annat innehåll på den också samtidigt.

Gjorde om allt på det sättet du tipsade om, och det fungerade hur bra som helst. Ända fram tills att installationen startade. Då talade datorn om för mig att det inte gick att installera med den skivan, vilket troligtvis beror på att jag inte kan använda den skivan jag fick med min Unibody MacBook till att installera om systemet på en Vit MacBook?

Ursprungligen av Marcus_R:

Då talade datorn om för mig att det inte gick att installera med den skivan, vilket troligtvis beror på att jag inte kan använda den skivan jag fick med min Unibody MacBook till att installera om systemet på en Vit MacBook?

Helt korrekt, du måste antingen ha en retail skiva eller originalskivan till maskinen ifråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 18:08

Jag tänkte testa mig på att installera från en extern USB hårddisk, den som jag tänker använda ligger som fat32 nu, så jag tänkte formatera om det, så i vilket format ska jag lägga den i för att det ska funka? Mac OS Extended vet jag det är, men har dock aldrig hört talas om GUIDE förut, är det något jag väljer när jag formaterar eller?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-19 15:09
Ursprungligen av Fredric:

Jag tänkte testa mig på att installera från en extern USB hårddisk, den som jag tänker använda ligger som fat32 nu, så jag tänkte formatera om det, så i vilket format ska jag lägga den i för att det ska funka? Mac OS Extended vet jag det är, men har dock aldrig hört talas om GUIDE förut, är det något jag väljer när jag formaterar eller?

Mac OS Extendend(HFS+) är filformatet, GUID är partitionstabellen! På PowerPC-macar använder man Apple partitionskarta och på Intel GUID. I skivverktygen under "partitionering" så väljer du att göra en partition, döper den till vad du vill, trycker på alternativ och kollar så att GUID är ikryssat. Partitionera den och sen är det bara att klona!

1
Bevaka tråden