Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställning av Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fått min nya G4 och Airport Extreme basstation och försöker ställa in den. Kör en ISDN router mot internet och ska då enligt vad jag förstår av anvisningarna stänga av "Distribuera IP-adresser" med Airport Administratörsverktyg.
Problemet är att programmet, när jag klickar på "ställ in" och matar in lösenord, svarar " Kan inte läsa in inställningarna".
Har försökt att ändra lösenordet (om jag minns fel) har också återställt till fabriksinställningarna men den går fortfarande inte att komma åt från Administratörsverktyg.
Inställningsassistenten fungerade första gången, men efter återställning påstår assistenten att det inte är en Apple airport!

Jag gjorde detta nyligen åt en kompis och fick liknande problem.
Har du instalerat de senaste drivisarna från den medföljande skivan, samt hämtat den senaste uppdateringen från Apple?
Länk

Efter att jag gjort detta fungerar allt klanderfritt.

Lycka till / T-son

Jo jag har installerat det som var på skivan, men för att installera firmware ska man tydligen använda administratörsverktyget, och det får jag ju inte att fungera...
Jag funderar på om jag gjort något fel vid själva anslutningen av Airporten. Min ISDN router är ansluten till en hubb som jag därefter har anslutit till LAN porten på basstationen. Är det riktigt tro?

Det var ett tag sedan men!!!!
Funkar det nu?
Om inte maila mig"
T-son

  • Medlem
  • 2003-04-07 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Frykberg
Problemet är att programmet, när jag klickar på "ställ in" och matar in lösenord, svarar " Kan inte läsa in inställningarna".

Är det rätt lösenord du matar in?
Du vet att AirPort nätverk som du ställer in med AirPort assistenten inte har samma lösenord som basstationen. Basstationen har lösenordet public i default-läge.
Det rekommenderas dock starkt att byta det lösenord mot något personligt om du inte vill bli "hi-jacked".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Frykberg
Inställningsassistenten fungerade första gången, men efter återställning påstår assistenten att det inte är en Apple airport!

Inställningsassistenten kan uppföra sig konstigt ibland. När jag ställde in mitt nätverk fick jag klicka på "sök nätverk" ett antal gånger innan den gav sig och hittade basstationen.

  • Medlem
  • 2003-04-07 22:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Frykberg
Jo jag har installerat det som var på skivan, men för att installera firmware ska man tydligen använda administratörsverktyget, och det får jag ju inte att fungera...

Det stämmer, du måste uppdatera firmware via administratörsverktyget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Frykberg
Jag funderar på om jag gjort något fel vid själva anslutningen av Airporten.

Anslutningen av AirPorten borde inte spela någon roll för att kunna komma åt basstationen.

...

Jag har nyligen köpt en AirPort Extreme basstation till min och tjejens bärbara PB:s. Jag känner igen symtomen som du frågar om här på tråden, men jag måste ha mer info för att kunna hjälpa dig.

Vad har du för internetleverantör?
Hur ser ditt närverk ut?
Vad är ditt mål?
Vad är det du inte kan göra, vad är alltså felet?

/3

OK, testade en gång till. Kollade mina nätverksinställningar och provade att koppla in ISDN routern i WAN porten, samt hubben för de ethernetanslutna datorerna i LAN porten. Nollställde stationen och SE(!) nu gick det. Jag kom in med administratörsverktyget, kunde göra mina inställningar, ladda upp Firmware. Så nu kör jag trådlöst!
Vet inte vad felet var, men tack för hjälpen i alla fall!

Martin

  • Medlem
  • 2003-04-08 17:02

Jag har haft liknande erfarenhet med min AirPort Extreme basstation. Man kan fråga sig vad det berodde på.
Men nu funkar allting som det ska i alla fall.
Kul att det funkar för dig nu och glöm inte att säkra ditt nätverk och basstationen.

/3

1
Bevaka tråden