Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem styrplatta MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-19 09:36

Plötsligt trilskas styrplattan och slutar svara efter en stund. Klick-knapparna på plattan funkar inte heller. Kopplar jag in en mus så funkar det som vanligt. Enda sättet att få liv på styrplattan är att starta om datorn och det är ju inte kul. Dessutom hänger den sig ofta rätt snabbt igen. Nån som har en aning om vad detta kan bero på och om det finns något enkelt sätt att bota problemet?
/ola

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 10:03
Ursprungligen av audiola:

Plötsligt trilskas styrplattan och slutar svara efter en stund. Klick-knapparna på plattan funkar inte heller. Kopplar jag in en mus så funkar det som vanligt. Enda sättet att få liv på styrplattan är att starta om datorn och det är ju inte kul. Dessutom hänger den sig ofta rätt snabbt igen. Nån som har en aning om vad detta kan bero på och om det finns något enkelt sätt att bota problemet?
/ola

Vilken modell av Macbook Pro, hur gammal är den osv? Hur länge har du haft den, o hur länge har de här pågått? Har du Apple Care?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-19 10:18

2.4 GhZ Core 2 Duo, inköpt nov 2007, problemet uppstod typ förra veckan eller så. Nej, jag har inte Apple Care.
/o

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 10:34
Ursprungligen av audiola:

2.4 GhZ Core 2 Duo, inköpt nov 2007, problemet uppstod typ förra veckan eller så. Nej, jag har inte Apple Care.
/o

Vet att de är tråkigt, men prova uppdatera allt, om de redan är gjort, prova formatering, o om inte de funkar.. ja du.. då verkar de ju nästan va något hårdvarurelaterat...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-19 10:37

Usch, det har jag inte tid med...! Men stort tack för tipsen. Återkom gärna om du kommer på nåt.
Ha det gott.
/ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 09:00

Jag har varit med om liknande. I mitt fall dök alltid även tangentbordet när styrplattan deckade. I början då och då, sen dog det helt och jag körde externt tangentbord och mus i nästan ett halvår.
Efter lite forskning antog jag att det var logikkortet som, om jag fått det rätt, är kommunikationslänken mellan styrplatta/tangentbord och själva datorn. Några gånger fick jag igång grejerna genom att mickla lite på plattkabeln som sitter bakom batteriet. Verkade som att det var nån glapp historia. Hittade även här på 99 och nåt annat forum tror jag nån tråd om några återställningar man kunde prova har jag för mig. Men det hjälpte inte heller.
I alla fall så lämnade jag in den på service då jag hade garanti kvar, de bytte hela toppen. Tangentbord, styrplatta, hela överdelen. När jag fick tillbaka den var den som ny, luktade till och med som den gjorde när jag tog upp den ur kartongen första gången!
Hoppas det löser sig för dig. Lycka till.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-23 10:12
Ursprungligen av NOW!S:

luktade till och med som den gjorde när jag tog upp den ur kartongen första gången!

Underbar upplevelse de

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-23 09:32

Det är just därför man köper Apple Care. Försöker du fixa det utan garanti kommer det lätt att kosta mer än själva Apple Care kostar att köpa.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-23 19:58

Tack Nowis för info och tips. Ser ju inte så ljust ut. Ska testa att dra lite i plattkabelen, man vet ju aldirg...
Robo-X, jo ja man kan ju pröjsa Apple Care som i mitt tycke är en rätt dyr försäkring. Å anda sidan kan man ju tycka att en dator för 25 papp skall hålla mer än drygt ett år! Har för övrigt redan bytt tangentbord en gång, strax innan den ettåriga garantin gick ut i november. Jag gillar verkligen min MacBook Pro men min förra bärara (en Fujusti-Siemens PC för halva priset!) hade 3-årig garanti utan nån extra kostnad...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-24 01:29
Ursprungligen av audiola:

Tack Nowis för info och tips. Ser ju inte så ljust ut. Ska testa att dra lite i plattkabelen, man vet ju aldirg...
Robo-X, jo ja man kan ju pröjsa Apple Care som i mitt tycke är en rätt dyr försäkring. Å anda sidan kan man ju tycka att en dator för 25 papp skall hålla mer än drygt ett år! Har för övrigt redan bytt tangentbord en gång, strax innan den ettåriga garantin gick ut i november. Jag gillar verkligen min MacBook Pro men min förra bärara (en Fujusti-Siemens PC för halva priset!) hade 3-årig garanti utan nån extra kostnad...

Det kan man tycka men man vet ju vad man får när man köper datorn. För övrigt så kan man köpa Apple Care från USA för halva priset. Apple Care gäller i hela världen så för den lilla extra kostnaden ca 1500kr kan man sova lugnt på natten. Och du har ett år på dig att köpa Apple Care efter inköpsdatum så du har lite tid att tänka över om du vill köpa Apple Care eller inte.

I alla fall innan du reparerar något skulle jag rekommendera att du ringer Apple och säger att styrplattan inte fungerar. Eftersom dom bytte ut tangentbordet för bara några månader sen kan det vara något som gick sönder vid bytet och du får styrplattan nu utbytt gratis.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-24 14:45

Hej Rob. Tack för tipset om Apple Care i USA. Du har ju rätt, det skulle ju mycket väl kunna vara ett fel som uppstått i samband med att de bytte tangentbord, att jag inte tänkt på det! Skall påtala saken på måndag så får vi se vad dom säger.
/ola

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-01 21:29

Har precis samma problem -. MacBook Pro 2.4 GhZ Core 2 Duo - Juli 2007. Började för några veckor sedan och det händer nu flera gånger om dagen, inga problem när man kör med usb mus/tangentbord. Har inte Apple Care men fick mitt logikkort utbytt gratis för ca 2 månader sedan då grafikkortet la av -
NVIDIA problemet.
Har aldrig haft detta problem innan de bytte logikkorten så man undrar ju om det kan ha med saken att göra.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-02-01 22:04

Hej Gullmar. Trist att även du är drabbad men bra att veta att det kan vara nån slags generellt problem som kanske Apple är medvetet om och tar ansvar för. Skriv gärna igen om du får mer koll på orsak och åtgärd.
/ola

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-24 23:08

Min styrplatta på PB G4 17" strulade ibland - men då räckte det att man "nollställde" den genom att lägga hela handen över själva styrplattan.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-03-06 14:03

Tack alla för engagemang. Lämnade till slut in datorn för reparation och efter att den fått nytt top-case funkar allt som vanligt. Har inget Apple Care men köpte till försäkring när jag handlade så den täckte tack å lov det mesta - totalt 2800:-.

1
Bevaka tråden