Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amiga OS 4.2

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fel underforum kanske? Men hittade inget bättre, flytta gärna.

Amiga OS 4.2
Lite frågor:
1. Kan man installera Amiga OS 4.2 på en gammal PowerMac G4a?

2. Hur köper man Amiga OS i Sverige?

3. Kan någon som testat ge sina synpunkter om det är värt att leka med?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-22 09:34

Du kan inte installera Amiga OS 4 på Powermac. Det finns rykten som säger att utvecklarna fått det att fungera med valt att inte släppa det.

Altenativet är att köpa en begagnad Amiga One eller köpa en Samantha (sam440ep) Sam440 Homepage

Kanske finns någon återförsäljare kvar till Amiga OS 4 i Sverige, fanns en för några år sedan, men för att köpa hårdvara får du kolla på den internationella marknaden.

www.amigakit.com - AmigaOS 4.1 (SAM440ep)
Där finns ett kit tillsammans med Amiga OS.

Okej vad synd.
Tänkte att jag skulle få användning av min gamla G4a och samtidigt få lite nostalig.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-28 16:06

Nej det går inte. AmigaOS tar inte hand om någon Mac hårdvara alls - dvs inga drivrutiner för grafikkort etc. Det borde vara teoretiskt möjligt att få det att fungera om du hittar druvrutiner i AmigaOS (Eller CyberGfx) för ett gfx kort som fungerar i din mac. Vet inte hur det fungerar med ROM filerna som sitter i PPC Mac gfx kort dock.

Däremot kan jag tänkte mig att du kan få MorphOS att fungera, tror inte det men det är iaf "öppnare" än AmigaOS och ser ju likadant ut.

Annars om du vill ha Amiga nostalig så skulle jag köra en 68k emulator på Amiga. UAE exempelvis - Den är ruskigt snabbt och har support för CyberGFX så du kan få lite vettig upplösning på din skärm. Många spel fungerar dessutom.

Men en riktig Amiga 4000 är ju att föredra, minns tillbaka med ett leende på min Amiga 4000 med PPC och 68060 - Den piskade vilken riktig mac som helst i alla beräkningar. Skrev min uppsats i skolan i emulatorn med Claris Works

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-28 16:30
Ursprungligen av studiox:

Nej det går inte. AmigaOS tar inte hand om någon Mac hårdvara alls - dvs inga drivrutiner för grafikkort etc. Det borde vara teoretiskt möjligt att få det att fungera om du hittar druvrutiner i AmigaOS (Eller CyberGfx) för ett gfx kort som fungerar i din mac. Vet inte hur det fungerar med ROM filerna som sitter i PPC Mac gfx kort dock.

Däremot kan jag tänkte mig att du kan få MorphOS att fungera, tror inte det men det är iaf "öppnare" än AmigaOS och ser ju likadant ut.

Annars om du vill ha Amiga nostalig så skulle jag köra en 68k emulator på Amiga. UAE exempelvis - Den är ruskigt snabbt och har support för CyberGFX så du kan få lite vettig upplösning på din skärm. Många spel fungerar dessutom.

Men en riktig Amiga 4000 är ju att föredra, minns tillbaka med ett leende på min Amiga 4000 med PPC och 68060 - Den piskade vilken riktig mac som helst i alla beräkningar. Skrev min uppsats i skolan i emulatorn med Claris Works

Fast Amiga OS 4 fungerar ju på Amiga One, som har G3 och G4-cpuer med Ati Radeon 9200, samma ata-kontroller och endel annat som tex ibook hade.
Så tanken är inte direkt ogenomförlig. Amiga OS 4-utvecklarna har tillkännagivet att det var ett altenativ och att de fått det att fungera.

MorphOS ser en hel del annorlunda ut jämfört med Amiga OS 4, men APIerna är till viss del kompatibla.

Ville bara tipsa om Sveriges Amigaförsäljare nummero ono: Gunne på GGS-data i Göteborg. http://www.ggsdata.se

Hör med honom om ni har Amiga tankar!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-12 19:16

Bara nyfiken, men hur ser mjukvarusituationen ut på Amiga?

Själv har jag en PM 7300/200/160MB som jag har BeOS på. Jag startar den någon gång i månaden och tittar på den lite grand. Finns inte så mycket att köra. Men hade det funnits något hade den varit fullt användbar för lätta uppgifter.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-12 23:51
Ursprungligen av planB:

Bara nyfiken, men hur ser mjukvarusituationen ut på Amiga?

Själv har jag en PM 7300/200/160MB som jag har BeOS på. Jag startar den någon gång i månaden och tittar på den lite grand. Finns inte så mycket att köra. Men hade det funnits något hade den varit fullt användbar för lätta uppgifter.

Sist jag kollade så höll dom på med att porta firefox (mozilla) till AmigaOS 4 så det står väl inte still. Men det vore ju en kraftig överdrift att säga att den blomstrar

Om du vill leta efter roliga program till amiga rekommenderar jag AmiNet (om det finns kvar) - har ett antal CD-skivor med det hemma (På den tiden man inte orkade ladda hem program med modem)

BeOs tycker jag är trevligt, det var mitt alternativ efter Amigan faktiskt ett tag tills jag förvirrade mig bort i windows träsket ett tag *S*

  • Oregistrerad
  • 2009-01-12 21:20

Ser förhållandevis modernt ut att döma av skärmdumparna. Kunde vara kul att prova. Lite synd att Amigan är död. Konkurrens är aldrig fel.

Amigan är inte död.

Slå en snabbkoll på safir.amigaos.se

Sverige har 3 Amigaförsäljare idag,

Hast-enterprises,
Gurumeditation
Ggs-data.

AmigaOS4.x är inte supportat men det smyger omkring vissa filmer på t.ex youtube där det snurrar på vissa Mac-minis.

Använder fortfarande min Amiga 4000.

Amigan är inte död.

Slå en snabbkoll på safir.amigaos.se

Sverige har 3 Amigaförsäljare idag,

Hast-enterprises,
Gurumeditation
Ggs-data.

AmigaOS4.x är inte supportat men det smyger omkring vissa filmer på t.ex youtube där det snurrar på vissa Mac-minis.

Använder fortfarande min Amiga 4000.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-11-13 18:13

Du kan köra MorphOS 2.4 på Mac mini nu, grymt snabbt system faktiskt!

  • Oregistrerad
  • 2009-11-13 22:48
Ursprungligen av Ovsing:

Du kan köra MorphOS 2.4 på Mac mini nu, grymt snabbt system faktiskt!

En liten komplettering. Du kan installera MorphOS 2.4 på en Mac mini G4. Inget annat.

1
Bevaka tråden