Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterfrågan på/användning för gamla PM G3-G4?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-18 22:05

Jag har tre gamla häckar i källaren, en blåvit PMG3 350MHz och två PMG4 nånstans runt 450 MHz, kanske 2x450MHz. Finns det nån marknad för sådana eller ska man kasta dem på tippen?
Jag har inte bestämt mig för om jag ska försöka göra nåt vettigt med dem eller inte. Jag köpte dem från jobbet när de fasades ut (inte direkt i går) för att ha till nåt, men jag har liksom aldrig kommit till skott. Inte så mycket talar för att jag kommer att göra det sedan heller. Vill man ens försöka med så gamla vrak...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-18 22:30

Jag har sålt såna burkar för någon hundralapp. G4orna kan ju faktiskt köra 10.5 och petar man dem fulla med minne (2GB) och en vettig disk så funkar de över förväntan tycker jag.
Är det någon som känner för att prova på MacOS X så är det ju förnämligt att köpa en burk för nån hundralapp för att prova lite. Svårt att göra om man vill prova Vista

Ja, för att testa OS X kan dem kanske vara intressanta, men annars - nja...

Tycker min peze med aktiva komponenter för 1500kr (moderkort, minne, CPU och HD) känns sjukt mycket snabbare (på Windows 7, beta) än min Power Mac G5, 1.8GHz. Så en ännu äldre G3/G4 lär ju inte vara roligare.

Senast redigerat 2009-01-19 12:01

Gamla Macar sätter man ihop via nätverk och kör som kluster med Grid och renderar feta 3D-filer eller HD-videoanimeringar så det ryker :-D.

Ett oventenskapligt test.

Packade upp samma rar-fil på 183MB i både min peze (Celeron D430 1,8GHz - en CPU som kostar ~ 300kr) och i min Power Mac G5, 1.8GHz.

Pezen behövde 7,5 sek
Macen tog 11.5 sek

Så kort fattat, en budget peze idag spöar en G5 - lätt. Fast det är klart, en PC kan ju inte köra OS X. Och Hackintosh känns ju inte speciellt spännande heller...

Senast redigerat 2009-01-19 15:09
Ursprungligen av wilhelm-pod:

Så kort fattat, en budget peze idag spöar en G5 - lätt.

Det är ju en rätt stor fil. Kan det inte bara vara så att pezen har snabbare hårddisk? Sen är ju din G5 fem-sex år gammal också.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är ju en rätt stor fil. Kan det inte bara vara så att pezen har snabbare hårddisk? Sen är ju din G5 fem-sex år gammal också.

Båda har en 250GB disk, den nyare och snabbare sitter faktiskt i Macen.

Den nya som sitter i G5:an

Den gamla, som sitter i pezen.

Senast redigerat 2009-01-27 16:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:25
Ursprungligen av wilhelm-pod:

Ett oventenskapligt test.

absolut

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-22 07:59
Ursprungligen av Baron:

Jag har tre gamla häckar i källaren, en blåvit PMG3 350MHz och två PMG4 nånstans runt 450 MHz, kanske 2x450MHz. Finns det nån marknad för sådana eller ska man kasta dem på tippen?
Jag har inte bestämt mig för om jag ska försöka göra nåt vettigt med dem eller inte. Jag köpte dem från jobbet när de fasades ut (inte direkt i går) för att ha till nåt, men jag har liksom aldrig kommit till skott. Inte så mycket talar för att jag kommer att göra det sedan heller. Vill man ens försöka med så gamla vrak...

Det är väl synd att slänga dem. Lämna dem till någon second hand-butik istället, om de tar emot dem.

En del soptippar har någon avdelning för sånt som är för bra för att slänga. Ställ dem där i värsta fall. Då kanske de kommer till nytta.

En dual 450 borde gå att sälja på tradera.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-22 09:21

Jag vet att det ska finnas en kille som samlar datorer och som sedan skickar dessa till skolor i Afrika men jag har glömt vem denna killen var men någon annan kanske vet mer?

  • Medlem
  • 2009-01-22 10:10
Ursprungligen av what:

Jag vet att det ska finnas en kille som samlar datorer och som sedan skickar dessa till skolor i Afrika men jag har glömt vem denna killen var men någon annan kanske vet mer?

Tänker du på Omar Henriksson och Macs to Africa så har han väl slutat med det (pga korruption i mottagarledet, tror jag)?

Om vi ska skicka nåt till Afrika, borde vi skicka nya saker - inte gammalt skrot...

Bästa användningsområdet som jag ser det är att köra t.ex Mac OS 9 och diverse äldre program och spel. Kopplade upp min G4/450 MP för ett tag sedan som spelburk kopplad till storskärm. Fungerar ypperligt att flyga med t.ex Falcon 4. Även bildvisningar etc är ypperligt.

En Mac med G5 eller Intel är rätt nödvändigt om man tänkt göra tyngre saker i nyare program men en G4 har fortfarande saker att ge med rätt programvaror.

Jag ångrar inte att jag kopplade upp G4an igen.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-22 14:56

Lägg in Linux och använd som Fil/Web/Torrent-server

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 20:56

Håller med wilhelm!

Lånat ut min G4a till en kompis och den går som tåget.

1
Bevaka tråden