Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-önskningar för 2009

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina planer för 2009 är att gå en kurs för Mac-datorer. Jag saknar en hel del grundläggande kunskaper.
Några nya saker från Apple behöver jag inte men det kommer nog att bli lite nedladdningar från AppStore. Tycker att programmen där har blivit bättre och mer avancerade. Kommer det en fantastisk ny netbook skulle jag bli otroligt frestad att köpa...men det får vara.

Vilka önskningar har du när det gäller Apple- och Macprylar för 2009 ?

Kommer Apple att släppa en Netbook tro?

Inte om kriteriet är att den max får kosta 500 dollar. Då får man bara billigt skräp som Apple inte befattar sig med.

Jaha, killar så ni har inga önskningar inför nästa år när det gäller Applesaker ?
Dags för ny dator eller siktet inställt på Snöleoparden ?

Jag önskar Steve god vigör, Appleprylar har jag redan. http://www.idg.se/2.1085/1.203395/steve-jobs-halsa-allt-samre

En ny MBP (har en sparad kundvagn sedan länge) skulle vara kul. Gärna en skärm till, men jag har ingen plats för den hemma..

Ursprungligen av ru4real?:

En ny MBP (har en sparad kundvagn sedan länge) skulle vara kul. Gärna en skärm till, men jag har ingen plats för den hemma..

"Har en sparad kundvagn" ? Du har lagt undan en MBP i en affär ?
Du får kanske sälja din gamla MBP för att få plats med den nya ? Det skulle väl egentligen jag göra men tycker att min fungerar så bra så det får vara med det.

Ursprungligen av KaRo:

"Har en sparad kundvagn" ? Du har lagt undan en MBP i en affär ?
Du får kanske sälja din gamla MBP för att få plats med den nya ? Det skulle väl egentligen jag göra men tycker att min fungerar så bra så det får vara med det.

man kan spara sin kundvagn på AppleStore om man vill avvakta med att handla.
Nog inte ovanligt att många skriver önskelista där. ...

En kundvagn på Apple store. Jag har haft den ett tag. Jag tror att min dotter (7år) får ta över min befintliga MBP. Kolla på film på etc.

Ursprungligen av ru4real?:

En kundvagn på Apple store. Jag har haft den ett tag. Jag tror att min dotter (7år) får ta över min befintliga MBP. Kolla på film på etc.

Vad bra !
Då kan hon bli medlem här om några år.:D

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-02 11:47

(1) Uppdaterad Mac-mini
(2) Uppdaterad Apple TV (full HD-komp.) + alla tjänster i iTunes som idag finns i USA (försälj / uthyrn av film)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 16:18

iPhone
Version 2.

Mac OS X Server 10.6
Att Apple äntligen håller vad de lovar. En stabil plattform där tjänsterna verkligen fungerar men samtidigt kan konfigureras helt utan Terminalen. Jag ser personligen fram emot Address book Server och iCal Server 2.0.

Mac OS X Client 10.6
Att det är relativt buggfritt från början och att det fungera bättre i Windows-nätverk.

iTunes
Filmer och TV-serier i Sverige
All musik kommer i bättre kvalité.

Final Cut Studio
Version nr 3 så jag äntligen kan sätta mig ned och lära mig det. Detta år är perfekt tid (lågkonjunktur) för att vidareutbilda sig på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 16:24

en copy+paste på acke
- Final Cut
+ Ett utvecklat Numbers
+ En produkt eller flera som sammantaget är som Entourage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 16:52

Lite OT men en sak jag kom och tänka på idag igen.
Mail hanterar inte bilagor på ett bra sätt. Eller rättare sagt, Mail skulle må bra av att vara mer flexibelt och låna ett och annat från Entourage.
Först vill jag kunna stänga av att Mail visar bilagor. Tar lång tid att vänta på Mail att visa bilagorna. Få 25 stora bilder i ett mail så vet ni. Dessutom ser man ju inte bilagans namn.

Dessutom, ge mig ett bilage-fönster. Får du 20 bilagor i ett mail där bilder ligger blandat med filmer och text så kan det kännas skönt att kunna få upp en lista på bilagorna så man snabbt kan spara.

Detta är Apple från sin sämsta sida. Hellre ska det vara snyggt och lite bökigt än att lägga in funktionerna som en valmöjlighet.

En kraftig översyn av Finder som gör att den blir mer funktionell. Man ska inte behöva se sig om efter tredjepartsprogramvara när det kommer till att göra filhanteringen bekväm.

Bättre kvalité och helt borttaget DRM på den musik som säljs i iTunes. Jag skulle också se att Apple ordnar de avtal som krävs för att man ska få sälja film och serier. Att få tillgång till de allra nyaste serierna från ABC, Fox etcetera på iTunes vore underbart! Då kanske man kan se sig om lite.

... och slutligen ett justerat gränssnitt för iTunes när det körs på Windows (vilket inte sker så ofta i min värld).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 10:12

Personligen tycker jag att dessa 8-10" datorer är FÖR små... är skitnöjd med vår 13" macbook men kan tänka mig att en 12" skulle funka kanon men där går nog gränsen.

Evug: Fel tråd va.

(Flyttade inlägg till en bättre tråd/Mod)

Senast redigerat 2009-01-09 11:05
Ursprungligen av Trineo:

Personligen tycker jag att dessa 8-10" datorer är FÖR små... är skitnöjd med vår 13" macbook men kan tänka mig att en 12" skulle funka kanon men där går nog gränsen.

Evug: Fel tråd va.

(Flyttade inlägg till en bättre tråd/Mod)

Grattis till tusen inlägg !
Jag gillar små datorer för att dom är så lätta att handskas med men de passar förstås bäst om man har råd som en andradator. Älskar min iPod Touch som man kan surfa med på ett WIFi-cafe på sta´n. Jag tycker fortfarande att det är helt fantastiskt att jag kan sitta med en sådan liten pryl och ha hela internet (hela världen !) på fickan. Och gratis är det också. Ja, så kommer Apple med en snygg netbook så är det risk att jag tvingas äta knäckebröd ett år efter det.:tveksam:

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-10 16:17

1. Jag vill ha ett gfx kort till min mac pro som kan driva de nya skärmarna
2. En ny hetare mac mini utan slot in (så liten som möjligt) att köra som mediacenter tillsammans med plex istället för att köra det från min mac pro som jag gör nu

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-10 16:40

Filmuthyrning i iTunes är allt jag önskar mig för stunden, i övrigt är jag nöjd.

Ursprungligen av joakimo:

Filmuthyrning i iTunes är allt jag önskar mig för stunden, i övrigt är jag nöjd.

Javisst vore det trevligt !
Jag befinner mig själv i en moralisk gråzon eftersom jag använder en amerikansk släktings konto. Laddar ned filmer, kortfilmer och musikvideos med hjälp av GiftCards som jag betalar. Har nyligen laddat ned och sett Wall-E på min iPod Touch och SexandTheCity-filmen på en Mac-dator. Jättekul men 100% bra känns det inte...

Ursprungligen av KaRo:

Javisst vore det trevligt !
Jag befinner mig själv i en moralisk gråzon eftersom jag använder en amerikansk släktings konto. Laddar ned filmer, kortfilmer och musikvideos med hjälp av GiftCards som jag betalar. Har nyligen laddat ned och sett Wall-E på min iPod Touch och SexandTheCity-filmen på en Mac-dator. Jättekul men 100% bra känns det inte...

Jag har svårt att se den moraliska gråzonen. Apple har, av rättighetsskäl, valt att neka åtkomst för personer som är bosatta utanför USA eller som inte är amerikanska medborgare (flertalet amerikanska medborgare utanför USA:s gränser har väl möjlighet att öppna ett amerikanskt bankkonto och koppla ett VISA). Det är inget som vi kan påverka i dagsläget och därför måste vi hitta vägar för att "gå runt" problemet. Så länge du betalar så kan jag därför inte se det som en moralisk gråzon.

Rent juridiskt sett så är det kanske inte OK enligt amerikansk lagstiftning. Fast det är å andra sidan inget som du behöver bry dig om så länge du inte avser att åka på semester i USA (eller jobba i USA).

Man kanske ska börja hitta någon amerikan som kan utföra detta åt en själv. : )

Ja, jag kanske borde oroa mig mindre än andra eftersom det är en amerikansk släktings namn/adress som används men min e-mailadress. Presentkorten köps av släktingen i USA och koderna postas sedan till mig. I princip kan man ju säga att det är hennes konto som jag tar del av.
Så jag befinner mig väl i en ljus, ljus grå moralisk zon !;)

Jag har inga problem med det beteendet.. Jag betalar Apple för mina TV serier och Filmer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 18:04
Ursprungligen av ru4real?:

Jag har inga problem med det beteendet.. Jag betalar Apple för mina TV serier och Filmer..

kan bara hålla med. Apple/Film/TVkanalen får betalt för allt jag tar del av, dock inte svenska skattemyndigheten. Men ännu finns ingen lösning för att kunna betala.

Och det är "by far" bättre än att man "tankar fett" som de flesta jag känner gör.

Dom är inte imponerade av min TV, dom tycker jag är korkad som betalar.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

kan bara hålla med. Apple/Film/TVkanalen får betalt för allt jag tar del av, dock inte svenska skattemyndigheten. Men ännu finns ingen lösning för att kunna betala.

Jag tror inte att man har sådan lust att betala några pengar till Skatteverket heller. ; )

Önskelista
Ny Mac Pro med Nehalemarkitekturen.
Mac mini med snabbare processorer och grafikkort.
Snow Leopard för PowerPC-macar.

Nehalem ?
Ja, inte var den vacker...

1
Bevaka tråden