Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF till Excel, går det?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Existerar det något program som konverterar PDF till Excel ?? Frågar för att jag nu länkar till en resultatlista för DM i skidåkning och Borås SK envisas med att lägg upp den som PDF istället för en direkt läsbar sida. ( Excel kan ju spara tables som webbsida så kanske finns det möjlighet ?? )

Olle

Nä det är jag säker på att det inte finns. En PDF-fil kan ju innehålla vilken layout som helst, så varför ens försöka? Gå til källan istället och klaga på dem.

Men kopiera, klistra in och sök och ersätt i tex textredigeraren eller TextWrangler kan eventuellt fungera för att städa upp informationen. Kvar får du komma-separerade eller tab-separerade värden.

Ursprungligen av Taz_1999:

Gå til källan istället och klaga på dem.

Finns inte tid till detta under pågående tävling, sista starten har nog redan gått... med lite tur så blir det bättre till nästa stora tävling.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-18 17:03

Tittar man lite närmare i PDF-filen så ser man att Borås SK använder sig av Crystal Reports för ändamålet. Man ser även längst ned till höger att dokumentnamnet slutar på rpt. Vidare så ger en googling att Crystal Reports har kunnat generera/exportera till HTML sedan version 5. Så Borås SK borde ju kunna fixa det genom att erbjuda resultatlistan även i HTML-format. Kan man ju tycka...

Det ser ut att gå att konvertera PDF till EXCEL - ja om man har PC, ska fortsätta leta efter en MAC-lösning,

Se sopiga filmen:

http://www.cogniview.com/pdf2xl-interactive-tour-en.php#jump

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2009-01-18 18:41
Ursprungligen av Olle@mac:

Det ser ut att gå att konvertera PDF till EXCEL - ja om man har PC, ska fortsätta leta efter en MAC-lösning,

Hittade detta program till Mac. PDF Converter for Mac - Undo and Edit PDF's with deskUNPDF for Mac Provade att ladda ner demon och konverterade en pdf, det blev inte perfekt men det kanske finns någon inställning eller så får man ändra lite i Exel-dokumentet. Det är värt att prova iallafall.

Ok, jag är överbevisad.

Jag har lyckats överföra väldigt stora tabeller från PDF till Excel via Acrobats "exportera som text" och sedan importera texten i excel. Som flera redan antytt blir det sällan perfekt direkt utan det krävs lite "sök och ersätt" eller andra trick eftersom sidbrytningar och rubriker bryter symmetrin. Tomma celler i tabellen kan också orsaka att ett värde hamnar i fel kolumn om man inte är uppmärksam.

Tack, ska testa och även om jag var sent ute så kan det vara bra att ha kunskapet om att inget (?) är omöjligt när viljan finns...

1
Bevaka tråden