Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker 10 klarar inte importera .numbers format

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 14:06

Hej,
Lite märkligt att detta inte fungerar. Om man vill frångå Office sviten borde detta fungerat, men man är tvungen att "spara som" och välja excel format. Då kan FMP importera datan....

Jag tänkte seriöst börja använda iWork och iLife, men nu tvivlar man...

Mvh
Magnus

.numbers är ju inte egentligen ett filformat, utan ett package (högerklicka på den och välj Visa paketets innehåll så ser du), så det kanske inte är så konstigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 14:32

Hej Michael,
Nu blev jag förvånad, -ja, det är mycket man inte vet. Varför har man gjort på detta sätt? För att filerna mellan Apple programen skall fungera bättre?

Mvh
Magnus

Varför vet jag inte. Alla iWork-program har den typen av filer. Det är ju både bild- och data som ska hanteras.

Även texredigeraren gör så när du lägger in bilder i ett dokument.

Även om Apple äger FileMaker Inc så är inte FileMaker ett "Apple"-program och det finns inte så stor anledning att just Numbers filformat skall direkt gå att importera i FileMaker.

Som du upptäckt får du använda mera universella format. För databaser fungerar vanligen CSV (komma-separareade värden, eller semikolonseparerade värden), text (tab-separerade värden) eller just Excel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 23:52
Ursprungligen av Taz_1999:

Även om Apple äger FileMaker Inc så är inte FileMaker ett "Apple"-program och det finns inte så stor anledning att just Numbers filformat skall direkt gå att importera i FileMaker.

Det tycker jag. Kan man importera Excel-filer så borde man kunna importera Numbers.

1
Bevaka tråden