Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omdöme: Western Digital 320GB SATA 2.5" Scorpio Black (7200 RPM / 16MB Cache)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 18:46

Efterfrågas: Omdöme på disken i rubriken (Teoretiska omdömen utan egen praktisk erfarenhet går också bra)

Varför: Den ligger fortfarande inplastad och oöppnad.

Köpt: Hos Webhallen för 1040:-

Testad!: Fungerar utmärkt, den är tyst och drar ingen mer ström av vad jag kunnat utläsa hittills. Helt enligt WD egen information.

Enda nackdelen är att den vibrerar något mer om man känner med två fingrar strax ovan där hårddisken är monterad. Jag är bara nöjd än så länge!

Att tillägga är att disken är monterad i en vit Macbook, ifall att det skulle skilja sig från dator till dator.

Senast redigerat 2009-01-21 17:13
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-17 20:45

Jag har haft ovanstående disk i min Macbook Pro, men jag tyckte att den var för högljudd och dessutom så gjorde den min dator avsevärt varmare och gav kortare batteritid, men den var snabb. Problemen är väl typiska för en 7200 disk och kan man leva med det så är prestandan bra. Jag kunde inte det och bytte till en Samsung och nu är min dator tyst och sval igen...

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 20:54

Då följer jag kanske ditt råd och installerar inte denna disk i datorn. En samsung sa du, fanns en 320gb samsung på webhallen för ca 300kr mindre. Vilken disk är det du har.

Jag är väldigt kräsen med ljud, orginaldisken i min Macbook vit är jag väldigt nöjd med förutom utrymmet på den.

Tack!

Är det en sådan här du har?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=82848

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-17 21:46

Om det är samma som den här: Macoteket - Samsung SATA 320GB 2.5" 5400rpm

Men kolla i denna tråd för mer åsikter först om du inte gjort det, båda dessa diskar omnämns där också även om det är i 500Gb versionen så verkar åsikterna vara ungefär desamma: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/251081-att-vaelja-500-gb-disk-till-macbook-macbook-pro-2.html#post1696374

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 23:59

Lustigt att det står så här på Macotecet om just Scorpiodisken som jag bad om omdöme för.

Quiet - In a notebook drive, silence is golden. WD's exclusive WhisperDrive combines state-of-the-art seeking algorithms to yield one of the quietest 2.5-inch hard drives on the market.

Texten Macoteket använder är kopierad direkt från WD's hemsida. Om du söker en tyst skiva så är det antagligen en långsammare skiva som gäller. Ett tips är att först berätta här vad du prioriterar om du vill få vettiga kommentarer.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-18 15:55

Jag ville som det stod i det inledande inlägget bara få folks omdömen överlag. Men när jag köpte disken så hade jag kravet att den skulle vara 320gb så jag fick plats med all musik och bilder på datorn och kunde köra en lika stor extern (utan krav på extra ström) som jag kunde använda till säkerhetskopiering i time machine.

När jag stod i butiken tänkte jag att när man ändå byter kan det ju vara kul med lite bättre prestanda, inte bara storleksmässigt.

Oavsett om en text är kopierad eller ej tycker jag företaget som säljer får ta på sig ansvaret för det som står.

Webhallen har en liknande text och beskriver discen lite taffligt översatt som "en snabbare disk, utan att tumma på tystnaden som är så viktig i en laptop och att den inte heller ska dra mer ström". Frågan är om man kan kräva pengarna tillbaka om man inte tycker att beskrivningen stämmer?

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-21 17:06

P.g.a den information på som stod på alla försäljningssidor, samt deras egen hemsida, om att just denna disk skulle vara extra tyst och gjord just för detta endamål valde jag ändå att montera disken. Den sitter nu i en vit Macbook.

Jag är mer än nöjd än så länge. Märker ingen skillnad i vare sig ljudnivå eller strömförbrukning.

Enda nackdelen är att jag tycker mig känna att det vibrerar något mer än den tidigare disken om jag lägger mina fingrar precis ovanpå det ställe som disken är monterad.

Från mig får den 4,5/5 med 0,5 avdrag för vibrationen.

Jag hade precis en sådan i min MBP fram till nyligen då jag köpte WD:s 500-giggare istället för jag prioriterade utrymme.

Som testerna visar förlorade jag inte speciellt mycket i prestanda, trots att jag gick ner till 5400 rpm.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-21 22:50

Länk till test? Låter ju sjukt att det inte skulle vara någon skillnad på en disk med dubbel cashe och 50% mer rpm.

Beror väl på vad disken används till skulle jag tro hur vida man märker skillnad på den biten eller inte.

Ursprungligen av ersk:

Länk till test? Låter ju sjukt att det inte skulle vara någon skillnad på en disk med dubbel cashe och 50% mer rpm.

Öh, har du testat att klicka på länkarna i mitt inlägg?

Angående cache, varför tror du att det skulle göra någon större skillnad? Det är sedan länge tillbaka testat och visar att det i praktiken inte gör någon skillnad. Tom's Hardware gjort ett test mellan 8 och 16 MB cache förut och kom fram till att skillnaden var försumbar (min markering):

We looked at several Seagate Barracuda 7200.10 drives to get down to the performance nitty-gritty. In doing so, we found that there is hardly any difference between two drives that only differ in their cache sizes: 16 MB cache has no significant advantage over 8 MB across our benchmark suite, and this applies both to Serial ATA and to UltraATA drives. We would have expected that at least the SATA drives would show some degree of benefit, but in the case of the 7200.10 family, 16 MB cache is a waste of money if you have a cheaper 8 MB alternative.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-01 20:07

Det verkar omöjligt att hitta en vettig disk till MacBooken? Antingen klickar, vibrerar eller brinner diskarna upp?

Ursprungligen av Iphone77:

Det verkar omöjligt att hitta en vettig disk till MacBooken? Antingen klickar, vibrerar eller brinner diskarna upp?

Kolla in testresultatet för Seagates nya disk, den kanske är något?

Jag har då inga problem med min WD-disk och jag känner andra med samma disk som inte heller har problem.

Jag har den disken i min alu macbook och den vibrerar och är högljudd. Rekommenderas EJ om du är känslig mot oljud.

1
Bevaka tråden