Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skapa hemsida av flera widgets

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja göra en mycket enkel hemside layout med ett flertal dynamiska element, och vore det inte lättast att göra detta genom att använda flera widgets på en hemsida?

Joo! Så klart borde det finnas ett smidigt sätt att göra en hemsida av ett flertal widgets.

Jag skulle nämligen vilja göra en väldigt enkel websida där jag kan lägga upp flera aktiegrafer bredvid varandra, typ tre i bredd med olika tidsintervaller, och få dem att uppdatera sig själva automatiskt.

En widget gör man ju på en grisblink, finns det något smart sätt att sammanfoga flera widghets till en enkel hemsida så att man kan kolla den vart man än är?

//K

edit: förtydligande, jag vill alltså använda saxen i safari för att skapa widgets, och sedan sammanfoga dessa på en enkel websida för att göra den dynamisk.

edit2: vart i os x lagras widgets? Jag vill veta om det går att på något sätt öppna dem och den som html kod eller liknande.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-12 13:15

Varför inte koda widgets i PHP sen uppdatera dom på en sida med AJAX?

Edit:
Kom på att du antagligen klipper ut ifrån en webbsida och uppdaterar, har inte google nån motsvarande widget som du kan använda på en sida?

Ja, varför inte läsa 600 tjocka böcker innan jag vill sammanställa en enkel sida för mina aktier

Svaret är enkelt, jag kan inte flash, php, java, AJAX eller något annat förutom HTML och jag har inget vidare intresse att lära mig något annat eftersom jag bara vill göra en enda enkel sida med innehåll som jag sammanställer från flera andra sidor. Problemet är att den skall vara dynamisk just som widgets är.

i korthet:

Jag vill gå in på www.avanza.se, markera saxen i safari, klippa ut den aktie som är intressant och binda detta innehåll till en websida. Och sedan upprepa detta en gång för varje aktie typ.

I slutändan har jag alltså ett html dokument med tillhörande widgets eller vad man nu kan tänkas generera för kod, som jag kan ladda upp på en URL och ha som min egen hemsida när jag vill titta hur mina aktier går.

Om det finns något smart sätt att bädda in widgets i html kod vore bra, så att man kan visa widgets på en hemsida precis som vilken annan grafik/film/flash fil som helst.

Kanske är detta en idé som ännu inte är förverkligad? Att behöva kunna koda flera språk för att ro hem detta är bara sååå 1980 Apple har ju redan världens grymmaste lösning i safari för att knycka andras dynamiska innehåll och presentera det där man vill ha det.

//K

Widgets ligger i ~/Library/WIdgets . Osäker på hur det funkar med saxen i Safari dock, men kolla i den mappen. Har du tur så kan du, genom att öppna widgeten och kolla i koden, se hur den är kodad. Så länge inte Dashboard-apiet används för att åstadkomma sax-effekten så borde du ju kunna göra tre snitt med saxen, och sedan bara klistra in det i samma dokument.

Ett annat alternativ är att göra ett html-dokument med tre iframes, kolla url till dina tre aktiesidor, öppna de tre urlerna i de tre iframesen och sen scrolla till rätt plats på sidan med javascript.

Jag hittade widgets, men lyckas inte förstå hur jag skall införliva flera av dem direkt i en hemsida. Jag antar att det är som du nämner, dvs att dashbord APIet behövs för att köra dessa widgets.

Det vore annars ett helt sjukt smidigt sätt att göra egna dynamiska websidor genom att bara "saxa" information från andra sidor.

På det sättet kan man sammanställa information utan att behöva gå in på flera olika sidor eller att behöva söla ned skärmen med någon annans äckliga reklam.

//K

Ursprungligen av gusax840:

Widgets ligger i ~/Library/WIdgets . Osäker på hur det funkar med saxen i Safari dock, men kolla i den mappen. Har du tur så kan du, genom att öppna widgeten och kolla i koden, se hur den är kodad. Så länge inte Dashboard-apiet används för att åstadkomma sax-effekten så borde du ju kunna göra tre snitt med saxen, och sedan bara klistra in det i samma dokument.

Ett annat alternativ är att göra ett html-dokument med tre iframes, kolla url till dina tre aktiesidor, öppna de tre urlerna i de tre iframesen och sen scrolla till rätt plats på sidan med javascript.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-18 12:14

Inte svaret på din fråga men om du publicerar information från avanza på din sida så kan dom stämma dig för att du hämtat innehållet från deras sida.

Ursprungligen av studiox:

Inte svaret på din fråga men om du publicerar information från avanza på din sida så kan dom stämma dig för att du hämtat innehållet från deras sida.

Haha, det var det minsta jag oroade mig för.

Ursprungligen av kebarb:

Haha, det var det minsta jag oroade mig för.

Så kallad "skrapning" utav vissa sidor är olagligt om du inte fått ett godkännande utav företaget.. Tänk på det..

jag kankse är fel ute, men har inte Netvibes redan en färdig tjänst för sådant här?
man skapar olika widgets med valfria feeds till sin netvibes-sida (här är FTs The Financial Times) och kan använda den som både privat eller officiell plats.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-02-23 18:40

Webwag och Pageflakes har samma funktion. Widget on demand heter det på webwag och Web Site Clipper på pageflakes.

Pageflakes verkar fint, bättre sent än aldrig att hitta gamla trådar!

Problemet löstes med att jag läste igenom soruce på avanzas sida och lärde mig hur de genererar grafiken ifrån deras databas. Så jag gick den vägen.

Pageflakes verkar smidigt, skall se mer på det nu!

//K

1
Bevaka tråden