Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja utveckla för desktop för en som kan webb

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har jobbat med webbutveckling i ca 10 år och känner att jag behärskar området hyfsat. Nuförtiden är det mest java-baserade webappar.

De senaste åren har jag varit lite sugen på att börja utveckla dektop apps. Har haft lite idéer som jag velat testa. Med min java-bakgrund så tror jag inte att Objective-C ska vara någon stor tröskel. Handlar väl mest om att lära sig API:t. Syntaxen tycker jag inte är särskilt knivigt.

Jag har gett det ett par försök men blir förvånad hur segt det går för mig att producera något av värde. Har förut inte riktigt fattat varför det känns så svårt, men jag har börjat inse att jag nog är fast i tänket kring hur man utvecklar webbapplikationer och att desktop-applikationer faktiskt fungerar på ett helt annat sätt. Att de fungerar olika visste jag iofs, men jag har insett att jag verkligen är nybörjare på detta och behöver läsa på.

I webb-appar så går ju allt hela tiden ut på att agera på HTTP-requests, men jag måste nu alltså lära mig hur man bygger upp en desktop app. Hur man designar persistens, livscykel på objekt, vilka objekt som ansvarar för data som ligger i minnet när programmet körs etc etc.

Jag söker nu alltså tips på litteratur, guider, screencasts, artiklar etc. som är bra för att designa desktop applikationer.

Om någon här är lite bekant med java och har erfarenhet av SCWCD så tror jag att det jag letar efter är en motsvarande bok till denna Sun Certified Web Component Developer Study Guide fast typ "Developing Desktop Applications", som kanske förklarar basic grejer som vad som händer när ett program startas o.s.v.

Det stående tipset är att införskaffa och läsa Cocoa Programming for Mac OS X. Den beskriver i guideform flera grundläggande funktioner och koncept i Cocoa. Den ger en mycket god introduktion och rekommenderas varmt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-17 23:20

Jag läste "Cocoa programming for Mac OS X" av Aaron Hillegass när jag först provade programmera för Mac. Tyckte den gav en bra start. Har väl säkert kommit ut i ny version sedan dess.

Annars är det som du säger att det är lite skillnad på hur en webbapp och en desktop app funkar...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-01-18 00:04

Har också programmerat för webben och i andra språk, en ganska så imponerande lista; php, javascript, c++, c#, visual basic etc... och jag tycker att Cocoa är ganska invecklat i onödan. .NET är mycket mera rakt på sak och enligt mig som inbiten mactaliban ett mycket bättre ramverk än Cocoa.

Ursprungligen av ahmedmo:

Har också programmerat för webben och i andra språk, en ganska så imponerande lista; php, javascript, c++, c#, visual basic etc... och jag tycker att Cocoa är ganska invecklat i onödan. .NET är mycket mera rakt på sak och enligt mig som inbiten mactaliban ett mycket bättre ramverk än Cocoa.

Det är precis och vad jag har hört om Objective-C vissa saker är helt briljanta medan andra är rent idiotiska.
Jag håller precis nu att ta mig genom ovan nämnda bok.
Har inte hunnit långt men jag tar det långsamt så jag är säker på att jag förstår allting. Än så länge är jag nöjd även om jag håller på att bli galen på alla paranteser hak-paranteser.
Jag fattar inte hur jag ska lära mig använda mig rätt av dessa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 17:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är precis och vad jag har hört om Objective-C vissa saker är helt briljanta medan andra är rent idiotiska.

Är nyfiken på vad för saker som är "rent idiotiska". Jag kommer från lågnivåhållet, och i motsats till Applescript (i praktiken, med alla olika programs egen respektive syntax och modell) vet jag inte vad som kan sägas vara idiotiskt.

Men jag har ringa eller ingen erfarenhet av högnivåspråk (annat än av det som kan sägas vara högnivå i Obj-C), så det är ju fullt möjligt att Obj-C saknar en mängd features och smarta lösningar som andra språk har.

Efterlyser exempel på smarta lösningar i andra språk, och i synnerhet då i jämförelse med Obj-C!

Vänligen, Ylan, som blir oerhört frustrerad när han tvingas använda ett C-API istf ett Obj-C-d:o

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-18 02:05

MacRuby då? Det är en variant av Ruby speciellt framtagen för OSX av Apple själva.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-18 12:17

Jag skulle vilja slå ett slag för Flex - Det är ju ett "webbspråk" för att bygga applikationer. Det är plattformsoberoende och väldigt lätt o lära sig. Samt att det har (precis som en riktig applikations API) bra GUI.

Bygger på flash så det kanske är lite segt, men det är ju java med

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2009-01-19 08:11

Jag håller inte alls med ahmedmo. Det allra mesta i Cocoa är väldigt logiskt och enkelt, om man bara gör som det är tänkt att man ska göra. Kan du ge något mer konkret exempel?

MacRuby, som Creops nämnde, är ett häftigt projekt men fortfarande för omoget för att användas i praktiken. Bland nackdelarna finns att man måste skicka med MacRuby-tolken som binär i alla program och att källkoden inte går att dölja.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-01-19 09:29

Det finns många grejor, de flesta bygger nog på dålig dokumentation, t.ex. ArrayController tycker jag är jättemärkligt uppbyggd.

Beställde Cocoa programming for Mac OS X nu. Ser fram emot lite rafflande läsning.

Är det helt uteslutet att göra desktopapplikationer i Java?

1
Bevaka tråden