Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes identifierar musik från DAT-band!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förklara denna för mig helt obegripliga magi:

1. För länge sedan fick jag mp3-filer till en mycket svåråtkomlig cd av en kompis på en mejllista. [*]

2. Den dator jag då ägde hade enbart diskettenhet så jag spelade av skivan analogt till DAT via ljudkort.

3. För några år sedan spelade jag av DAT:en till dator (eventuellt digitalt, inte helt säker) och brände en audio CD.

4. Stoppade just in denna CD i iTunes och rätt låttitlar kommer upp!

Hur sjutton går det till?

[*] För alla paragrafryttare eller extrema moderatorer kan jag meddela att just denna skiva är märkt med Macos-symbolen så det finns inget juridiskt problem att bråka om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-17 11:16

Du skickade själv upp låtnamnen till servern helt enkelt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-01-17 11:25

Om jag har förstått iTunes så letar den i cddb via både namn på CD och låtnamn/filnamn, även längd på låtarna tror jag så det är inget speciellt magiskt med det men det är himla trevligt.

Ursprungligen av jannol:

Om jag har förstått iTunes så letar den i cddb via både namn på CD och låtnamn/filnamn, även längd på låtarna tror jag så det är inget speciellt magiskt med det men det är himla trevligt.

hur kan de veta namn på låtarna om det är avspelat från ett dat-band?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-01-17 12:15

I torsig1967:s fall så kanske sökningen har lyckats hitta på cd namn, låtlängd samt antal låtar.

Ursprungligen av jannol:

I torsig1967:s fall så kanske sökningen har lyckats hitta på cd namn, låtlängd samt antal låtar.

cdnamn sparas väll inte på dat-band?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-01-17 14:10

När han brände cdn så kanske han skrev i rätt namn. Hursomhelst utan mer info om torsig:s cd så är det meningslöst att spekulera på hur och vad iTunes hittade träffar på.

Ursprungligen av jannol:

När han brände cdn så kanske han skrev i rätt namn. Hursomhelst utan mer info om torsig:s cd så är det meningslöst att spekulera på hur och vad iTunes hittade träffar på.

Jaha, så man får inte spekulera fritt längre. Varför ha ett forum över huvud taget??

Ursprungligen av akerstrom:

Jaha, så man får inte spekulera fritt längre. Varför ha ett forum över huvud taget??

Jag tror det är små Gnomer som sitter inne i datorn som känner av elektronernas spin, då behöver de bara sätta fingrarna mot huvudet, lägga tungan på sned och säga "bzzzzt!". Så VET de vilka låtarna är.

Sedan ringer de han skärmGnomen, änna, du vet han som ritar saker på skärmen inifrån och han då ba skriver namnen då.

Elementärt! Ganska bäjsik egentligen ...

Varje album har - i teorin - en unik kombination av totallängd, antal spår och längd på varje individuellt spår som ligger i en specifik ordning på albumet. Nu har någon gnom gjort en databas med denna information för ett stort antal album, och dessutom kan varje användare själv uppdatera informationen när de hittar fel. I många fall så lyckas databasen matcha analysen av albumets längd, antal spår, spårordning och längd på varje individuellt spår med rätt album. Dock så finns det album som är helt identiska här, som alltså har exakt samma antal spår och exakt samma längd på spåren som ligger dessutom i precis samma ordning - men jag har ärligt talat bara råkat ut för det en enda gång att den har hittat fel information. Jag har 258 album och en hel del spridda sånger.

Observera - CD innehåller ingen information om albumnamn eller spårnamn, det finns bara ljud, inget mer. (såvida det inte är en CD i formatet CD-text, men de är väldigt ovanliga).

DAT-band har den egenheten att de innehåller spårinformation, de har alltså en indexfil på bandet vilket gör att en DAT-bandspelare kan hoppa fram och tillbaka mellan låtarna, till skillnad från en vanlig bandspelare där det bara finns ljud som ligger. Därför behandlas DAT i princip som en CD, för det finns information om antal spår och längden på varje spår. Det är inkodat på bandet. DAT-banden innehåller digital information, alltid. Det finns inget som är analog inspelning på DAT.
Om man spelar in via de analoga ingångarna så omvandlar DAT-bandspelaren den analoga informationen till digital information. Varje DAT har en inbyggd analog-digital omvandlare.

När du sedan brände DAT:en på en CD så antar jag att du fick en lista på låtar på CD:n och inte bara ett enda långt spår?! Och då finns det tillräckligt med information för iTunes att kolla i databasen på nätet för att göra en kvalificerad gissning över vad det kan vara för något.

Från http://www.gracenote.com/business_solutions/music_id/, tekniken iTunes använder:

"Audio Waveform Recognition Technology
Using audio waveform fingerprint technology, MusicID can identify individual songs or albums in a user's collection regardless of source, format, or tag information."

Ursprungligen av Leftrustle:

Från http://www.gracenote.com/business_solutions/music_id/, tekniken iTunes använder:

"Audio Waveform Recognition Technology
Using audio waveform fingerprint technology, MusicID can identify individual songs or albums in a user's collection regardless of source, format, or tag information."

Enda förklaringen till att det fungerade såvitt jag kan se. Själv har jag inte skrivit in ett dugg i någon fil, vare sig förr eller nu.

Alternativt minns jag fel i punkt två och de ursprungliga filerna spelades av digitalt. I så fall stämmer också spårlängden exakt.

Rätt imponerande i vilket fall. Jag har inte varit med om det tidigare.

Ursprungligen av torsig1967:

Enda förklaringen till att det fungerade såvitt jag kan se. Själv har jag inte skrivit in ett dugg i någon fil, vare sig förr eller nu.

Alternativt minns jag fel i punkt två och de ursprungliga filerna spelades av digitalt. I så fall stämmer också spårlängden exakt.

Rätt imponerande i vilket fall. Jag har inte varit med om det tidigare.

Last.fm använder samma teknik, de kan registrera rätt låt oavsett vad användaren har skrivit att det är för låt. Rätt roliga listor de får fram nu, t.ex. alla olika stavningar av Guns 'n Roses (finns ett gäng olika sätt att namnge det bandet...)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-17 15:59

Som Leftrustle säger...

1
Bevaka tråden