Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine: Reparera filer som inte går att säkerhetskopiera?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 01:42

Bakgrund: Jag har har köpt en 320gb intern och en 320gb extern som jag tänkt använda som back up genom Time machine. Mitt första steg är förstås att göra en backup på min orginal 160gb till den externa 320 disken. Första andra och tredje överföringen stannade på 50% och jag trodde detta var ett Time Machinefel tills jag kollade i loggen. Där fick jag se att Time Machine inte kunde importera en fil, jag slängde denna och det gick bra att fortsätta kopiera tills det tog stopp en andra tredje och fjärde gång.

Läget just nu: Nu har jag jag slängt alla onödiga filer som Time machine inte ville föra över och jag ändå inte behövde. Nu finns dock ett tiotal AVI-filer och några bilder som jag dock inte vill slänga. Filmerna går att kolla på utan problem i både Quicktime och VLC. Bilderna har heller inga problem. VLC raporterar inga fel. Time Machine vägrar att ta emot dem.

Om TM disken
Modell: WD My passport Essential
Format: Mac Os Extended (Journalförd)
Partition: GUID

Eftersökes: Jag antar att jag på något sätt behöver reparera dessa filer då något gör att dessa inte går att föra över. Filerna ska vara kodade på samma sätt då det är en serie med ett visst antal avsnitt där 90% var ok.

Redan provat:
Ett program som heter DivFix++ . Här får jag felmedelandet (error 5: input/output error) på de filer som inte funkar när jag väljer Check eller Fix.

Testat duplicera en fil som Time Machine inte vill föra över och fått följande felmeddelande: Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i "xxxx - xxxx.avi" inte kunde läsas eller skrivas. (Felkod -36).

Skivverktyget:Enheten Macintosh HD verkar vara felfri

"cp " och "dd " kommando i Terminalfönstret, vid cp kommandot fick filmen inget ljud. För en mer detaljerad terminallogg och systemlogg, se inlägget om detta test nedan.

Problemet löst (egentligen inte): Några filmer i en TV-serie som Time Machine vägrade ta emot , vilket också kunde läsas i "systemmeddelandet", gjorde att backupen aldrig gick att slutföra. Jag hittade inget program som kunde reparera dessa filer. Men jag tankade ner dem på nytt och ersatte problemfilerna och Time Machine kunde slutföra backupen.

Senast redigerat 2009-01-20 20:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 02:22

Du kanske inte formatterade om TM-disken med rätt typ av partitionskarta?

http://support.apple.com/kb/TS1550?viewlocale=en_US

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 11:04
Ursprungligen av pesc:

Du kanske inte formatterade om TM-disken med rätt typ av partitionskarta?

http://support.apple.com/kb/TS1550?viewlocale=en_US

Jag ringde supporten andra gången det hängde sig och dem tipsade precis som du att patritionera den rätt. Den åtgärden är alltså redan gjord.

Disken är formaterad som Mac OS Extended (Journalförd) och partitionerad som GUID helt enligt Apple-supports riktlinjer.

Misstänker ändå att det är något med just dessa filer som Time Machine inte gillar.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 13:27

Nu har jag testat att duplicera en AVI-fil som inte vill hämtas av Time Machine.

Då får jag följande felmeddelande: Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i "xxxx - xxxx.avi" inte kunde läsas eller skrivas. (Felkod -36).

Ringer det någon klocka för någon som kan förklara problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 13:24

Då överföringen "stannade på 50%", gav TM upp med ett argt meddelande, eller stod den bara och stampade?

Kan du klippa in exakt vad som stod i loggen?

En sak som spökar kanske kan vara att TM försöker bygga ett spotlight-index över filer den backupar. Då behöver den samla metadata om filerna. För filer som inte är native OS X kanske du har råkat installerat något sunkigt metadata-plugin till spotlight (följde kanske med något annat du installerade) som gör att det går dåligt för dig? Nu gissar jag bara...

Om du lägger de filer du tror är skumma i en egen mapp och exkluderar denna mapp från TM, fungerar TM-backupen bra då?

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 13:59
Ursprungligen av pesc:

Om du lägger de filer du tror är skumma i en egen mapp och exkluderar denna mapp från TM, fungerar TM-backupen bra då?

De filer som Time Machine inte vill ta emot är redan exkluderade och Time Machine fungerar fint utan dem. Men jag vill kunna lista ut problemet till att det inte fungerar och eventuellt reparera dem så jag slipper slänga dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 13:34

Jag skulle nog starta Skivverktyg och kontrollera skivan som filerna ligger på.

Alternativt starta terminalen och försöka kopiera filen där för att se om man får ett vettigare felmeddelande.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 13:52

Har nu testat skivverktyget: Enheten Macintosh HD verkar vara felfri

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 14:53

Enkelt experiment:

Starta terminalen. Skriv "cp " (avsluta med mellanslag). Dra en problemfil från ett finderfönster till terminalen, så att sökvägen till filen klistras in. Skriv sedan "foo.avi" (eller något bra filnamn) och tryck på retur-knappen. Du ska nu köra ett kommando som ser ut ungefär så här:

cp /Users/ersk/xxx.avi foo.avi

Kommandot cp kopierar filen till foo.avi.
Om det går bra, kan du då backupa kopian (som hamnar i din hem-mapp)? Om det går dåligt, kan du meddela vad kommandot säger?

Ett annat kommando du kan prova (som gör ungefär samma sak) är dd:
dd < /Users/ersk/xxx.avi > foo.avi

(observera tecknen "<" samt ">").
Blir det någon skillnad mot cp? Exakt vad säger kommandot dd då det körs?

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 15:24
Ursprungligen av pesc:

Enkelt experiment:

Starta terminalen. Skriv "cp " (avsluta med mellanslag). Dra en problemfil från ett finderfönster till terminalen, så att sökvägen till filen klistras in. Skriv sedan "foo.avi" (eller något bra filnamn) och tryck på retur-knappen. Du ska nu köra ett kommando som ser ut ungefär så här:

cp /Users/ersk/xxx.avi foo.avi

Kommandot cp kopierar filen till foo.avi.
Om det går bra, kan du då backupa kopian (som hamnar i din hem-mapp)? Om det går dåligt, kan du meddela vad kommandot säger?

Ett annat kommando du kan prova (som gör ungefär samma sak) är dd:
dd < /Users/ersk/xxx.avi > foo.avi

(observera tecknen "<" samt ">").
Blir det någon skillnad mot cp? Exakt vad säger kommandot dd då det körs?

Log efter cp kommando:
cp /Users/erikbylund/Movies/The\ Muppet\ Show\ -\ Season\ 2/s02e10\ -\ George\ Burns\ \(\#TheMuppetArchive\).avi foo.avi
cp: /Users/erikbylund/Movies/The Muppet Show - Season 2/s02e10 - George Burns (#TheMuppetArchive).avi: Input/output error
Macintosh-3:~ erikbylund$

Resultat: Filmen har kopierades som foo.avi, efter att datorn hängt sig ca 20 sek, och den går att spela men inget ljud.

Log efter dd kommando:
dd /Users/erikbylund/Movies/The\ Muppet\ Show\ -\ Season\ 2/s02e10\ -\ George\ Burns\ \(\#TheMuppetArchive\).avi fooo.avi
dd: unknown operand /Users/erikbylund/Movies/The Muppet Show - Season 2/s02e10 - George Burns (#TheMuppetArchive).avi
Macintosh-3:~ erikbylund$

Resultat:
Inget

Övrigt:
I Systemloggen fick jag följande meddelanden under cp commandot:
2009-01-17 15.10.16 kernel disk0s2: I/O error.
2009-01-17 15.10.41 kernel disk0s2: I/O error.
2009-01-17 15.10.41 kernel disk0s2: I/O error.
2009-01-17 15.10.29 Spotlight[84] [QL ERROR] Generator database update takes too long... we will use what we currently have
2009-01-17 15.10.29 Spotlight[84] [QL ERROR] Generator database update takes too long... we will use what we currently have
2009-01-17 15.15.40 login[730] DEAD_PROCESS: 730 ttys000
2009-01-17 15.15.40 login[730] DEAD_PROCESS: 730 ttys000
2009-01-17 15.15.50 login[764] USER_PROCESS: 764 ttys000
2009-01-17 15.15.50 login[764] USER_PROCESS: 764 ttys000

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 19:23

Kanske borde flytta den här tråden till en annan sektion, kanske har mer med operativsystemet överlag att göra än programvara? Kan man flytta den själv?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-17 19:58

Time Machine klarar inte sin uppgift hos mig heller. Dessvärre får jag inte mer än "Unable to complete backup. An error occurred while copying files to the backup volume." Backup-HD'n är en sprillans ny WD, formaterad som den ska. Jag vet m a o inte vilken fil som ställer till det och som jag i s f skulle exkludera från backup'en alt åtgärda.
Däremot fixar SuperDuper! sin uppgift. Men det är ju Time Machine jag vill använda!

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 20:19
Ursprungligen av Le:

Time Machine klarar inte sin uppgift hos mig heller. Dessvärre får jag inte mer än "Unable to complete backup. An error occurred while copying files to the backup volume." Backup-HD'n är en sprillans ny WD, formaterad som den ska. Jag vet m a o inte vilken fil som ställer till det och som jag i s f skulle exkludera från backup'en alt åtgärda.
Däremot fixar SuperDuper! sin uppgift. Men det är ju Time Machine jag vill använda!

Time Machine sa aldrig vilken fil som var fel till mig heller, det måste man kolla i systemloggen för att se. Visa alla meddelanden och scrolla lite så kan du nog se vilken fil som ställer till det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-17 22:17
Ursprungligen av ersk:

Time Machine sa aldrig vilken fil som var fel till mig heller, det måste man kolla i systemloggen för att se. Visa alla meddelanden och scrolla lite så kan du nog se vilken fil som ställer till det.

Är det något sån't här du menar?:

2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** -[NSConditionLock unlockWithCondition:]: lock (<NSConditionLock: 0x579170> '(null)') unlocked from thread which did not lock it
2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.
2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** -[NSConditionLock dealloc]: lock (<NSConditionLock: 0x579170> '(null)') deallocated while still in use
2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** -[NSConditionLock unlockWithCondition:]: lock (<NSConditionLock: 0x53eb20> '(null)') unlocked from thread which did not lock it
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** -[NSConditionLock dealloc]: lock (<NSConditionLock: 0x53eb20> '(null)') deallocated while still in use
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.

Jag förstår dessvärre inget. Är det någon som gör?

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-18 00:02
Ursprungligen av Le:

Är det något sån't här du menar?:

2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** -[NSConditionLock unlockWithCondition:]: lock (<NSConditionLock: 0x579170> '(null)') unlocked from thread which did not lock it
2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.
2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** -[NSConditionLock dealloc]: lock (<NSConditionLock: 0x579170> '(null)') deallocated while still in use
2009-01-17 18.31.26 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** -[NSConditionLock unlockWithCondition:]: lock (<NSConditionLock: 0x53eb20> '(null)') unlocked from thread which did not lock it
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** -[NSConditionLock dealloc]: lock (<NSConditionLock: 0x53eb20> '(null)') deallocated while still in use
2009-01-17 18.31.27 Backup[1130] *** Break on _NSLockError() to debug.

Jag förstår dessvärre inget. Är det någon som gör?

Ja du är nog inne på rätt ställe och tittar, men jag hoppades på att du skulle hitta ett filnamn du skulle känna igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 19:52

dd-kommandot misslyckades eftersom du inte lade in tecknen "<" och ">" på rätt ställen i ditt kommando. Kolla mitt exempel noga.

Hur som helst tror jag inte dd-kommandot kommer att fungera det heller. Att du får I/O error loggade tycker jag tyder på att du har någon typ av disk-problem. Har du en laptop? Vilken modell? Är det originaldisken som sitter i?

Då du kontaktade Apple support, berättade du då om I/O error på loggen? Eventuellt finns det kanske något hårdvarukontroll-program på startskivan om du letar lite...

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 20:21
Ursprungligen av pesc:

dd-kommandot misslyckades eftersom du inte lade in tecknen "<" och ">" på rätt ställen i ditt kommando. Kolla mitt exempel noga.

Hur som helst tror jag inte dd-kommandot kommer att fungera det heller. Att du får I/O error loggade tycker jag tyder på att du har någon typ av disk-problem. Har du en laptop? Vilken modell? Är det originaldisken som sitter i?

Då du kontaktade Apple support, berättade du då om I/O error på loggen? Eventuellt finns det kanske något hårdvarukontroll-program på startskivan om du letar lite...

Jag har en Macbook vit och ja det är orginaldisken som sitter i.
Ska kontrollera installationsskivan för en hårdvarukontroll, tack!

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 21:32

Jag skrev över en problemfil med en likadan fast med utan problem och nu tog Time Machine emot den. Det måste väl betyda att det är problem med just filerna och inte själva hårdvaran eftersom den borde lägga sig på samma plats på disken då jag skriver över?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 22:02

Om jag gissar lite fritt så tror jag att det fungerar så här:

En fil består av ett antal disk-block. Disken har på låg nivå en kontroll-summa så att den ser om datat som läses är felaktigt. Om du har fel någonstans så kontroll-summan inte stämmer så rapporteras ett I/O-fel då blocket läses. Om du skriver över blocket med nytt data så skrivs även en ny kontroll-summa och då stämmer ju allting igen.

Om det verkligen är fel på disken så skulle jag snabbt försöka ta backup på den och byta ut den (ja det är ju precis vad du försöker).

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-18 00:05
Ursprungligen av pesc:

Om jag gissar lite fritt så tror jag att det fungerar så här:

En fil består av ett antal disk-block. Disken har på låg nivå en kontroll-summa så att den ser om datat som läses är felaktigt. Om du har fel någonstans så kontroll-summan inte stämmer så rapporteras ett I/O-fel då blocket läses. Om du skriver över blocket med nytt data så skrivs även en ny kontroll-summa och då stämmer ju allting igen.

Om det verkligen är fel på disken så skulle jag snabbt försöka ta backup på den och byta ut den (ja det är ju precis vad du försöker).

Jag tvivlar fortfarande på att det är fel på disken, men man vet ju aldrig med någonting nu för tiden. Det är inte anledning till att jag byter ut den heller. Anledningen till att jag byter ut den är att jag vill ha en intern och extern lika stor disk som så att jag alltid har en backup på mitt system, mp3:or etc.

Tack för hjälpen i allafall!

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-20 20:22

Nu har jag löst problemet. Jag blev tvungen att ersätta filerna som Time Machine inte ville ta emot. Inte helt klockrent med tanke på att hade det varit oersätliga foton som Time Machine inte ville ta emot eller någon privat semesterrulle så hade problemet fortfarande varit olöst.

Men det får ses som den enklast möjliga vägen.

Systemmeddelande-loggen visade sig vara oersättlig då Time Machine inte själv gav någon rapport om vilka filer som orsakade felet.

Hoppas någon kan ha nytta av den här tråden.

1
Bevaka tråden