Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 hakar upp sig.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-16 22:35

Jag skrev ett inlägg här i november, då hårddisken på min kära iBook hade kraschat. Jag lämnade in datorn 1:a december. Företaget jag lämnade älsklingen till råkade förstöra en lödning eller nånting på moderkortet när de monterade ur den trasiga hårddisken, så de lämnade honom till en Mac-certifierad verkstad som satte in ett nytt moderkort.
Nu igår (15:e januari) fick jag tillbaka datorn, med ny hårddisk och nytt moderkort.

Saken är den att datorn nu hakar upp, eller låser sig ibland. Det börjar med att markören för pekaren försvinner, eller att den inte går att flytta på. Ljudet försvinner också ungefär samtidigt. Sedan kopplas jag ned från adium. Sedan kan jag som inte göra någonting, förutom omstart. Två av gångerna har jag behövt göra omstart två gånger på raken för att få datorn att fungera.
Dels har datorn låst sig när jag haft adium och safari igång, dels när jag jobbat med textfokument, eller försökt se på film med vlc.

Är det något jag glömt att göra/ställa in när jag installerat os X som gör det här, eller vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-16 22:42

Nu gjorde den sådär igen. Jag märkte nu att det inte är adium i sig jag blir nedkopplad från. Det är internetuppkopplingen som ser ut att vara avstängd (eller ja, i menyraden ser det ut som att jag inte har någon täckning på det trådlösa nätverket).

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-17 15:00

Nu gör datorn något nytt och "spännande". Det blir som ett slags grått filter över skärmen, och en ruta med texten "You need to restart your computer. Press restart or the power button for several seconds." dyker upp. Texten finns på flera språk.
Det har hänt två gånger nu idag på kort tid, och det hände en eller två gånger i torsdags när jag just hade fått tillbaka datorn.

Du får "kernel panic" vilket brukar bero på hårdvarufel. Det låter som om reparatören behöver göra om - göra rätt.

(En vanlig anledning till kernel panic brukar vara en eller flera dåliga minneskretsar, men iom att du nyss fått datorn reparerad är det väl bäst att de tar tillbaka den.)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-17 15:17

Okej. Gah. Jag som naivt trodde att datorn skulle funka när den varit hos reparatör sådär länge.

1
Bevaka tråden