Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Marble", det nya gränssnittet?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rykten säger att i OS X 10.6 så kommer det komma ett nytt gränssnitt, utseendet kommer att sätta standard på det gränssnittet som vi tillexempel hittar i iTunes. Utseendet är lite mer "modernt" och ramarna är mörkare.

Äntligen, säger jag :)!

//Felix

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 08:45

Ungefär som iLeopard2? http://www.ileopard2.co.cc/

Kommer det att finnas Leopard/Tiger themes för Snow Leopard ?

Skönt att dom ska ta bort aqua! Yes! säger jag!

Lite CS4 över det kanske.

Ja, vem vill ha kontrast på skärmen ?!

Snyggt säger jag!

Jag tror att de bästa ledtrådarna till Marble finns att beskåda i iWork '09 och iLife '09.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror att de bästa ledtrådarna till Marble finns att beskåda i iWork '09 och iLife '09.

Jag menar inte att vara otrevlig, men jag har iWork 09 (trial) installerat och undrar vad som är skillnaden i gränssnittet från 08?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-16 15:39
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror att de bästa ledtrådarna till Marble finns att beskåda i iWork '09 och iLife '09.

Vad är skillnaden Har inte laddat hem iwork 09 ännu, men när jag tittade på keynoten + skärmdumparna på apple.se ser jag inte några uppenbara skillnader, kan du upplysa oss ?

  • Medlem
  • 2009-01-16 16:06

Bild från MaxiMac.se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-17 14:14
Ursprungligen av studiox:

Vad är skillnaden Har inte laddat hem iwork 09 ännu, men när jag tittade på keynoten + skärmdumparna på apple.se ser jag inte några uppenbara skillnader, kan du upplysa oss ?

http://blog.cocoia.com/2009/01/07/iwork-ilife-09-ui-roundup/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 14:20

Skulle gärna se mycket av det "mörka" på bilderna i Mac OS X 10.6.

Ursprungligen av acke:

Skulle gärna se mycket av det "mörka" på bilderna i Mac OS X 10.6.

Dessutom är mörkare mer politiskt korrekt, eftersom mörkare färger
behöver mindre energi på en TFT skärm och är därför bättre för miljön,
så om Apple gör X.6 mörkare kan vi Mac användare rädda världen från
undergång...

  • Oregistrerad
  • 2009-01-18 22:27
Ursprungligen av acke:

Skulle gärna se mycket av det "mörka" på bilderna i Mac OS X 10.6.

Medhåll, kul att vi är överens ibland

Jag tycker faktiskt solaris och CDE på sin tid var den i särklass finaste DE man kunde skaffa sig, och då fans det ändå snyggare, men det känns inte lika "fint". Den gröna färgern som kom som standard senare var helt underbar.

Aqua i all ära men nu såhär efter 5 år så spyr jag på dom blå äckliga fula knapparna och rulllisterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 23:33
Ursprungligen av studiox:

Medhåll, kul att vi är överens ibland

Jag tycker faktiskt solaris och CDE på sin tid var den i särklass finaste DE man kunde skaffa sig, och då fans det ändå snyggare, men det känns inte lika "fint". Den gröna färgern som kom som standard senare var helt underbar.

Aqua i all ära men nu såhär efter 5 år så spyr jag på dom blå äckliga fula knapparna och rulllisterna.

Jaså, är vi oense ofta, inget jag lagt på minnet. Men i sådant fall, hur känns det att ha fel hela tiden?

Traditionellt sätt så är det väl så att alla nya GUI saker kommer sist till Mac OS X? iLife och iTunes får testa vattnet för olika GUI-ideér.
Under ytan är det ofta tvärtom, Mac OS X får frameworks och liknande först för att släppas till andra program och till utvecklare i och med nästa stora version av Mac OS X.

hej

Ursprungligen av acke:

Jaså, är vi oense ofta, inget jag lagt på minnet. Men i sådant fall, hur känns det att ha fel hela tiden?

Det var ju en kommentar för historie böckerna haha Bäst 2009:) Solklar att använda vid bråk med "regeringen" eller vid sent instapplande efter en lördag kväll ute med gänget.

Senast redigerat 2009-01-19 19:39
Ursprungligen av acke:

Skulle gärna se mycket av det "mörka" på bilderna i Mac OS X 10.6.

Lika uppiggande och ljust som Spotify ?!...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-20 14:16
Ursprungligen av LCR:

Lika uppiggande och ljust som Spotify ?!...

Jag gillar iaf designen i spotify, men det kanske vore nice om man kunde välja ett ljust, ett mellan och ett mörkt tema.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 15:06
Ursprungligen av LCR:

Lika uppiggande och ljust som Spotify ?!...

Stor skillnad mellan Spotify och iLife '09 tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Stor skillnad mellan Spotify och iLife '09 tycker jag.

Det var inte utseendet utan tonen...

Lite dyster...

Ursäkta, men det där är väl iWork.com?

EDIT: Nej det var det ju inte, dessutom misstolkade jag inlägget.

Senast redigerat 2009-01-16 22:15
  • Medlem
  • 2009-01-17 00:42
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Ursäkta, men det där är väl iWork.com?

EDIT: Nej det var det ju inte, dessutom misstolkade jag inlägget.

Tror det är iTunes 8.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-17 08:42

Addex bild ovan verkar antyda att MacOS närmar sig gammalt UNIX-mög i det grafiska gränssnittet. Luktar CDE lång väg.

Aqua forever!

Ursprungligen av planB:

Addex bild ovan verkar antyda att MacOS närmar sig gammalt UNIX-mög i det grafiska gränssnittet. Luktar CDE lång väg.

Aqua forever!

Håller med, ganska fantasilöst!

Men men, ska bli roligt att se hur långt det dröjer innan Windoze
följer efter...

LCR

Ursprungligen av planB:

Addex bild ovan verkar antyda att MacOS närmar sig gammalt UNIX-mög i det grafiska gränssnittet. Luktar CDE lång väg.

Aqua forever!

FYI; bilden är ihopklippt från grid-visningen i *nuvarande version* av itunes - känner du hur din mac börjar lukta lite CDE nu...?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-17 17:01
Ursprungligen av gabriela:

FYI; bilden är ihopklippt från grid-visningen i *nuvarande version* av itunes - känner du hur din mac börjar lukta lite CDE nu...?

Jag har undermedvetet känt av det under en längre tid utan att uttryckligen tänka "Aqua är borta".

Men redan Leopard kändes tråkigare utan att jag grävde djupare i det. "Dull", simply put.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 12:33

Grått och lila är ju riktigt snyggt. Om något känns gammal så är det all genomskinlighet. Microsoft har ju äntligen hittat fram till det så då är det väl ett säkert tips att det är passé.

Ursprungligen av acke:

Grått och lila är ju riktigt snyggt. Om något känns gammal så är det all genomskinlighet. Microsoft har ju äntligen hittat fram till det så då är det väl ett säkert tips att det är passé.

Jo, det är helt riktigt. Farsan hade ett citat på väggen
"The future belongs to those who get there first"
och det kan man inte direkt säga om Micro$oft...

För mej är den mest användbara versionen (utseendemässigt)
av Windoze = 2000/XP i klassiskt läge. Jag menar användbart,
och inte snyggast, snarare minst fult.

Allt är ju lite av en vanesak också, och Cupertino brukar vara
ganska bra på att genomarbeta sina saker, men jag får ändå
lite dejavu då man körde Solaris på universitetet på 90-talet...

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-17 14:20
Ursprungligen av LCR:

[...] men jag får ändå
lite dejavu då man körde Solaris på universitetet på 90-talet...

Exakt.

Men visst, på ett sätt så kom Apple till vägs ände med Aqua. Man kan inte göra det ännu "flashigare" utan att det blir fånigt.

Själv älskar jag Tiger-utseendet. Jag vill inte gå tillbaka till något som ser ut som 1996.

Bevaka tråden