Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från vilken höjd kan man tappa en Mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-01-12 14:37

I dag tappade jag min MacBook två gånger. Jag har hållit en föreläsning med Keynote och efteråt, medan jag packar ihop utrustningen, för jag samtal med några som kommit fram för att fråga. Jag lade ner min MacBook medan jag pratade, men glömde dra igen dragkedjan. När jag sedan går faller datorn ur väskan, ett fall på cirka 1,20 m. Nervöst granskade jag apparaten. Inte en skråma. Jag startade och den fungerade fortfarande perfekt.

En stund senare träffade jag några ur publiken som ville kolla några uppgifter i min presentation. Jag startade datorn igen, inga problem, men än en gång glömde jag dragkedjan. (Hur dum får man va'!) Min ursäkt är, att jag var så engagerad av alla frågor (det handlade om Gaza). Den här gången föll datorn ur på några stenplattor utomhus. Cirka 1 m. Inga repor, datorn fungerar fortfarande perfekt.

Jag är dummare än så. För en tid sedan for jag med en gammal buss mellan Ramallah och Nablus. Datorn låg i ett tunnt plastfodral på hyllan under taket. Vägarna är dåliga och i en sväng föll datorn drygt 2 m ner på golvet. Min MacBook tog ingen som helst skada av fallet.

Har jag tur, eller håller MacBook sån kvalitet att den klarar sånt här? Här på 99mac ventileras för det mesta problem. Kan vara kul med händelser som borde ställa till med problem men som slutat lyckligt. Nu undrar jag från vilken höjd man kan tappa en Mac utan att den kraschar. Du behöver inte testa, men du kanske har någon erfarenhet att dela med dig av.

Det här inlägget är inte ett rop på hjälp. Den får jag söka på någon terapi-sajt.

Är det en ny MacBook i aluminium eller en äldre variant i plast? Det tappas en del MacBooks i plast där jag jobbar och de håller inte för så värst mycket. Fick in en med sprucken skärm idag som hade ramlat ner från en säng.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-01-12 15:16
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Är det en ny MacBook i aluminium eller en äldre variant i plast? Det tappas en del MacBooks i plast där jag jobbar och de håller inte för så värst mycket. Fick in en med sprucken skärm idag som hade ramlat ner från en säng.

Den är otroligt nog av plast.

Ursprungligen av marta:

Den är otroligt nog av plast.

Man använder Lexan/Markrolon samma materiel som glasögon, hockeyvisir tillverkas av, starkt som 17. Att din dator klarat sig så bra är nog mest tur, dom höga belastningar du utsatt den för är den inte designad för. Men tur är inte fel att ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 06:04
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Är det en ny MacBook i aluminium eller en äldre variant i plast? Det tappas en del MacBooks i plast där jag jobbar och de håller inte för så värst mycket. Fick in en med sprucken skärm idag som hade ramlat ner från en säng.

Har ni tappat några macbooks i aluminium? Vad råkar de ut för skador? Spricker hela unibodyn?

Då hade du nog tur som tappade den på "rätt sätt".

  • Medlem
  • 2009-01-17 02:57
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Då hade du nog tur som tappade den på "rätt sätt".

Lite som skickliga bartenders som kastar flaskorna i marken, för att nästa sekund få dem uppstudsande från marken.

  • Medlem
  • 2009-01-12 15:47
Ursprungligen av marta:

Från vilken höjd kan man tappa en Mac?

Du kan tappa den från vilken höjd som helst... Allt från 1 mm till flera kilometers höjd, sen återstår det att se om den håller eller ej. Skämt åsido.

Om jag var du skulle jag skynda mig att teckna en drulleförsäkring

Vilket försäkringsbolag har den billigaste drulleförsäkringen? Någon som har koll?
Rätt så random fråga men ändå intressant!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Vilket försäkringsbolag har den billigaste drulleförsäkringen? Någon som har koll?
Rätt så random fråga men ändå intressant!

Jag har hem- och allriskförsäkring från Folksam, via facket. Tror allrisken kostar 38 kronor per månad, då gäller det prylar upp till 40 000 kr, självrisk 1500 kronor.

Lätt värt pengarna! Håller själv på att använda mig av allrisken just nu; min dator är i skrivande stund inne för undersökning för att se vad den kan kosta att fixa efter ett intimt möte med en ansenlig mängd vätska. Väldigt skönt att veta att oavsett vad kostnaderna blir, som dyrast kostnaden för en ny dator, så betalar jag inte mer än 1500 pix!

//JM

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-13 22:24

Det som ligger mest i farozonen är väll din hårddisk. Den kan vara trasig redan, bara att det inte har skrivits någon information i dom skadade blocken. Så ju mer du stoppar i datorn desto större risk finns det att du kan få problem. Börjar datorn gå segt och långsamt så bör du kolla upp det. Har du otur går även skärmen sönder ganska enkelt.

För att kasta mig in i diskussionen alu vs plast så tror jag att aluminiumet inte tar det lika bra, i alla fall inte gamla Macbook Pro. Hade du haft en sådan så hade den nog varit ganska bucklig

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-14 06:19

Jag har "tappat" min MacBook Pro från ca en meter med skärmen uppfälld. Den landade på vänster framkant. Det blev en liten buckla och så knarrar det lite när jag drar egen skärmen. I övrigt har jag inte märkt några defekter.

Ingen rör min macbook

Macbooken är mitt inre barn

Pussa macbooken godnatt varje kväll! Då går allt som det ska
---
Vad var det för Gaza-föreläsning? Kanske var dig jag lyssnade på?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-01-19 14:31
Ursprungligen av ks.rasmus:

Ingen rör min macbook

---
Vad var det för Gaza-föreläsning? Kanske var dig jag lyssnade på?

Jag har jobbat på Västbanken en tid och åker runt och berättar. (Keynote är ett alldeles förträffligt program för sådana tillfällen.) Den här föreläsningen höll jag på en folkhögskola.

Anledningen till att jag öppnat den här diskussionen är, att jag är så imponerad över kvalitén på min Mac. Eller på min alldeles orimliga tur…

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-17 09:11

Tycker att rubriken på denna tråd är helt fel, man kan lika gärna fråga: Hur långt är ett snöre? Finns bara ett svar och det har Dalle lämnat.

1
Bevaka tråden