Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med inbyggd mikrofoningång på MB

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:17

Hej gott folk!
Har nu efter en tids användande kommit igång med min skola via datorn och behöver då använda en mikrofon för att kunna prata med mina lärare. Den inbyggda mikrofonen funkar inte så värst bra då ljudet är ganska "grumligt", i alla fall inte med det skolprogram jag änvänder om det skulle ha någon betydelse. I alla fall så satt jag i en mick i den inbyggda ingången istället men inget funkar. Jag har gått in på Systeminställningar > Ljud > Ljud in - och sedan valt linjeingång. Mätaren som ska reagera vid ett ljud gör inte det. Då slog det mig att det kanske var mikrofonen det var fel på. Jag använde då en annan som det inte funkade med heller. Vad kan felet vara om det nu är ett fel och inte bara jag som är blind? Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:20

prova med den inbyggda, men klicka i "använd brusreduktion" först och kolla om det blir bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:21

Sätter du micken i hörlursingången?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:23
Ursprungligen av Tangen:

Sätter du micken i hörlursingången?

1. Använd brusreduktion är på tyvär.

2. Har dubbelcheckat men sladdan sitter i mikrofoningången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:26

skumt, ingen aning - kanske dyker in någon som haft ett liknande problem

sorry

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 00:30
Ursprungligen av Tangen:

skumt, ingen aning - kanske dyker in någon som haft ett liknande problem

sorry

Ja, tack för att du tog dig tid iaf.

Ursprungligen av marQz:

Ja, tack för att du tog dig tid iaf.

Vanliga mikrofoner funkar inte på mac för macen har ingen inbyggd mikrofonförstärkare.

Utsignalen från en vanlig mic är alldeles för låg för macens ingång. Jag har försökt med ett otal mickar genom tiderna men tyvärr envisas mac med att ha en microfoningång ingen kan använda.

Tror du måste skaffa något i stil med Griffin Imic för att få det att lira eller skaffa en speciell mic som ger högre utsignal.

= en mic som levererar linjenivå.

Kontakta ngt riktigt bra ställe som säljer Macar. Typ MacForum i GBG eller liknande, där du kan få prata med ngn som kan sina grejer.

Skillnaden är milsvid i kvalité, så att vara lite pött som palmeros ovan är bara dumt.

iMic gör om din linjeingång till en Mic-nivåingång så att man stoppa i alla dessa totalt undermåliga små skitmicar som alla PC-nissar använder.

Hade du tänkt dig använda mic mycket finns det även micar som går via USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 10:09

Aha det är därför jag köpt en imic en gång i tiden

Jag tycker man kan köpa ngt som kommer snäppet över det billigaste.

Vill man framöver pilla med podcaster så har man ju hela grunden ....
(en Mac, garageband och en bra mic). Dessutom kan man ha en bra mic i säkert 10 år...

Skall man spela in prat behöver man bara lägga till lite dämpning (prata under täcket är en klassiker...)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-17 11:13

Det har tagits upp förut. Enklast är att köpa en usb mic/headset eller usb ljudkort. Båda kostar under 200 kr.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 11:58

Tack för alla svar, verkligen. Men vad är iMic för något? Och så vill jag bara säga att jag bor på Tenerife tillhörande Kanarieöarna fram till april, maj.

En liten "mickapär" (f'låt!) som man har mellan micen och micingången. Ett litet interface om man säger så. Den anpassar Mic-nivå till linjenivå. Tillverkades av Griffin Technologies.
Tillverkningen har upphört men den finns kvar i en del affärer.

Det finns andra grejor som gör samma jobb.

Tips kan va att leta hos din seriösa Musikaffär, säljer de mkt elektronik och mickar vet de direkt vad man pratar om.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-17 17:04

USB Ljudkort 95kr.

Eller gör som Goflorp skrev och köp en riktig mikrofon som passar till Macen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 01:45

Okej! Nja, jag tror jag bestämmer mig för att köpa en mick som passar min mac istället. Vart kan man t.ex. hitta dessa mickar då? Ska kolla apple osv.

1
Bevaka tråden