Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate FreeAgent Go for Mac?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:42

Är sugen på att köpa en 2,5" extern disk för att dels göra småbackuper på resande fot, dels lagra t.ex. bilder och musik på. Kör med en MBP late 2008 som har FW800 och tänkte försöka utnyttja det. Därför har jag börjat snegla på Seagates FreeAgent Go for Mac. Den är ju snygg och har både FW800 och USB stöd.

Seagates produktsida: http://freeagent.seagate.com/en-gb/hard-drive/macintosh-hard-drive/Free-Agent.html
Macworld (US) test: http://www.macworld.com/article/135793/2008/10/freeagentgo.html

Nu till mina frågor...
1. Har någon testat denna disk och kan komma med input? Har aldrig haft något annat än LaCie diskar när det gäller externt.

2. FW800 är ju stabilt som överföringsmetod men ganska sällsynt på 2,5" extern diskar. De blir automatiskt lite dyrare än t.ex. WD Passport som jag annars har kollat på. Är det värt de extra hundralapparna? Apple verkar ju fasa ut FW i sina produkter?

Tja, har inget svar på frågorna men har en fråga till dig eller någon annan som vet ang hårddisken=)
Måste man ha den kopplad till docken? Öh, är nog en dum fråga eftersom det ska vara portabel, men skulle ju vara fint med ett svar=)
Den är väldigt snygg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 12:08

Jag är ganska säker på att docken enbart är för att göra det smidigt hemma på skrivbordet, ungefär som en ipod/iphone dock. Sen kan man nog fortfarande koppla in den med en kabel...

Haha mmh, jag öppnade ögonen när jag väl kollade på sidan för hårddisken.. Det är ett fw 800 uttag från hårddisken som man sedan kan koppla in fw 400 och usb med adapters som man får med:) Riktigt snygg måste jag bara säga igen!

Blir nog till att köpa den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 16:33

Såg att 320GB modellen finns för knappt 1500kr hos Webhallen så det blir väl att smita in där någon dag och hämta en.

Låter som en god idé, jag väljer mellan att köpa den för 320gb eller en 500gb intern för 1200 till min mbp.. Vet inte riktigt hur jag ska göra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 20:43
Ursprungligen av wilhelmsson:

Låter som en god idé, jag väljer mellan att köpa den för 320gb eller en 500gb intern för 1200 till min mbp.. Vet inte riktigt hur jag ska göra!

Svårt val, vad har du i din MBP idag?

har 120 gb, har 30gb ledigt, då har jag verkligen rensat bort sådant som jag kan klara mig utan, alltså sådant som jag har på min imac, som har 750gb och är full plus en extern hårddisk på 750 som jag kör backup på nödvändiga filer för min mbp och imac, har samt filmer och serier på den.. Utrymmet börjar tryta överallt..
Har du ngt tips?
Imac'n är mer som "media center" Kollar på tv, ser på film och spelar spel när jag väl gör det, mbp'n använder jag i skolan och när jag slappar i sängen.

MVH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 22:31

Knepigt läge. Hade kanske satsat på en 250GB disk till din MBP och dessutom köpt en 320GB FreeAgent. Om du har 250GB i din MBP, som jag har, kan du med en 320GB FreeAgent dels lagra en hel del grejer, dels göra backuper med Time Machine.

Jag vill ha större extern lagring än intern eftersom jag då kan göra en klon av min os x installation om jag i något läge behöver skicka iväg datorn för reparation etc. Å andra sidan har jag en Time Capsule som sköter det mesta av backup jobbet. Är mest ute efter mobil extern lagring.

Eller hur! Tror iofs det bara blir en Freeagent, 320gb! Blir lite väl mycket pengar för mig just nu, kanske satsar på en ännu större om de nu såldes i större storlekar=) Så väntar jag med att investera i intern hårddisk.

Okej, jo men det förstår jag! Det är så klockrent med att strömmen går genom firewire'n, man slipper alla kablar... Det verkar som om du borde satsa på en free agent. Nja man får väl känna på det helt enkelt! Om jag nu kommer köpa en extern hårddisk så blir det definitivt med FW.

Lycka till med valet=)

Med tanke på din fråga om firewire så tror jag på firewire. Känns hela tiden som om USB är instabilt! FW kommer nog allt finnas ett antal år till, hög överföringshastighet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 15:44

Var inne på Mstore på Birger Jarlsgatan i eftermiddag och kollade på en. En säljare hade packat upp en och visade mig. Såg riktigt läcker ut, dockan är ju smidig att ha på skrivbordet men långt i från nodvändig. Kan tänka mig att det är den som höjer priset lite jämfört med andra alternativ. Och FW800 givetvis. Hur som helst tyckte jag den såg ganska stor ut men när jag jämfört med en WD Passwport, som stod på hyllan bredvid, var den bara lite längre. Tyvärr hade de bara 250GB i lager (1295kr) så jag fick motvilligt avstå ett köp - vill ha 320GB.

För övrigt så ingår det ett halvhårt skyddsfodral i nylon när man ska transportera den.

Hur går det för dig? Jag beställde min idag från Dustin Home, det blev en 500gb freeagent go mac. Om du ännu inte köpt en så skriver jag gärna lite om den när jag väl fått den=)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 09:14
Ursprungligen av wilhelmsson:

Hur går det för dig? Jag beställde min idag från Dustin Home, det blev en 500gb freeagent go mac. Om du ännu inte köpt en så skriver jag gärna lite om den när jag väl fått den=)

Härligt. Har varit inne och fingrat på en men inte kommit till skott än. Köpte tangentbord, mus och laptopställ precis så en ny hårddisk får nog vänta till nästa månad. Men skriv gärna om den när du fått och testat den.

Jaha, aah t-bord och mus har jag redan, ställ behöver jag nog inte, använder mest imac'n vid skrivbordet:) Hör av mig nä den väl kommit:)
Du vet inte om jag kan se vart varan är osv? på nätet, har inte fått något koll-id så antar att jag inte kan det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 15:39
Ursprungligen av wilhelmsson:

Jaha, aah t-bord och mus har jag redan, ställ behöver jag nog inte, använder mest imac'n vid skrivbordet:) Hör av mig nä den väl kommit:)
Du vet inte om jag kan se vart varan är osv? på nätet, har inte fått något koll-id så antar att jag inte kan det!

Jag tror att Dustin länkar till paketspårning från orderhistoriken när man är inloggad. Är inte helt säker men kan vara värt att kolla?

Uppdaterar den sitan 24/7 Status: order

Jag tycker den verkar lovande, hur mycket får man ge för en 500Gb?

verkligen, jag gav 1900 för 500 gb, det är en del per gb men kände att det var lika bra att köpa den större direkt istället för att köpa ännu en i framtiden!
Är du också sugen på att köpa en?

Ja verkligen, ska precis köpa en iMac så jag vill ha en med lika stor disk för Time Machine

Okej, jag skulle satsat på en mer "permanent" hårddisk med mer plats på externa än i imac'n, När väl hårddisken är full av backup tar TM bort de äldsta filerna på backupen... Det finns andra snygga seagate som passar till imac'n!

Ett tips bara:)

Enligt Prisjakt så är Pixmania billigast när det gäller 500Gb med sina 1 448:-

Hej
en kamrat beställde från den lev . och när han fick den var det Seagate Freeagent av en stationär modell, vid koll på skärmdumpen så visade det sig att leverantören kallade den stationära Seagaten freeagent to go, vilket inte var rätt, men köpet var omöjligt att häva , hur det gått sedan vet jag inte

kanske bara en tanke på att kolla in före ett ev köp.

MvH
Murphy

Såg detta, när jag väl skulle beställa. Valde Dustin home då de är det företag jag känner mest tillit för och var billiga.
Så se upp! som sagt var

Nu har hårddisken kommit och allt fungerar jätte bra!
Den är verkligen skit snygg, skönt med de korta FW och USB kablarna:)
Man har dock att den är igång så inte mega tyst, men fortfarande tyst:)
Pulserande ljus på den vilket är snyggt men kan bli jobbigt i mörket, precis som min freeagent pro, svart med orange ljus. Blir jobbigt när man ska sova men funkar:) Ska bli intressant och plocka iordning på skrivbordet när jag kommer hem!
Kanske tom. lägger upp en bild:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 15:22

Härligt, vore kul med en bild eller två och lite feedback på hur den fungerar när du har haft den ett tag.

Precis, tar lite foton när jag kommer hem! Första känslan var: Damn va liten och lätt den är:)
Skriver senare!

Här kommer lite bilder, tänkte att det var lika bra att lägga fram kablarna så du ser ungefär hur långa dem är:)
Vill du ha foto från någon annan vilken säg bara till!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 19:33

Tack för bilderna, ser ut som en trevlig pryl. Får nog bli en sådan nästa månad...

Hur tycker ni att FW-sladden är kvalitetsmässigt? Jag vill ha den tunn, tunn. Mjuk och följsam. Soft. En kabel som ligger ner av sig själv och inte stegrar som en häst.

Odelsteken: tackar, hittils är jag jätte nöjd, 7 timmar sen men ändå:)

Snabeldrake: En FW kabel är alltid en FW kabel:P Den är ju hårdare än en USB, har inte testat men du kanske kan sträcka ut den på något sätt så den blir "rak" och sen lättare att handskas med.
När du väl frågar, kablarna jag fick med var faktiskt rätt mjuka, mjukare än andra FW kablar jag har iaf!

Som du ser på bilden så nu när dom inte är använda så är dom hårda och formade efter hur de varit paketerade.. Kan alltid skriva när jag väl använt dem mer:)

1
Bevaka tråden