Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Playstation 3 + Mac?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-11 13:32

Hej!

Har en faster som ska köpa Playstation 3, och hon undrar samtidigt om den är kompatibel med hennes iMac. Kan man föra över bilder och filmer från en mac (hon har alla bilder i iPhoto, så frågan är väl om Playstation kan hitta bilderna i iPhoto-mappen)?

Hur för man över filer till ett Playstation 3:s hårddisk; wi-fi eller USB?

Som ni kanske märker har jag ingen koll själv på Playstation 3, så svara väldigt utförligt om ni kan.

/Adam

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 16:21
Ursprungligen av Robban B:

Här finns en av många som fungerar bra, jag kör med den hemma.. http://www.nullriver.com/products/medialink

FUnkar den bra för dig? Jag har problem med att MPEG-4 samt DivX i 720p hackar. Mkt irriterande... Jag kör en Linksys WRT54 som router och b¨de PS3 och macen är anslutna med kabel, dvs ej trådlöst.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-01-12 09:32
Ursprungligen av rhesus:

FUnkar den bra för dig? Jag har problem med att MPEG-4 samt DivX i 720p hackar. Mkt irriterande... Jag kör en Linksys WRT54 som router och b¨de PS3 och macen är anslutna med kabel, dvs ej trådlöst.

Har inte kört något högupplöst material men allt annat fungerar bra. Kör också trådbundet och en time capsule som router.

Ursprungligen av rhesus:

FUnkar den bra för dig? Jag har problem med att MPEG-4 samt DivX i 720p hackar. Mkt irriterande... Jag kör en Linksys WRT54 som router och b¨de PS3 och macen är anslutna med kabel, dvs ej trådlöst.

Jag har streamat 1080p-film utan problem.
Däremot har jag haft problem med att ljudet på vissa filmer tonar ner till ohörbar nivå, något som inte sker när man tittar direkt på datorn. Det är dock inte alla filmer, det verkar ske lite godtyckligt.

installerade denna på min macbook. Fungerade bra men det tar en evig tid att bläddra mellan bilder (högupplösta). Kommunikation sker trådlöst. Jag ska prova med kabel också. Då o då kommer ett felmeddelande upp på min PS3 om kummunikationsfel... det fungerar dock ändå men långsamt. Jag har Apple TimeCapsule som router.

Ursprungligen av rhesus:

FUnkar den bra för dig? Jag har problem med att MPEG-4 samt DivX i 720p hackar. Mkt irriterande... Jag kör en Linksys WRT54 som router och b¨de PS3 och macen är anslutna med kabel, dvs ej trådlöst.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-01-12 16:11
Ursprungligen av rhesus:

FUnkar den bra för dig? Jag har problem med att MPEG-4 samt DivX i 720p hackar. Mkt irriterande... Jag kör en Linksys WRT54 som router och b¨de PS3 och macen är anslutna med kabel, dvs ej trådlöst.

Jag kör omkonverterade mkv´s i 720 och 1080 vilket flyter på sjukt bra, rekommenderas istället för divx.

Visst, tar väll 5 min att konvertera, men det är lätt värt det tycker jag.

Hur mycket kan man klara av att köra via det trådlösa?

Ursprungligen av Fv02:

Jag kör omkonverterade mkv´s i 720 och 1080 vilket flyter på sjukt bra, rekommenderas istället för divx.

Visst, tar väll 5 min att konvertera, men det är lätt värt det tycker jag.

Vad konverterar du med ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-11 14:01

Måste man streama alltså? Går det inte att då och då säga "synka med den här mappen på iMacen, och spara allt på hårddisken på PS3"?

Ursprungligen av Adzam 1:

Måste man streama alltså? Går det inte att då och då säga "synka med den här mappen på iMacen, och spara allt på hårddisken på PS3"?

Du kan så klart kopiera över till PS3:ans hårddisk om du vill. Men det fungerar lika bra att "streama" bilder, film och musik över nätverket.

Hennes PS3 behöver kunna kommunicera med hennes iMac. Det görs över ett protokoll som heter UPNP, vilket det inte finns inbyggt stöd för i Mac OS, men dock i PS3.
Därför behöver du installera ett hjälpprogram som Medialink från Nullriver.

När det är gjort kan man dela ut mappar med video och annat. iTunes- och iPhoto-biblioteken är redan utdelat med automatik. Bara att visa på TV:n genom PS3:an då.
Fungerar helt okej.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Du kan så klart kopiera över till PS3:ans hårddisk om du vill. Men det fungerar lika bra att "streama" bilder, film och musik över nätverket.

Hur går man till väga för att göra detta?

Jag laddade hem ps3mediaserver, men jag får fasiken inte igång det..
Står bara att "PS3 has not been found"

Jag har noll koll på hur jag ska ställa in ipadress osv..

  • Medlem
  • 2009-01-14 15:26
Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag laddade hem ps3mediaserver, men jag får fasiken inte igång det..
Står bara att "PS3 has not been found"

Jag har noll koll på hur jag ska ställa in ipadress osv..

Jag behövde ställa in min mac's ip adress (du hittar den i systeminställningar/nätverk) under "Force ip" sen funkade allt.

Ursprungligen av garda:

Jag behövde ställa in min mac's ip adress (du hittar den i systeminställningar/nätverk) under "Force ip" sen funkade allt.

Tack för hjälpen!!

Ursprungligen av garda:

Jag behövde ställa in min mac's ip adress (du hittar den i systeminställningar/nätverk) under "Force ip" sen funkade allt.

Jag har samma problem men det hjälpte inte med att ställa in IP manuellt. Fler idéer någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 11:28
Ursprungligen av claudiomarino:

Jag har samma problem men det hjälpte inte med att ställa in IP manuellt. Fler idéer någon?

Istället för att ställa ett IP manuellt (vilket inte riktigt är rätt metod) så föreslår jag att kolla vilket nätverkskort som PS3MediaServer försöker använda, förmodligen inte det trådlösa utan det med kabel eller vice versa... så bara byta där. På första sidan av programmet så ser man även en log, kolla vilket IP den försöker koppla upp sig med där... förmodligen inte samma range som har du hemma.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-12 07:49

Personligen använder jag PS3MediaServer. Det är både gratis, och klarar av att streama .mkv utan en massa pill.

http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Ursprungligen av sensy:

Personligen använder jag PS3MediaServer. Det är både gratis, och klarar av att streama .mkv utan en massa pill.

http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Tack för tipset!
Jag har velat hitta ett alternativ till MediaLink från Nullriver ett tag nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-14 13:43

Har du sökt efter mediaservrar med PS3:an? Jag har för mig att det var allt jag behövde göra.

Det är det första programmet som funkar nästan klockrent, tversity va ju crap mot det här,,,
men jag får "hack" "lagg" i mina filmer,,, beror antagligen på uppkopplingen? har 24mb/s, ( ska ha )

Vad krävs för en smooth filmvisning, finns det nån inställning som rättar till det bara ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-16 16:09
Ursprungligen av _pojke:

Det är det första programmet som funkar nästan klockrent, tversity va ju crap mot det här,,,
men jag får "hack" "lagg" i mina filmer,,, beror antagligen på uppkopplingen? har 24mb/s, ( ska ha )

Vad krävs för en smooth filmvisning, finns det nån inställning som rättar till det bara ?

Ändra bildkvalitén till medium så kanske det flyter på bättre. Jag kör PS3:an med sladd till min "server" med ps3mediaserver på, så allt flyter på klockrent för min del utan att ha ändrat något alls.

PS3 Media Server is the shit! Trådlöst hackade 720p och uppåt men nu har jag dragit sladd till PS3an istället och nu flyter även .mkv-filer i 1080p hur bra som helst. Fantastiskt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 21:25

som sagt hur konverterar man mkv så de funkar bra?

Ursprungligen av Esa:

som sagt hur konverterar man mkv så de funkar bra?

Innan jag gick över till iMac så använde jag mkv2vob för att konvertera mkt till mp4 i ett format som PS3:an förstod. Men eftersom tanten där hemma måste ha subtitles så blev det en remux också så att subs blev inbrända i rullen.

Men så skaffade jag en mac och hittade på PS3 Media Server, som lägger på subtitles on the fly.

Såg sedan att PS3 Media Server även finns till PC.

Ursprungligen av Esa:

som sagt hur konverterar man mkv så de funkar bra?

Handbrake, VisualHub, Episode..

(Ett gratis, ett nerlagdt, och ett apdyrt)

har inte fått subs att funka i PS3 Media Server, har jag missat nån inställning? Subfilen ligger i samma map som filmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-30 18:34
Ursprungligen av willhaven1980:

har inte fått subs att funka i PS3 Media Server, har jag missat nån inställning? Subfilen ligger i samma map som filmen.

Har du satt rätt prioritetsordning på språken?

Det går att köra mkv2vob i Mac OS via CrossOver (som kostar pengar):

Installera mkv2vob
Installera Windows Script Host 5.6 http://download.microsoft.com/download/4/4/d/44de8a9e-630d-4c10-9f17-b9b34d3f6417/scripten.exe
Installera Visual Basic 6 runtime (som behöver packas upp först) http://download.microsoft.com/download/5/a/d/5ad868a0-8ecd-4bb0-a882-fe53eb7ef348/VB6.0-KB290887-X86.exe
Spelar ingen roll i vilken ordning de installeras (iaf inte för mig).

Sen går det köra mkv2vob som ett vanligt program i CrossOver, bara dubbelklicka. Smidigt att slippa starta windows bara för att konvertera en filmfil

För Wine är det samma visa (tricket är att installera VB6runtime och Script Host), fast man gör det i terminalen istället. Googla så hittar ni snart instruktioner. Funkar i Linux också för övrigt.

dubbelpost

Bevaka tråden