Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått virus?! (ej liknande som den andra tråden!)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 07:33

Hej.

Okej, är lite rädd just nu, surfade runt som vanligt i Safari, plöttsligt får jag upp ett meddelande om att en sida jag försöker öppna kör ett script som är väldigt tungt och saktar ner dator och så får jag frågan typ om jagj vill låta den fortsätta eller ej. Kollar på fliken med start av namnet typ GDAA, GRAA, GAA eller något sådant. Råkar i vilket fall klicka nej så antar att den då fick fortsätta att köra scriptet.
Hinner inte änns klicka på fliken för att växla till den innan jag ser i dockan att skiten håller på att öppna upp, iCal, Skype, Mail, Preview och lite annat skit, plöttsligt ploppar typ 30st Terminaler upp och diverse annat ploppar upp med sina fönster på skärmen.
Scriptet verkade öppna precis allt som låg i Applivations-mappen och flera gånger om.

Så fort jag såg att massa program höll på att öppnas i dockan (ikonerna hoppade) så rykte jag nätverkskabeln illa kvickt, när jag såg hur allt höll på att öppnas så höll jag inne knappen tills den dog.

(Jag kör förövrigt en MacBook Pro, vår 2008, min första Mac)

Nu i alla fall så kör jag med FireFox, vet inte om jag vågar öppna Safari. jag har inte laddat hem något i alla fall (kollade i download mappen) och jag har inte klickat på något för att öppna den där fliken vad jag vet.

Snälla, någon som vet vad det kan ha varit, vad för jag göra nu, vad kan jag göra, tycker inte om det här

Mvh,
iLind

Hur mycket fick du betalt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 08:00

Eh?
Om det var ett skämt så: haaaa haaa, not funny.

Är det någon som seriöst vet något eller? Känner mig lite uppstressad nu, gillar inte läget. Vågade starta upp Safari i alla fall och tömde alla kakor och cashen.
Något mera jag kan göra?:tveksam:

Kolla så att du har allt uppdaterat via "Programuppdatering"
Annars hade jag väntat lite för att se om dyker upp någon information någonstans om folk som fått liknande bekymmer..

Don't hold your breath..:tveksam:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 08:19
Ursprungligen av Sumonator:

Kolla så att du har allt uppdaterat via "Programuppdatering"
Annars hade jag väntat lite för att se om dyker upp någon information någonstans om folk som fått liknande bekymmer..

Don't hold your breath..:tveksam:

Allt är uppdaterat (förutom en kompabilitets grej för digitalkameror och RAW-bilder).
Gah, det känns ju inte bra just nu, vart ska man "hålla koll" då? Andra forum, MacRumors?

Det finns ju en systemlogg som borde ha loggat det som hände. Tror att den heter "System meddelande"
(Är på jobbet nu och har inte macen här)
Annars vet jag inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 09:03
Ursprungligen av Sumonator:

Det finns ju en systemlogg som borde ha loggat det som hände. Tror att den heter "System meddelande"
(Är på jobbet nu och har inte macen här)
Annars vet jag inte.

Tack för tipset, fattade inte hur jag skulle komma till root i finder så fick gå till /var/log och öppna system.log via terminalen.
Suttit och läst i det lite nu och något som händer flera gånger när det började är:

Citat:

Jan 16 07:17:34 nl103-144-112 iChat[2401]: *** -[NSCFArray initWithObjects:count:]: attempt to insert nil object at objects[0]
Jan 16 07:17:35: --- last message repeated 35 times ---

Det som skiljer mellan de olika gångerna det där är med är typ hur många gånger som "föregående meddelande" har repeterats.

Kommig på vad det var för sida jag såg ha öppnats tidigare, GNAA.

Citat:

Jan 16 07:17:38 iLind-3 Skype[2400]: Deferring URL command for later execution on skype startup: callto://JOIN_THE_GNAA__2005_RECRUITMENT_DRIVE
Jan 16 07:17:38: --- last message repeated 86 times ---

Den där verkar ha ställt in så att nästa ågng jag startar skype så komemr den ringa upp något "nummer".
verkar vara en väldans massa skit jag har fått, fattar inte hur eller varför :S

EDIT:
Den verkar ha ställt in något på ircle också så tänker inte öppna det heller.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-16 09:06

Var det någon speciell sida du var inne och surfade på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 09:11
Ursprungligen av Creops:

Var det någon speciell sida du var inne och surfade på?

Inte vad jag vet, inget som jag inte brukar vara inne på tror jag.

Detta uppkommer också väldigt väldigt mycket:

Citat:

Jan 16 07:17:45 iLind-3 login[2597]: USER_PROCESS: 2597 ttys088
Jan 16 07:17:45 iLind-3 login[2597]: DEAD_PROCESS: 2597 ttys088

Bara att det är olika processer, eller ja, 088 och 087 typ.

Vill minnas att jag läst om skriptet förut, för nåt/några år sedan. Om jag minns rätt så var det bara ett webbskript (javascript eller flash) som öppnade en massa länkar ("callto:","mailto:", "irc:", etc) vilket drar igång de program som är inställda för att hantera dessa.

Jag har svårt att tro att skriptet har ändrat några inställningar i ditt system.

1
Bevaka tråden