Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuplösning - förslag?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 17:27

Hej,

Byter i veckan ut min iMac (första intel- modellen) mot nya MacBooken.
Den kommer att ha 160 gig internminne, varav mitt itunesbibliotek ligger på c:a 40 gig. Kommer även att jobba i Logic med den interna HDn som "värd" för projekten. När projekten väl avslutas, så säkerhetskopierar jag dem på den externa HD:n samt bränner dem på DVD, innan de tas bort från MBn's interna HD. Filmer o annat har jag på olika externa och är inte så "backupkänsligt" material IMO.

Gällande själva backupen, står jag i valet mellan dessa hårddiskar (känner inte till resp. varumärkes rykte, kvalitet osv.):
inWarehouse.se - Seagate Freeagent 1TB,
inWarehouse.se - Western Digital Elements 1TB

Det är specificerat att seagate- HDn har 32mb cache, vad jag har hittat på nätet så verkar WesterDigital Hdn ha 16mb. Annars är båda på 7200 RPM.

Går det att ställa in Time Machine att backupa mot min externa HD - enligt mina egna specifikationer, eller backupar den allt? Om Time Machine inte passar, tänkte jag köpa antingen:
Synk Standard - Synk Standard: Advanced synchronization and backup for the rest of us
eller
Deja Vu - Déjà Vu
Är det något av dessa program som bör föredras? Time Machine känns ju bäst, med tanke på att det är en apple-produkt och så väl synkad med OS (antar jag)

och en gång i veckan backupa iTunes, iPhoto arkivet samt projektmappen för Logic. (Går det att backupa logics inställningar, eller bör jag överlåta det till MobileMe?)

Månatligen gör jag traditionsenligt en tredje-parts backup, till en liten LaCie (http://www.newtechnology.co.in/wp-content/uploads/2008/08/lacie_portable_disk-300x214.jpg) 160gb disk - där jag har mina "viktigaste" filmer, musik, projekt + släppt musik (naturligtvis)

Har ni några funderingar över denna lösning? Kommentarer? Vilken HD bör jag välja (kan gå upp till 1'500 kr för 1TB)?

Tack

Senast redigerat 2009-01-10 17:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 19:35

Jag har tidigare versioner av både WD Elements och WD MyBook. Här föredrar jag MyBook eftersom den automatiskt sätter hårddisken i vila då den inte används. Det gör inte min WD Elements - här spinner disken hela tiden. Hur Freeagent gör vet jag inte. Tyvärr kan det vara svårt att ta reda på om diskarna automatiskt går i vila för det brukar inte framgå då man läser specifikationerna.

Jag rekommenderar att du använder Time Machine. Det är enkelt och backuper tas på alltihop varje timme. Du kan ange vilka mappar som du INTE vill ta backup på, men det enklaste är att bara ta med allt.

Har köpt två nya WD MyBook 500GB - kör FW800. Det är första gången jag inte köper LaCie och jag är mäkta nöjd. Diskarna är otroligt tysta, följer Macens vilarytm pefekt och startar sedan upp snabbt. Jag lämnar nu många år av LaCie - som i.o.f.s. alltid rullat klockrent och ingen har kraschat (8-10 stycken på 10 år) - men deras nätdelar håller bara några år och dom lever om oförklarligt mycket.
Dessa diskar är mina videoredigeringsdiskar hemma (ena är backup). Jag använder Personal Backup X5 som är det rätta backup-programmet för mig (klockan 03:00 varje natt så väcker programmet min iMac och kör två backup-scripts [videobackup och en iMac-backup till LaCie i garderob] - sedan går allt till vila igen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 20:40

Tack för era inlägg.
Kanske vettigt att skaffa denna då, http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=466. Raidsystem!

pesc, jag känner mig lite oviss till Time Machine, eftersom jag inte har ngt intresse av att backa upp mer än iTunes och Logic mappen. :S Känns även soft att inte uppdatera en gång i timmen, eftersom det säkert drar lite CPU och hela processen kan vara lite störande när man sitter och jobbar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:16

Time Machine kan mycket enkelt stängas av om man jobbar med något program som är känsligt för lagg (logic). Annars är det inget som helst problem att låta den backa upp varje timme. Tar bara någon minut i normalfall, och man kan arbeta som vanligt under tiden.

Jag tycker det är en STOR fördel att TM gör backup på allt. Annars så glömmer man något litet ställe, mail, någon inställning, eller något annat. Om din disk rasar kommer du upp igen mycket snabbare om du har en fullständig backup och slipper lägga pussel med olika mappar.

Slutligen så kanske jag får ovett för detta, men jag tycker att RAID (spegling) i de flesta fall är ointressant för hemanvändaren. Jag ser denna typ av RAID som användbar då man vill kunna överleva en hårdvarukrash på en disk utan att ta ner systemet, dvs bra för server-system. Som ersättning för backup är spegling livsfarligt. Som målvolym för TM-backup är spegling meningslös. Möjligtvis kan du använda striping eller kanske hellre JBOD för att få en större målvolym för backuperna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:22
Ursprungligen av pesc:

Som ersättning för backup är spegling livsfarligt.

Hur menar du att det är "livsfarligt"?
Emails finns alltid i gmail, orkar inte köra apples mailprogram, och andra filer är jag indifferent med. Har en till laptop för pluggbruk, och fakturor o annat sparas iaf. Känns som att för mkt "bullshit" hänger med time machine och belastar hårddisken.

Ursprungligen av Benelli:

Hur menar du att det är "livsfarligt"?
Emails finns alltid i gmail, orkar inte köra apples mailprogram, och andra filer är jag indifferent med. Har en till laptop för pluggbruk, och fakturor o annat sparas iaf. Känns som att för mkt "bullshit" hänger med time machine och belastar hårddisken.

Med den inställningen så kör en SuperDuper elelr Carbon Copy en gång var 14 dag då (eller en gång i månaden) och spara en image-kopia av din hårddisk.

Jag har sagt det förut på flera ställen här.
Jag har i dagsläget två bärbara och en Time Capsule. Kör TM och backar två diskar en gång i timman, den delar ut en gemensam "dela-yta" på 16GB (minnepinne), har skrivaren kopplad här. Allting funkar som ett spjut. Vad "bullshit" skulle bestå i det vet jag inte. Den funkar som trådlös bassstation för iPhonen med.

Varken jag eller frugan märker mera än att en disk monteras på skrivbordet och att en liten klocka animeras uppe i menyraden.

Man pluggar i en HFS+-formatterad disk. Slår på TM efetr att ha valt bort det som inte skall med. Disken står och backupar minst 12 timmar första gången. Sedan märker du aldrig av det hela.

TM är "fire and forget", slå på, funkar, glöm.

TM är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd!

Glöm inte heller hur lätt det är att få tillbaka den där förbaskade bilden du hade i förra veckan men nu slängt... ett par klick och så finns den där. Sjukt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:54

Om man tror att man kan strunta i att backupa sin disk för att den är speglad så beter man sig livsfarligt. Om man ställer sig framför en spegel och petar ut ett öga så händer det i spegelbilden med.

Sajten journalspace.com trodde att de inte behövde backupa sin disk för att de hade spegling. Någonting skrev sönder disken och sabbade naturligtvis även spegeln. Sajten hade funnits i sex år och hade 14,000 besökare i månaden men är numera nerlagd på grund av händelsen. Allt data försvann.

http://journalspace.com/
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=09/01/02/1546214

Jag tycker ändå att du lugnt kan göra en full backup eftersom du spar så mycket strul då du behöver använda backupen. Om du har en 1TB hårddisk för att backupa din 160GB hårddisk kan jag inte förstå att du skulle bekymra dig över att "hårddisken belastas".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 01:25

Det känns ju sjukt, men på ngt sätt gillar jag tanken på att ha raderat ett dokument och "gjort mig av med det", även om det tar 20k i anspråk. Det enda som, som nämnt, är av intresse är mitt iTunes arkiv, iPhoto samt Logic - och logicprojekten är bara progressiva, finner inget att "gå tillbaka till" i de fallen. iTunes promptar alltid innan jag raderar ngt, så att "radera ngt utav misstag" för att sedan rädda det med Time Machine lär inte komma på fråga, men man skall ju aldrig säga aldrig.

Om man nu backupar hela datorn, enligt Time Machines upplägg, och datorns HD kraschar, ersätts med en ny, så är det alltså bara att - vid uppstarten av datorn - boota den från Time Machine- disken?

Det där med spegling tar jag till mig till 100%, mkt tänkvärt!
Däremot: Är det endast iPhoto, iTunes och Logic som backupas - och sen speglas i WD HD'n har jag svårt att tänka mig att dessa filer kan bidra till att krascha diskarna. Risken lär väl göra sig gällande när man backupar alla directorys och tunga filer/program m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 10:27
Ursprungligen av Benelli:

Om man nu backupar hela datorn, enligt Time Machines upplägg, och datorns HD kraschar, ersätts med en ny, så är det alltså bara att - vid uppstarten av datorn - boota den från Time Machine- disken?

Du stoppar i en ny blank hårddisk i datorn och bootar från din återställnings-DVD. Här får du en fråga om du vill återställa från Time Machine. Om du gör det så tuggar datorn ett slag och sedan ser datorn ut precis som max en timme innan krashen. Allt är återställt utan pillande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 19:01

Ok!

Då kör jag time machine, och denna disk http://www.webhallen.com/prod.php?id=93588

Tack för era goda råd

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-11 19:39
Ursprungligen av Benelli:

Ok!

Då kör jag time machine, och denna disk http://www.webhallen.com/prod.php?id=93588

Tack för era goda råd

Nu har också jag beställt en ny extern hårddisk, den gamla LaCie'n beter sig skumt (igen!).
Frågan är dock vem man ska lyssna på vid val av backup-program? Är det TimeMachine, SuperDuper, Carbon Copy Cloner, Apples egna Backup, ChronoSync eller något annat som är överlägset bäst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 20:03

Jag resonerade som så, att det kan tänkas vara jäkligt smidigt med Time Machine - just för att du har igång datorn väldigt smärtfritt om den skulle krascha - utan att kopiera en massa info, installera om program osv. "Extra värdefull info" säkerhetskopierar du ytterligare en gång, såsom fakturor som du kan bränna på DVD. Håller du på med musik som jag, se till att spara projekten på en andra extern HD som du inte kör hela tiden, utan vid just backuper. Att time machine sedan ligger och jobbar i bakgrunden är något jag har börjat tycka är väldigt komfortabelt. Du behöver inte lyfta ett finger liksom...

Min plan är att backupa allt, förutom skrivbordet (man kan undanta målplatser i Time Machine) - där jag har en mapp för ex. temporära filer såsom nedladdade filer osv, som nödvändigtvis inte behöver sparas av Time Machine (t.ex.en film man ser en gång)

Back-up från Time Capsule till extern HD

Jag har en PowerBook Pro som jag gör back-up på till en Time Capsule med hjälp av Time Machine. Funkar fint. Nu lagrar jag en massa annat på min Capsule så skulle jag vilja utföra ytterligare en back-up av hela Capsule till en extern hårddisk.

Klarar Time Machine av att hantera två olika "beställningar" eller måste man ha en annan programvara för att lösa det?

Någon som vet?

Petter

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-22 21:41
Ursprungligen av Petterg:

Jag har en PowerBook Pro som jag gör back-up på till en Time Capsule med hjälp av Time Machine. Funkar fint. Nu lagrar jag en massa annat på min Capsule så skulle jag vilja utföra ytterligare en back-up av hela Capsule till en extern hårddisk.

Klarar Time Machine av att hantera två olika "beställningar" eller måste man ha en annan programvara för att lösa det?

Någon som vet?

Petter

Jag skulle också vilja ha svar på detta. Jag misstänker att det inte går mha TM. Man måste nog ha något extra app. Men hur gör man detta smidigast?

"Den kommer att ha 160 gig internminne"
Det var som faan, vart köpte du din MB, framtiden

Sorry, kunde inte låta bli

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 04:03

Jag rekommenderar starkt nätverksbaserad säkerhetskopiering som komplement till USB-hårddisk/timemachine.

Om du är lite som jag så förvarar du säkert USB-disken i samma hus som macen, eller t o m i samma datorväska. Så om du förlorar orginalhårddisken (utom vid en ren diskkrasch) så förlorar du även backupen... brand, stöld, glömd i taxi, tappad i vattnet, överkörd av stadsjeepen

Men för under 500 kr per år så har jag en off-site backup på allt viktigt. På Mozy.com så ger $4.95/månad nämligen obegränsat med utrymme. Tappar jag både datorn och timemachinedisken så skaffar jag bara en ny dator och pluggar in i ett bredbandsuttag över en natt eller två - just nu runt 120 gb så det tar en stund att slanga...

Lite off-topic, men kanske räddar det nån...

Ursprungligen av alamode:

Men för under 500 kr per år så har jag en off-site backup på allt viktigt. På Mozy.com så ger $4.95/månad nämligen obegränsat med utrymme. Tappar jag både datorn och timemachinedisken så skaffar jag bara en ny dator och pluggar in i ett bredbandsuttag över en natt eller två - just nu runt 120 gb så det tar en stund att slanga...
.

Vad har du för hastighet upp till Mozy.com ??
En liten nackdel är väl att man har ev. viktiga filer osv på en annans server som har full kontroll över dom. Jag är lite paranoid av mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-21 17:34
Ursprungligen av Emanuel L:

Vad har du för hastighet upp till Mozy.com ??
En liten nackdel är väl att man har ev. viktiga filer osv på en annans server som har full kontroll över dom. Jag är lite paranoid av mig.

Hoppsan, ber om ursäkt för sent svar. Har tydligen inte haft tid för 99.se på sistone...

Hastigheten vid säkerhetskopiering beror på ditt bredband. Som exempel har Mozy just nu 129,5 Kbit/s upload på en 864/160 Kbit/s DSL lina. 80% utnyttjande är inte så dåligt. Den förbereder hela tiden filer genom att kryptera och komprimera dem, använder just nu 50% cpu (2.33 GHz Core2duo) för att processa 11 Mbit/s. Dvs förberedandet går fortare än överföringen.

Den känner säkert av och anpassar överföringen till latency och sånt, för jag har sällan upplevt att det tar för mycket bandbredd från annat. (Och backup är ju mest UPLOAD, när det mesta annars är DOWNLOAD). Enda gånger det har stört är ibland när jag skajpat över atlanten och det låtit hackigt tills jag avslutat en massa program, inkl Mozy. Kanske att Mozys upload gör det svårt att få rätt QoS för VoIP?

Vad gäller säkerhet så kan du välja en privat krypteringsnyckel för din Mozy-backup. Då kan bara du själv läsa filerna, inte Mozy själva. Krypteringen sker på din maskin, innan data laddas upp till dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-23 08:38

Istället för att backa upp Time Capsule kan man ju göra en andra TM-backup på laptopen till en ny hårddisk. Gå in i inställningarna för TM och ange den nya hårddisken. Nu får du en ny full backup. Därefter kan du manuellt switcha tillbaka till Time Capsule så fortsätter den som förut.

På detta sätt kan du ha två oberoende backuper som du switchar manuellt mellan. TM håller rätt på var den var på varje disk.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-02 14:18

Jag har precis skaffat följande lösning som just nu känns som Guds gåva till mänskligheten. Den största överraskningen var att den här kombinationen är riktigt tyst, om man har en tyst disk. Den låter betydligt mindre än min vanliga externa Western Studio med ett par år på nacken. Skyfflar man stora mängder data, vilket man gör om man har många ripp'ade DVDer, är åtminstone FW800 ett måste. Men som vi alla vet får man betala ganska mycket för FW800-gränssnittet för varje extern disk man köper. Perfekt då med denna dockan där man kan skaffa billiga sata-diskar och sedan få FW800 på alla, utan att betala merkostnaden för FW varje gång man handlar disk. Kanon helt enkelt.

Finns hos Dustin, sök på "dockning"

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-02 23:54
Ursprungligen av planB:

Jag har precis skaffat följande lösning som just nu känns som Guds gåva till mänskligheten. Den största överraskningen var att den här kombinationen är riktigt tyst, om man har en tyst disk. Den låter betydligt mindre än min vanliga externa Western Studio med ett par år på nacken. Skyfflar man stora mängder data, vilket man gör om man har många ripp'ade DVDer, är åtminstone FW800 ett måste. Men som vi alla vet får man betala ganska mycket för FW800-gränssnittet för varje extern disk man köper. Perfekt då med denna dockan där man kan skaffa billiga sata-diskar och sedan få FW800 på alla, utan att betala merkostnaden för FW varje gång man handlar disk. Kanon helt enkelt.

Finns hos Dustin, sök på "dockning"

Hmm.. Inte dumt. Hyfsad i pris också. Men någon nackdel måste det vara utan kylning. Asså om man använder den som arbetsdisk också ibland.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-03 00:06
Ursprungligen av c5j:

Hmm.. Inte dumt. Hyfsad i pris också. Men någon nackdel måste det vara utan kylning. Asså om man använder den som arbetsdisk också ibland.

I och med att den är helt "bar" är kylningen inget problem. Den blir inte varm alls, bara ljummen, kanske 35-40 gr. Efter att jag flyttat flera hundra gig som tog ett par timmar hade den inte blivit varm heller.

1
Bevaka tråden