Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är en iMac egentligen?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-14 20:22

Hejsan alla ! Jag är en oskuld på mac sidan av 99 och ska försöka fatta mig kort . Har haft Pc i alla mina år och nu börjar min nuvarande bli lite out of date . Den här köpte jag för 11 tusen med 500 gb 4 gb Ram och hyffsat grafikkort.
Men har blivit mer och mer inställd på att köpa mac men det känns som om man får mindra för samma pengar på mac sidan . Funderar på en iMac men då behöver jag nästan lägga ner 15000 för samma specs . Räcker en 20" ( då jag redan har en extra 22") med 2,66GHz och 2 gb ram ? Surfar mycket , många program igång samtidigt och gillar inte när saker laggar . Så vad tycker ni ? ska jag hålla mig till Pc av finasiella skäl ?

Köp inte RAM från Apple, köp billigare och uppgradera till 4 GB. Min erfarenhet är att 2 GB är för lite om du kör minneshungriga program.

Annars räcker det du nämnde absolut till de flestas behov

franzer!

Så klart ska du skaffa en iMac! När allt kommer omkring så får man betydligt mer valuta för pengarna med en Mac än med en PC.

Tänk inte strikt enbart på pengar. Den ljusa sidan har så mycket mer att erbjuda.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 20:21

men program verkar svinigt dyra för mac :S jag har typ crackat alla mina just nu som Office och liknande ! vet ej om jag är redo för att betala 600 hundra för ett program ! P.s vet att man inte får snackat crackat på 99 men ville bara säga...

Ursprungligen av franzer:

men program verkar svinigt dyra för mac :S jag har typ crackat alla mina just nu som Office och liknande ! vet ej om jag är redo för att betala 600 hundra för ett program ! P.s vet att man inte får snackat crackat på 99 men ville bara säga...

det är ingen skillnad i pris om man säger så…

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 20:26

men jag har ju laddat ner mina nuvarande men jag vill inte göra så mot Mac dom förtjänar bättre

Ursprungligen av franzer:

men jag har ju laddat ner mina nuvarande men jag vill inte göra så mot Mac dom förtjänar bättre

vilka är dom?

Det är ju ofta samma företag som gör programmen till båda plattformarna…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 20:34

det här kan bli kul - no offense men en person som erkänner att han använt piratkopierade program ska diskutera med laseranders. No offense till dig heller anders jag gillar er bägge.

Berätta vilka program du är intresserad av så kan vi försöka ta fram alterativ för alla plånböcker, ok?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 20:43

min erfarenhet är att man absolut inte skall titta på siffrorna då Windows bokstavligen slukar alla MHz och MB man har i datorn medans OSX använder resurserna vettigare och därmed kan man köpa en iMac med "sämre" prestanda än man har i Windowsburken och ändå ha en klart bättre fungerande miljö.

Sen vad gäller programmen... vad kostar MS Office till Windows kontra till OSX... klar skillnad tills OSX fördel. Men så finns ju iWork som numera är kompatibelt med MS Office.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 20:44

Förstår inte hur du menar Kanske inte skulle berättade om att jag är en sån där "Fildelare "
Men prgoramen jag behöver är väll dom vanliga , iLife , iWork och sådanna , Men sen är ju inte själva datorn den billigaste heller . Är 15 bast så 1500 är ju rätt mycket Men hoppas alla förstår mig !

Ursprungligen av franzer:

Är 15 bast så 1500 är ju rätt mycket Men hoppas alla förstår mig !

Antar att du menar 15000...

Jag har bl.a. en iMac Alu 20" och det är utan tvekan den bästa iMac
jag haft, vilket jag tyckte min f.d. vita iMac G5 20" var, men om inte
budgeten räcker för en ny så finns det bra begagnade vita iMac.

De håller värdet mycket bra, nästan för bra, så när du är redo att
byta upp till en snabbare så får du mycket mer tillbaka än om du
köper en Dell eller HP.

Du ångrar inget!

Ursprungligen av franzer:

Förstår inte hur du menar Kanske inte skulle berättade om att jag är en sån där "Fildelare "
Men prgoramen jag behöver är väll dom vanliga , iLife , iWork och sådanna , Men sen är ju inte själva datorn den billigaste heller . Är 15 bast så 1500 är ju rätt mycket Men hoppas alla förstår mig !

Men om du säger något program du verkligen använder och vill ha så kanske folk här vet ett gratis alternativ. Som exempel office. Då finns ju openoffice/neooffice som är gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 20:50

absolut, vi hajjar.

iLife ingår när du köper datorn, iWork är installerad och kan aktiveras om du gillar det för 795 spänn tror jag. Det finns även andra såsom openoffice och liknande som är gratis.

några andra program som känns viktiga?

Piratkopiering är inte ett tillåtet ämne, att du har gjort det tidigare men väljer att inte göra det nu är givetvis bra

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 20:54

Angående vad man får för pengarna, så känns Mac mer prisvärt trots det "högre" priset.

promise, du kan skälla på mig efteråt om du inte håller med

/Tangen

Jag tycker gott du kan separera ditt ställningstagande mot piratkopiering och ditt bytande av plattform. De har inte med varandra att göra och varken apple eller mjukvarutillverkarna tjänar mer på att du piratkopierar på windows än de gör på att du piratkopierar på mac.
Piratkopiering är till viss del ett tillåtet ämne och jag tror inte varken du eller jag brutit mot nån regel i tråden än så länge.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 21:11

Okej , jag lovar er alla just nu ! Dagen jag säljer moppen köper jag en Mac !! och så tur att jag inte gjort något otillåtet då 99.se är min absoluta favorit sida Önskar man hade sån respekt som Tangen eller Laseranders ! För mer än 3000 inlägg är ju fan respekt !

Ursprungligen av franzer:

Önskar man hade sån respekt som Tangen eller Laseranders ! För mer än 3000 inlägg är ju fan respekt !

Quality over quantity ?!...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 21:46

inga trådbrott än så länge

du är på god väg angående inläggen

fråga? varför timbuk som avatar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 21:51

för övrigt PF och Björnström med flera ligger en bra bit över 10 000 PF närmare 20 000

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 22:30

frågan om avataren , Grym artist och diggar bilden som fasen sen var det en av få bilder som hade rätt mått och orkade inte ändra om Men som sagt , taggad som fasen på en Mac nu , har tidigare haft flera apple prylar och har nu i en iPhone så det ska bli skoj

Ursprungligen av franzer:

frågan om avataren , Grym artist och diggar bilden som fasen sen var det en av få bilder som hade rätt mått och orkade inte ändra om

Hade du haft en Mac hade det tagit 10 sekunder i Förhandsvisning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 22:48

Grymt, välkommen till den ljusa sidan så småningom

1
Bevaka tråden