Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör ni labbmiljöer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-01-13 22:37

Hej,
Det är inte riktigt rätt forum, men det bästa här tror jag.

Jag är van med windows och testar hela tiden nya saker, windows 7 + windows server 2008, exchange 2007 osv. osv.

Enklast att göra då är att använda vmware och sätta upp en bunt klienter och en server på samma fysiska hårdvara.

Men hur i helsike gör man på mac? OS X Server kräver att du kör en egen fysisk Xserve och klienterna måste vara riktiga klienter - Finns ju inte en chans i hela helvetet att man kan få in det i en budget?

Jag har lyckats att få in OS X Server i Paralles men klienter fungerar inte. Måste jag gå till TPB för att få in en sådan?

Hur gör ni?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-14 17:30

Ingen här som kör OS X Server lite mer seriöst?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-14 18:02

Inte behöver du väl en Xserve, jag har 10.3 Server på min iMac G3 från 1998.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-15 09:49

Mac OS X Server är fullt tillåtet att installera på t.ex. VMware Fusion och det finns även officiellt stöd. Detta kan göras på samtliga Intel-Macar vad jag vet och du behöver dessutom ingen Xserve för att installera det på fysisk hårdvara precis som MatsOlov säger.

Klienten går också att få igång, men är osäker på hur pass tillåtet det är. Vad jag vet så ändrade Apple licensavtalet för Server-varianten för att tillåta virtualisering. Detta är inte gjort med klient-versionen och därför bör man väl fundera innan man gör detta:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20080805081909302

Ska själv provköra en OSX Server i VMware Fusion till helgen för att se om det är något att satsa på.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 12:16
Ursprungligen av bolen:

Mac OS X Server är fullt tillåtet att installera på t.ex. VMware Fusion och det finns även officiellt stöd. Detta kan göras på samtliga Intel-Macar vad jag vet och du behöver dessutom ingen Xserve för att installera det på fysisk hårdvara precis som MatsOlov säger.

Jag gissade något åt det hållet då Parallels har officiellt stöd för OS X Server och det skulle knappast finnas om Apple inte tyckte det var ok. Ska testa och installera det på min ESX i helgen.

Ursprungligen av bolen:

Klienten går också att få igång, men är osäker på hur pass tillåtet det är. Vad jag vet så ändrade Apple licensavtalet för Server-varianten för att tillåta virtualisering. Detta är inte gjort med klient-versionen och därför bör man väl fundera innan man gör detta:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20080805081909302

Det är egentligen klienterna jag är mest intresserad av. Jag vill testa att leka lite med kerberos och lite blandad miljö med AD som katalogtjänst osv. Då är det bra att iaf iaf 2-5 klienter för att simulera en riktig miljö, och jag har inte 5 riktiga mac'ar tyvärr. Däremot har jag ett antal feta VMware burkar (ESX 3.5i) med 8-12G ram och Dual QuadCore etc.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-15 19:19
Ursprungligen av studiox:

Jag gissade något åt det hållet då Parallels har officiellt stöd för OS X Server och det skulle knappast finnas om Apple inte tyckte det var ok. Ska testa och installera det på min ESX i helgen.

Det är egentligen klienterna jag är mest intresserad av. Jag vill testa att leka lite med kerberos och lite blandad miljö med AD som katalogtjänst osv. Då är det bra att iaf iaf 2-5 klienter för att simulera en riktig miljö, och jag har inte 5 riktiga mac'ar tyvärr. Däremot har jag ett antal feta VMware burkar (ESX 3.5i) med 8-12G ram och Dual QuadCore etc.

Tror du missade att jag skrev VMware Fusion vilket betyder att du endast kan köra detta på en Mac. ESX klarar tyvärr inte att köra OS X så vitt jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 21:00
Ursprungligen av bolen:

Tror du missade att jag skrev VMware Fusion vilket betyder att du endast kan köra detta på en Mac. ESX klarar tyvärr inte att köra OS X så vitt jag vet.

Nejdå jag missade det inte, men jag utgick bara helt spontant från att Fusion är en x86 Hypervisor och har ju inga specifika "mac" egenskaper (gissar jag?)

Har ännu inte testat esx men ska göra det i helgen om jag får tid.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-16 18:27
Ursprungligen av studiox:

Nejdå jag missade det inte, men jag utgick bara helt spontant från att Fusion är en x86 Hypervisor och har ju inga specifika "mac" egenskaper (gissar jag?)

Har ännu inte testat esx men ska göra det i helgen om jag får tid.

Tror inte att det egentligen har några specifika Mac-egenskaper förutom att det är byggt att fungera för OS X. Problemet är nog snarare att OS X inte kommer att vilja starta i ESX på vanlig x86(_64)-hårvara eftersom det inte är en Mac. Men du får gärna prova och inse att jag har fel, för det är ju roligt om det fungerar!

Citat:

Mac OS X Server 10.5
This section contains product support, installation instructions, and known issues for the Mac OS X Server 10.5
operating system.
32-Bit Support
The following VMware products support 32‐bit Mac OS X Server 10.5:

  • VMware Fusion – experimental support only

Mac OS X Server 10.5 – Fusion 2.0, 2.0.1
Additional Support
SMP – full support on Fusion 2.0, 2.0.1

64-Bit Support
The following VMware products support 64‐bit Mac OS X Server 10.5:

  • VMware Fusion – experimental support only

Mac OS X Server 10.5 – Fusion 2.0, 2.0.1
Additional Support
SMP – full support on Fusion 2.0, 2.0.1

http://www.vmware.com/pdf/GuestOS_guide.pdf - Sidan 83

Senast redigerat 2009-01-16 18:41
  • Oregistrerad
  • 2009-01-16 19:36
Ursprungligen av bolen:

Tror inte att det egentligen har några specifika Mac-egenskaper förutom att det är byggt att fungera för OS X. Problemet är nog snarare att OS X inte kommer att vilja starta i ESX på vanlig x86(_64)-hårvara eftersom det inte är en Mac. Men du får gärna prova och inse att jag har fel, för det är ju roligt om det fungerar!

http://www.vmware.com/pdf/GuestOS_guide.pdf - Sidan 83

Vi får se hur det går. Undrar om någon installerat ESX på en XServe - Det borde ju gå och då borde man ju även följa EULA

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-16 19:54
Ursprungligen av studiox:

Vi får se hur det går. Undrar om någon installerat ESX på en XServe - Det borde ju gå och då borde man ju även följa EULA

ESX har ett väldigt begränsat drivrutinstöd och diskkontrollern kommer nog inte hittas. Så det kan bli lite problem.

Parallels server bör bara en bättre lösning om man nu måste köra servergrejer.

Jag labbade mycket med OpenDirectory och klienter för OSX förut.
Körde klienterna från min imac i vmware fusion. Och så hade jag OS X Server på en powermac.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-16 21:35

Tror också det kan vara så som Sidde säger, att ESX inte kommer har stöd för en Xserve, men ja.. tanken är god.

Jag har själv provkört Leopard Server på Parallels på min MBP, det fungerar bra för testmiljö men har inte gjort så mycket mer än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-16 21:59
Ursprungligen av Sidde:

ESX har ett väldigt begränsat drivrutinstöd och diskkontrollern kommer nog inte hittas. Så det kan bli lite problem.

Parallels server bör bara en bättre lösning om man nu måste köra servergrejer.

Jag labbade mycket med OpenDirectory och klienter för OSX förut.
Körde klienterna från min imac i vmware fusion. Och så hade jag OS X Server på en powermac.

Det är iofs inte sant, ESX har ett väldigt bra stöd, kör du ESX 3.5 så är det ju linux som bestämmer hårdvarustödet och inte VMware, kör du dock 3.5i som bara är en hypvervisor så har du mindre antal drivrutiner, men allt jag testat har fungerat bra, men det är mest på nyare hårvara från DELL och HP.

När du säger klienterna menar du att du körde dom VM?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-16 23:14
Ursprungligen av studiox:

Det är iofs inte sant, ESX har ett väldigt bra stöd, kör du ESX 3.5 så är det ju linux som bestämmer hårdvarustödet och inte VMware, kör du dock 3.5i som bara är en hypvervisor så har du mindre antal drivrutiner, men allt jag testat har fungerat bra, men det är mest på nyare hårvara från DELL och HP.

När du säger klienterna menar du att du körde dom VM?

Drivrutinsmässigt tror jag inte ESX fungerar på en Xserve. Fungerar linux öht med diskkontrollern som är inbyggd?

Att det fungerar på Dell och HP är en sak, men Xserve som inte ens har BIOS. Det är en annan. Men även dell har haft stora problem, det var inte länge sedan poweredge 1950 och 2950 inte fungerade under linux på grund av diskkontrollern.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-17 00:21
Ursprungligen av Sidde:

Drivrutinsmässigt tror jag inte ESX fungerar på en Xserve. Fungerar linux öht med diskkontrollern som är inbyggd?

Ingen aning, jag äger ingen XServe, jag mer eller mindre utgick från att det fungerade då XServe (intel) inte direkt är speciellt ny.

Ursprungligen av Sidde:

Att det fungerar på Dell och HP är en sak, men Xserve som inte ens har BIOS. Det är en annan. Men även dell har haft stora problem, det var inte länge sedan poweredge 1950 och 2950 inte fungerade under linux på grund av diskkontrollern.

Nu är det väl iofs. lite elakt och klantigt av mig att säga "linux". Jag har kört Dell servrar sen 2004 och aldrig haft problem, men har mest kört CentOS eller RedHat Enterprice. Men dells PERC är ingen vanlig kontroller direkt och den fungerar inte med vad som helst. Dock har alltid Dell haft bra support för linux, framförallt här http://linux.dell.com/storage.shtml

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-16 23:17
Ursprungligen av studiox:

När du säger klienterna menar du att du körde dom VM?

Japp. Fast OS X Server körde jag dock som klientinstallation i detta fall.

Speciellt många klienter behöver man ju oftast inte samtidigt. Jag brukar köra OS X Server på nån mini sen klienter på nån ibook och macbook...

1
Bevaka tråden