Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma bredbandsmodem - två routrar?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-15 18:23

I vårt hus har vi för tillfället en ganska gammal D-Link router som använder 802.11g.

För inte så länge sedan skaffade vi ett trådlöst musiksystem, kallat Sonos. Problemet vi har fått nu är att när vi använder flera av våra datorer (vi är fyra stycken och har alla varsin bärbar) samtidigt så händer det att musiken hackar. Detta antar jag beror på att vi använder för mycket av bandbredden som är tillgänglig på 802.11g.

Sonos-systemet stödjer 802.11n och därför vill jag skaffa en sån router. Helst vill jag även använda den på 5ghz-bandet, för bästa möjliga prestanda. Nu är det dock så att några av våra datorer samt vår nätverksskrivare inte stödjer 802.11n, så måste fortfarande ha kvar 802.11g.

Min fråga är: går det att köpa en ny router, exempelvis Apple Airport Extreme, och koppla in den gamla routern till en av dess ethernet-portar? Så att jag kan köra två nätverk på samma bredbandsanslutning.

Samt även gärna förslag på bra routrar med n-teknologi!

Tack, Albin

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-15 18:35

Visst kan du köra två routrar/switchar på samma nätverk, men du skriver att vissa datorer inte klarar bättre transfer än 802.11g så om du tänkt fortsätta köra dessa i nätverket och använda "Sonos" så gör det ju ingen skillnad? Om du däremot tänker köra dessa via ethernetkabel så kanske du har möjlighet att få upp hastigheten, men då kan du ju lika gärna skippa den gamla routern och bara använda en nyare Airport Extreme router istället.
Eller föstår jag dig fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-15 23:26
Ursprungligen av iMoz:

Visst kan du köra två routrar/switchar på samma nätverk, men du skriver att vissa datorer inte klarar bättre transfer än 802.11g så om du tänkt fortsätta köra dessa i nätverket och använda "Sonos" så gör det ju ingen skillnad? Om du däremot tänker köra dessa via ethernetkabel så kanske du har möjlighet att få upp hastigheten, men då kan du ju lika gärna skippa den gamla routern och bara använda en nyare Airport Extreme router istället.
Eller föstår jag dig fel?

Nej, det var själva det problemet jag försöker komma förbi. Har till exempel en skrivare som endast har 802.11g, de andra datorerna hade man ju kunnat utrusta med Usb-mottagare, men pga av skrivaren behöver jag ha ett g-nätverk kvar. Samtidigt som jag alltså vill kunna använda N-teknologi till Sonos. I samma nätverk.

Ursprungligen av Pilen:

Det absolut enklaste tycker jag är:

Köp en APExtreme, koppla APE-internetport (oavsett om APE står i bryggläge eller inte så vill den ha uplinken på internetporten annars kommer den att blinka gult och spamma din dator med felmeddelanden, enda undantaget är om man konfar den för trådlös uplink) till Dlink-Lanport, konfigurera APE som brygga och tvinga den till enbart n-5ghz.

APE kommer då att gå som slav under Dlink och göra Dlinks nätverk, DHCP och allt annat tillgängligt för n-kompatibla enheter helt sömlöst och utan att du behöver göra om ev portkopplingar och annat som du kan tänkas ha i Dlinken.

Nu vet jag inte riktigt hur den här Sonos-grunkan funkar men om du strömmar media till den från en dator så bör du koppla in den datorn via ethernetkabel till APE. Försöker du strömma trådlöst via Dlink till Sonos så kommer APE-inköpet i detta fall att vara lika meningsfullt som att pissa i en sil pga att g-nätverket fortfarande kommer att agera flaskhals.

Om Sonosen tar sin musik från annat håll kan du bortse från min sista spydiga kommentar.

Om det funkar på det viset vore det ju grymt bra. I nödfall strömmar jag musik från någon dator till Sonos, men det är bara ifall jag ej har hunnit lägga över musiken till NAS:en. Om jag då har NAS:en kopplad till APE så borde väl innehållet på den strömmas till Sonos med N-hastighet?

Men på detta vis kommer alltså allt finnas inom samma nätverk? Datorerna kan nämligen agera kontroll till Sonos och behöver därför åtkomst, som då kommer gå via D-Linken till APE och sen ut om jag förstår rätt?

Grymt tacksam för all denna hjälp, väldigt trevligt med såhär många kunniga människor! Först nu förstår jag hur pappa alltid har känt gentemot mig när det gäller datorfrågor - som jag känner mot er

Vill bara poängtera att jag kör min extreme i blandat läge och har ändå 130 i länk hastighet på mina N tillbehör samt att vissa av mina G får 108 men dom flesta 54 så du förlorar i fart ja men inte ända ner till G nivå

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-16 17:09
Ursprungligen av albinn:

Om det funkar på det viset vore det ju grymt bra. I nödfall strömmar jag musik från någon dator till Sonos, men det är bara ifall jag ej har hunnit lägga över musiken till NAS:en. Om jag då har NAS:en kopplad till APE så borde väl innehållet på den strömmas till Sonos med N-hastighet?

Men på detta vis kommer alltså allt finnas inom samma nätverk? Datorerna kan nämligen agera kontroll till Sonos och behöver därför åtkomst, som då kommer gå via D-Linken till APE och sen ut om jag förstår rätt?

Ditt nätverk kommer att fungera precis som vanligt. Det enda som kommer hända är att APE kommer att underordna sig Dlink och göra ditt befintliga nätverk tillgängligt via n. Allting kommer fortfarande att kommunicera via samma vätverk.

Om du nu har flera Sonosenheter som strömmar kors och tvärs till varandra så kan den bandbredden som då blir ledig på g när du flyttar över dom till n vara tillräcklig för att du ska kunna strömma från en dator via g i nödfall utan att det laggar. Notera att jag skrev KAN vara tillräcklig.

Om din NAS har stöd för gigabit ethernet så är mitt tips att inte bara ta vilken gammal nätverkskabel som helst som du kan ha liggande. Kolla märkningen på kabeln först, om det står CAT5E eller något högre tex CAT6 så kommer du då få en gigabitlänk mellan NAS och APE. Det är najs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-18 13:15
Ursprungligen av Pilen:

Ditt nätverk kommer att fungera precis som vanligt. Det enda som kommer hända är att APE kommer att underordna sig Dlink och göra ditt befintliga nätverk tillgängligt via n. Allting kommer fortfarande att kommunicera via samma vätverk.

Om du nu har flera Sonosenheter som strömmar kors och tvärs till varandra så kan den bandbredden som då blir ledig på g när du flyttar över dom till n vara tillräcklig för att du ska kunna strömma från en dator via g i nödfall utan att det laggar. Notera att jag skrev KAN vara tillräcklig.

Om din NAS har stöd för gigabit ethernet så är mitt tips att inte bara ta vilken gammal nätverkskabel som helst som du kan ha liggande. Kolla märkningen på kabeln först, om det står CAT5E eller något högre tex CAT6 så kommer du då få en gigabitlänk mellan NAS och APE. Det är najs.

Det låter perfekt, precis som jag vill ha det.

Kommer Sonos automatiskt välja snabbaste vägen möjlig - alltså N, eller kommer jag behöva konfigurera vilka enheter som ansluter via APE och vilka som går via Dlink? Samma fråga gäller ju då också min MacBook.

Nätverksdisken har Gigabit ethernet, och har CAT5E kabel hemma så det blir nog bra! Gissningsvis, vilka hastigheter kan jag uppnå när jag strömmar till NAS:en med en sån konfiguration? För tillfället är jag glad om hastigheten kommer upp i 4 MB/s (ursäktar om det är fel enhet - aldrig fattat megabyte eller megabit..).

Albin

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-18 22:37
Ursprungligen av albinn:

Det låter perfekt, precis som jag vill ha det.

Kommer Sonos automatiskt välja snabbaste vägen möjlig - alltså N, eller kommer jag behöva konfigurera vilka enheter som ansluter via APE och vilka som går via Dlink? Samma fråga gäller ju då också min MacBook.

Nätverksdisken har Gigabit ethernet, och har CAT5E kabel hemma så det blir nog bra! Gissningsvis, vilka hastigheter kan jag uppnå när jag strömmar till NAS:en med en sån konfiguration? För tillfället är jag glad om hastigheten kommer upp i 4 MB/s (ursäktar om det är fel enhet - aldrig fattat megabyte eller megabit..).

Albin

Du kommer att se två olika trådlösa nätverk (vilket i själva verket är två trådlösa "ingångar" till samma nätverk) i dom enheter som stödjer både g och n. Ansluter du till det gamla vanliga namnet så kommer du att få g via Dlink. Ansluter du till det nya namnet som du har skrivit in i APE så kommer du att gå via den och få n.

Min erfarenhet av hastigheten på trådlösa anslutningar är att den fungerar ungefär som ett lotto. Maxhastighet är rimligt att uppnå i bland men inget man ska räkna med om man inte gillar att bli besviken.

Se till att routrarna inte står på/precis intill några större metallföremål tex datorchassin eller liknande så har du uteslutit en ganska vanlig felkälla som är ganska jobbig att upptäcka. Jag själv höll på att bli galen innan jag fattade att min ena APE absolut inte skulle stå på en gammal digitalbox i metall.

  • Medlem
  • 2009-01-15 18:44

Om du kör på en APE så kan du köra både g/n samtidigt.

Ursprungligen av Dalle:

Om du kör på en APE så kan du köra både g/n samtidigt.

Kör den inte på den lägsta då? Har för mig att TC gör så iaf men jag kan ha fel.... Alltså att du väljer antingen mixed eller en av dom men kör du mixed så väljer den gränsen efter vad du har inkopplat. Men som sagt, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-15 19:15

Visst, men som sagt stor idé eftersom den då anpassar hastigheten efter g

Ursprungligen av Dalle:

Om du kör på en APE så kan du köra både g/n samtidigt.

  • Medlem
  • 2009-01-15 19:23
Ursprungligen av iMoz:

Visst, men som sagt stor idé eftersom den då anpassar hastigheten efter g

ok :/

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-01-15 19:31

Japps det funkar finfint men tänk på att den routern som är ansluten till den andra routern inte skall vara ansluten på internet porten utan på en LAN port.

Ursprungligen av ahmedmo:

Japps det funkar finfint men tänk på att den routern som är ansluten till den andra routern inte skall vara ansluten på internet porten utan på en LAN port.

...och att den skall brygga trafiken från LAN:et och inte route:a. Annars blir två separata LAN

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-15 22:57

Det absolut enklaste tycker jag är:

Köp en APExtreme, koppla APE-internetport (oavsett om APE står i bryggläge eller inte så vill den ha uplinken på internetporten annars kommer den att blinka gult och spamma din dator med felmeddelanden, enda undantaget är om man konfar den för trådlös uplink) till Dlink-Lanport, konfigurera APE som brygga och tvinga den till enbart n-5ghz.

APE kommer då att gå som slav under Dlink och göra Dlinks nätverk, DHCP och allt annat tillgängligt för n-kompatibla enheter helt sömlöst och utan att du behöver göra om ev portkopplingar och annat som du kan tänkas ha i Dlinken.

Nu vet jag inte riktigt hur den här Sonos-grunkan funkar men om du strömmar media till den från en dator så bör du koppla in den datorn via ethernetkabel till APE. Försöker du strömma trådlöst via Dlink till Sonos så kommer APE-inköpet i detta fall att vara lika meningsfullt som att pissa i en sil pga att g-nätverket fortfarande kommer att agera flaskhals.

Om Sonosen tar sin musik från annat håll kan du bortse från min sista spydiga kommentar.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-01-16 22:18

En följdfråga: Vad är skillnaden mellan ett WDS-nätverk och att brygga nätverket?

Jag har en Netgear som kabelledes är ansluten till en Airport Extreme i garaget. Extremen bryggar nätverket från Netgear. Funkar finfint.

Men: Jag skulle vilja bygga vidare nätverket och har då skaffat en TimeMachine. Min tanke var att köra ett WDS från Extremen till TimeMachine. Funkar dock inte. Jag kan ansluta till TM men får inget internet.

Går det att brygga från en brygga, alltså att brygga Netgearen till Extremen som bryggar vidare till TM?

Eller ska jag lägga Extremen på eget nät och låta TM brygga det nätet? Detta borde fungera men jag har inte prövat det än.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-17 17:33
Ursprungligen av pekka:

En följdfråga: Vad är skillnaden mellan ett WDS-nätverk och att brygga nätverket?

Jag har en Netgear som kabelledes är ansluten till en Airport Extreme i garaget. Extremen bryggar nätverket från Netgear. Funkar finfint.

Men: Jag skulle vilja bygga vidare nätverket och har då skaffat en TimeMachine. Min tanke var att köra ett WDS från Extremen till TimeMachine. Funkar dock inte. Jag kan ansluta till TM men får inget internet.

Går det att brygga från en brygga, alltså att brygga Netgearen till Extremen som bryggar vidare till TM?

Eller ska jag lägga Extremen på eget nät och låta TM brygga det nätet? Detta borde fungera men jag har inte prövat det än.

I ett trådat nätverk så bestäms hierarkin mellan routrarna av hur man länkar ihop dom med internet/lan-protarna. Tex en router som har sin internetport kopplad till en annan routers lanport blir då en slav under den andra routern. I ett trådlöst nätverk kan man inte bestämma hur saker ska vara ihopkopplade mha kabel utan man använder då WDS för att tala om för routrarna hur dom ska ansluta trådlöst mot varandra. Det här är steg 1, att upprätta länkar mellan alla enheter.

Steg 2 är att bestämma vad dom här länkarna ska användas till. Om man ställer in alla slavar och underslavar till bryggläge så kommer det att bli ett enda stort närverk som styrs från huvudroutern.

Ja, man kan brygga från en brygga. Ställ in din APE på att brygga och tala om för den att den ska agera WDS-huvud och registrera TMs MAC-adress i APEs WDS-inställning så att den godkänner anslutningen. Ställ in TM på brygga och WDS-fjärr, registrera APEs MAC-adress på samma sätt i TM. Se till att båda har samma namn, lösen och krypteringstyp på sitt trådlösa och du bör vara igång.

Om du kör n så har jag för mig att WDS försvinner och ersätts med kryssrutor/menyval som heter "Tillåt att detta nätverk utökas" (motsv. WDS-huvud) och "Utöka nätverk" (WDS-fjärr). Jag har ingen erfarenhet av dom funktionerna eftersom jag kör enbart g och bryggar mina APE över WDS. Som jag har förstått det så ska det vara någon nyare och automagisk WDS-variant för n-protokollet som inte behöver en massa jobbig konfiguration för att hoppa igång därav dom enkla kryssrutorna.

  • Medlem
  • 2009-01-16 22:27

Mina föräldrar köpte nyss en ny häftig N-router som hade två antenner, en 5Ghz och en 2,4. På den kan man välja att köra ena antennen i N och den andra i bakåtkompatibelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 12:06

Sådär, nu har jag precis varit och köpt mig en APE Installation och test sker under eftermiddagen, skriver igen senare om hur det funkar!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-19 13:59
Ursprungligen av albinn:

Sådär, nu har jag precis varit och köpt mig en APE Installation och test sker under eftermiddagen, skriver igen senare om hur det funkar!

Ja då ska det bli intressant att se hur det går, hoppas du blir nöjd med din nya APE.

1
Bevaka tråden