Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Annorlunda RAID0 och Bootcamp

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tänkte införskaffa mig en Mac pro om ett tag (när det kommer en ny modell).

Tänkte sätta 2st 500GB diskar i den och köra i RAID0 för systemet.

Jag vet att jag inte kommer kunna köra boot camp på en mjukvaruraid volym.

Jag tänkte om jag gör en raidvolym av 2st 400gb partitioner, så att det blir sammanlagt 1st 800GB RAID0 och 2st 100GB partitioner.

Kommer jag kunna köra bootcamp på en av dessa? Eller kommer RAID-konfigurationen att störa?

Någon som testat något liknande?

Har tyvärr inte möjlighet att testa detta i dagsläget.

//Lars

  • Medlem
  • 2009-01-14 15:14

Kan du inte ha Windows på en tredje hårddisk?

Ursprungligen av alix:

Kan du inte ha Windows på en tredje hårddisk?

Inte det jag frågade, men jag misstänkte att det skulle komma upp. Nej det kan jag inte för jag kommer troligen ha 2st till diskar i datorn, i en annan raiduppsättning.

Så skulle jag vilja ha det iaf.

  • Medlem
  • 2009-01-14 19:41
Ursprungligen av larsrohdin:

Inte det jag frågade, men jag misstänkte att det skulle komma upp. Nej det kan jag inte för jag kommer troligen ha 2st till diskar i datorn, i en annan raiduppsättning.

Så skulle jag vilja ha det iaf.

Aha, okej, om du misstänkte det kunde du ju ha skrivit det, så hade jag inte föreslagit det heller.

Ursprungligen av alix:

Aha, okej, om du misstänkte det kunde du ju ha skrivit det, så hade jag inte föreslagit det heller.

Det var en miss av mig, man kan inte komma ihåg allt

  • Medlem
  • 2009-01-14 22:37

Jag har läst på om RAID 0, och den används för att få bättre prestanda. Men om man gör fyra partitioner av två diskar, torde man gå miste om den ökade prestandan. Controllern måste ju hålla reda på dels RAID-uppsättningen, dels partitionerna. Så även om det skulle fungera att lägga Windows på en partition, så vinner du inget på den här lösningen. Du kan kanske lägga Windows på en extern disk.

Ursprungligen av alix:

Jag har läst på om RAID 0, och den används för att få bättre prestanda. Men om man gör fyra partitioner av två diskar, torde man gå miste om den ökade prestandan. Controllern måste ju hålla reda på dels RAID-uppsättningen, dels partitionerna.

För det första ska han ju inte använda Apples RAID-kort så "controllern" är inte ens inblandad.

För det andra så tappar du inte prestanda när du partitionerar disken, snarare tvärtom. Du minskar storleken på den volym där hårddisken ska söka igenom, minskar storleken på FAT-tabeller (eller motsvarande) och antalet filer som finns på disken.

Apples RAID-kort funkar inte heller med Boot camp.
Du kan officiellt stoppa i 4 diskar i Mac Pro, inofficiellt kan stoppa i 3 st till utan problem, någon av dom extra platserna kan du använda. Eller Stoppa in BC på en extern disk (vilket ska gå)

Ursprungligen av hummel:

Apples RAID-kort funkar inte heller med Boot camp.
Du kan officiellt stoppa i 4 diskar i Mac Pro, inofficiellt kan stoppa i 3 st till utan problem, någon av dom extra platserna kan du använda. Eller Stoppa in BC på en extern disk (vilket ska gå)

Hur menar du, var kan jag sätta extra diskar?

Finns det plats för 5 diskar så är det ju en mycket enkel lösning på problemet.

Björnström: Exakt, inget raidkort. Dessutom kommer ju aldrig bootcamp partitionen användas samtidigt som osx-volymen.

Att jag berättade om apples raid beror på att jag har det problemet, lite information bara...
Om du har en CD/DVD i datorn finns plats för en till strax under den.
http://www.xlr8yourmac.com/feedback/Mac_Pro_Ext_SATA_Case_Kit.html visar dom extra SATA-portaran sitter.

Ursprungligen av hummel:

Att jag berättade om apples raid beror på att jag har det problemet, lite information bara...
Om du har en CD/DVD i datorn finns plats för en till strax under den.
http://www.xlr8yourmac.com/feedback/Mac_Pro_Ext_SATA_Case_Kit.html visar dom extra SATA-portaran sitter.

Det finns alltså fler än 4 SATA portar?

Då är det ju lättast att skaffa en 5.25" mount bracket, och sen bara köra bootcamp på disk nummer 5!

Tackar för det tipset!

1
Bevaka tråden