Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moralisk skillnad på Visade resp Länkade bilder ?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det egentligen någon moralisk skillnad mellan att länka till en bild eller att visa den i sitt inlägg ? Det är en fråga som jag har tänkt på ett tag och vill gärna ha kommentarer kring detta.

Anledningen är att jag visade en bild (en målning av en naken man) i en tråd i 99Musik varefter många blev upprörda och en person svarade med att länka en grotesk blid (av anus i storformat). Moderatorerna tyckte då att det är en stor skillnad mellan att länka och att visa en bild. Att länka en sådan bild var OK, speciellt om det finns en varning före (vilket det inte fanns i detta fall). Det fanns en koppling mellan min bild och ämnet för tråden.

Så hur ser du på detta ?

Jag tycker snarare att om ngn här på 99, oavsett avdelning och "kultursstil" på den avdelningen, skickar dig ett rövhål. Då skall den personen ut härifrån.

det är mina två spänn om det.

Visst är det skillnad på om jag skriver att "Här finns det bilder på nygrillade spädbarn och jag tycker det är hemskt, följ länken på egen risk. <länk>" än att bara smälla på med bilderna i tråden.
Är det ngt kontroversiellt som visas kan man väl ha den goda smaken att förvarna...

Om jag däremot skriver "Kolla på den här roliga bilden <länk>" och länkar till samma spädbarn blir det väldigt olustigt och äckligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker snarare att om ngn här på 99, oavsett avdelning och "kultursstil" på den avdelningen, skickar dig ett rövhål. Då skall den personen ut härifrån.

Om jag minns rätt så var det jgb som lade in en länk till Goatse (eller någon liknande bild) i tråden, just som exempel på att man inte vill visa alla bilder.

Den var försedd med en tydlig varning om att inte klicka på länken om man inte ville se en bild man förmodligen inte ville se. (Och eftersom jag känner jgb klickade jag inte på länken. )

  • Medlem
  • 2009-01-14 23:21

kaRo, har du inte redan en tråd som handlar om just detta?

Det är skillnad.

I länkfallet kan man välja om man vill titta på bilden eller ej, däremot inte i visa direkt-fallet. Rör det sig då om bilder som tex innehåller nakenhet så tycker jag det är helt okej om en moderator gör om bilden till en länk. (Nu var den ursprungliga bilden rätt beskedlig om jag minns rätt, men fortfarande är det väl så att bilder på nakna människor inte brukar visas hur som helst.)

Anus-bilden var just ett exempel på att alla inte alltid vill se alla bilder. KaRo, tycker du att det hade varit bättre om den hade visats direkt i tråden?

Baron: diskussionen kom upp i tråden om fristående 99musik, och det är lite fel tråd att diskutera frågan i.

  • Medlem
  • 2009-01-15 07:58
Ursprungligen av false messiah:

Det är skillnad.
...
Baron: diskussionen kom upp i tråden om fristående 99musik, och det är lite fel tråd att diskutera frågan i.

Jag håller med.
Och jag trodde att det finns ytterligare en tråd om detta.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-01-15 00:59

Fast om vi nu ska se det moraliskt, så är det bildstöld om du publicerar en copyrightskyddad bild. Det är det inte om du länkar.

  • Medlem
  • 2009-01-15 08:35

Ja, det var jag som lade in bilden på Goatse (världens största anus?), med en tydlig varning om att det var en äcklig bild. Just för att göra en extremt överdriven jämförelse mellan skillnaden på bilder direkt i trådar, och länkade bilder.

Tyvärr så hamnade fokus på bilden istället för poängen som jag försökte få fram, vilket jag borde ha insett.

Poängen är dock kvar, bilder i trådar syns direkt, länkade bilder kan man välja om man vill titta på eller inte.

Baron: Nu har du frågat tre gånger tror jag om jag inte redan har en tråd om detta. Svaret är NEJ. Upplever att du är partisk i den här diskussionen så det vore trevligt om du inte la dig i den så att det blev som i den ursprungliga tråden att flera inkl en moderator kastade sig över mig. När det här hände skrev jag till Mein för råd eftersom jag blev upprörd men fick inget svar från honom alls. Tur att ni killar har varandra ! Så var det med den neutrala modereringen.

false messiah: du skrev; "Anus-bilden var just ett exempel på att alla inte alltid vill se alla bilder. KaRo, tycker du att det hade varit bättre om den hade visats direkt i tråden?"
Självklart inte. Du måste inte ha läst mitt inlägg där det framgår tydligt att jag tycker den är grotesk och inte borde länkats och framförallt inte hade något med diskussionen att göra.

jbg: Berätta gärna igen varför du lade upp bilden eftersom jag inte för mitt liv kan förstå vilken koppling det finns mellan en (som jag upplever det) sensuell naken man och ett grotesk och äcklig bild på anus ? Tycker du att det är samma sak ?
Börjar faktiskt undra om detta handlar om att män inte klarar av att se bilder på nakna karlar ? Är ni homofober ? Trodde ni att jag var en kille som lade upp bilden för att provocera ? Min upplevelse var att du svarade med att ge mig ett slag på käften !
Undrar hur det hade varit om en naken kvinna hade lagts upp ? Hade ni reagerat likadant då ? Skulle inte tro det. Både kvinnor och män är mer vana att se kvinnor avklädda och det anses nästan lite OK. Tror ni inte att kvinnor tycker om att titta på nakna karlar ?
Kryp ur grottan !

Till saken hör att jag från början hade tänkt länkat bilden men inte visste hur man gjorde. Hade försökt med det tidigare och misslyckats så jag gav upp det. Och eftersom trådskaparen hade tagit upp "peniskonst" så trodde jag väl att det var OK med en beskedlig bild på en naken karl.

  • Medlem
  • 2009-01-15 16:41

Ok, jag tar det igen då.

Jag fixade en länkad bild med en varning om att det var en äcklig bild. Den som ville titta på den kunde göra det, men jag hade varnat. Det är alltså på eget ansvar man klickar på länken, det är inget som automatiskt kommer upp på skärmen när man tittar på en tråd här på 99.se.

Bilden var dåligt vald inser jag i efterhand, jag ville ha något som skulle få fram min poäng tydligt och klart och tog då en rejält äcklig bild. Fokus hamnar då istället på att jag valde den bilden och inte på det jag försökte få fram.

Skillnaden på att länka till en bild och beskriva den, samt att lägga in bilden direkt i tråden.

Du har ingen aning om hur många bilder på mer eller mindre nakna kvinnor vi har raderat från trådar, de är långt vanligare än bilder på nakna män.

Resten av dina antydningar och försök till hobbypsykologi har inte med diskussionen att göra.

Vad är det egentligen du vill ha sagt? Vill du ha en ursäkt? Vill du att jag skall krypa på knäna för att jag valde den bilden?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-15 16:51
Ursprungligen av jgb:

Ok, jag tar det igen då.

Jag fixade en länkad bild med en varning om att det var en äcklig bild. Den som ville titta på den kunde göra det, men jag hade varnat. Det är alltså på eget ansvar man klickar på länken, det är inget som automatiskt kommer upp på skärmen när man tittar på en tråd här på 99.se.

Din bild var jävligt omogen och jag tycker att en moderator borde visa bättre omdöme. Du är väl äldre än 14 antar jag?

Du kan gömma dig bakom en varning om "äcklig bild" om du vill. Det finns ändå gränser för vad man länkar in, speciellt om man ska vara ett föredöme för övriga medlemmar.

Hade en vanlig medlem länkat den bilden hade det blivit en varning.

  • Medlem
  • 2009-01-15 17:15
Ursprungligen av rhesus:

Hade en vanlig medlem länkat den bilden hade det blivit en varning.

Jag håller också med, det är inte det det handlar om.

För övrigt har en medlem länkat till ett betydligt värre inslag utan att det renderade i en varning. (Men länken plockades bort.)

Ursprungligen av jgb:

Vad är det egentligen du vill ha sagt? Vill du ha en ursäkt ?...

Jag vill ha sagt att jag tycker det är viktigt att ha ett moraliskt ansvar för de bilder man länkar.
Jag vill inte ha en ursäkt. Du har redan förklarat hur du tänkte. Det räcker för mig.

  • Medlem
  • 2009-01-15 16:48

edit: skrevs innan jag hade sett JGB;:s inlägg ovan.

Karo, nu räcker det. Om jag är partisk eller inte är helt ointressant. Det är inte mitt uppdrag att vara partisk. Det är mitt uppdrag att se till att forumet fungerar, att det inte blir söligt och ointressant. Jag tror att din ståndpunkt har kommit fram tillräckligt tydligt liksom min och JGB:s.

JGB kan tala för sig själv, men jag måste ändå säga att han redan på ett redigt sätt har förklarat varför han länkade. Läs hans inlägg en gång till. Det handlade inte om en jämförelse av just din fråga utan om länkning kontra direktpublicering.

Vad andra postar kan du på sin höjd ha synpunkter på, men om det är i strid med vad som får publiceras på 99.se avgör inte du. Det avgör moderatorteamet på 99.se på delegation från Martin Björnström.

Jag har för övrigt inget som helst partsintresse i den här frågan.

Ursprungligen av Baron:

JGB kan tala för sig själv, men jag måste ändå säga att han redan på ett redigt sätt har förklarat varför han länkade. Läs hans inlägg en gång till. Det handlade inte om en jämförelse av just din fråga utan om länkning kontra direktpublicering.

Från #98 i tråden Fristående 99Musik.se-Frågor och svar
"Inte för att skylla ifrån mig, men anuslänken postades av en moderator på 99musik. Med det vill jag inte kritisera publiceringen, jag håller med i princip men hade kanske inte gjort så själv."

Jag tycker det är uppenbart att du tycker att det är OK att använda provocerande bilder när man ska göra en jämförelse mellan att visa bilder och att länka bilder. Själv tycker jag aldrig det är OK att använda sådana starka bilder i något syfte.

  • Medlem
  • 2009-01-15 22:58
Ursprungligen av KaRo:

Från #98 i tråden Fristående 99Musik.se-Frågor och svar
"Inte för att skylla ifrån mig, men anuslänken postades av en moderator på 99musik. Med det vill jag inte kritisera publiceringen, jag håller med i princip men hade kanske inte gjort så själv."

Jag tycker det är uppenbart att du tycker att det är OK att använda provocerande bilder när man ska göra en jämförelse mellan att visa bilder och att länka bilder.

Jaha?! Vart vill du komma med det? Jag vidhåller att JGB gjorde rätt men på fel sätt.

***

Jag ser nu att jag trodde att jag postade i en annan tråd när jag påpekar att det var em musik-mod som postade. jag trodde jag var i tråden om 99musiks framtid där skillnaderna mellan modereringen på /mac och /musik diskuteras.

  • Medlem
  • 2009-01-15 16:53

rhesus: Helt rätt. Och jag har nu sagt ett antal gånger att det var fel bild. Vad mer skall jag göra?

  • Medlem
  • 2009-01-15 17:16

Jag missade innebörden i KaRo's PM och ber om ursäkt för det. Jag har ingen bra ursäkt utan var rörig i huvudet. Inget med nån tyst överenskommelse att göra alltså.

Mitt förslag är att vi lär oss av detta, tar ett kliv framåt och ser till att inte upprepa det som varit. Jag kan även köra en studiecirkel tillsammans med jgb om vad som är fotochenick och inte.

/Mein

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-15 17:36

Som en helt vanlig man så förstår jag inte hur någon, man eller kvinna kan bli upprörd över en bild (som dessutom är en målning) på en naken människa av sitt egna kön? Hur gör ni i ett offentligt omklädningsrum?

Att sedan som en slags "hämnd" länka till en bild på ett förstört anus är omoget och fjantigt.

  • Medlem
  • 2009-01-15 17:54

MatsOlov: Om du pratar om det jag gjorde så har det ingenting med hämnd att göra, utan som jag har skrivit (fjärde gången nu?) ett extremt exempel för att göra skillnad på att länka till saker och lägga in dem direkt i forumstrådar.

Om du vill läsa in hämnd i det där så läser du in mer än vad det var, och jag ber dig revidera din uppfattning om det hela.

Det är en sak jag har svårt att förstå med hela den här diskussionen.

KaRo - varför är genus så centralt i det hela?

Ursprungligen av The Introvert:

Det är en sak jag har svårt att förstå med hela den här diskussionen.

KaRo - varför är genus så centralt i det hela?

Dags skapa en ny tråd igen kanske?

Jag förstår inte varför allt skall göras til genus. Jag är man, jag har säkert mängder av fel och brister i klump som följd av detta.
Jag försöker se människor runt omkring mig, inte män eller kvinnor.

KaRo, du kommer med direkta beskyllningar att killarna här konspirerar mot kvinnorna/tjejerna: "Tur att ni killar har varandra ! Så var det med den neutrala modereringen. "

Kan vi inte låte 99.se vara ett ställe där det kretsar kring Macar och deras användande.

Jag börjar bli lite lätt trött på att saker, skeenden och händelser ställs i genusperpektiv hela tiden.
Är det inte beklagan över att det endast är 2,4% kvinnor här så är det nästa vad vi skall göra för att få hit fler kvinnor.
När jag läser inläggen skiter jag fullständigt om det är en kvinna eller man som skrivit det, vi utbyter ju erfarenheter - vi skall ju inte ligga med varann?!
(Och om så vore så är det endast den snyggaste som får följa med hem

Hela tiden är det detta Män "håller varandra om ryggen" för att "trycka ner kvinnor", om kvinnor "håller ihop" så är det av "solidaritet mot varandra och för att kämpa mot förtrycket"...

Ursprungligen av Goflorp:

KaRo, du kommer med direkta beskyllningar att killarna här konspirerar mot kvinnorna/tjejerna: "Tur att ni killar har varandra ! Så var det med den neutrala modereringen. "
Kan vi inte låte 99.se vara ett ställe där det kretsar kring Macar och deras användande.
Jag börjar bli lite lätt trött på att saker, skeenden och händelser ställs i genusperpektiv hela tiden.
Är det inte beklagan över att det endast är 2,4% kvinnor här så är det nästa vad vi skall göra för att få hit fler kvinnor.
När jag läser inläggen skiter jag fullständigt om det är en kvinna eller man som skrivit det, vi utbyter ju erfarenheter - vi skall ju inte ligga med varann?!
(Och om så vore så är det endast den snyggaste som får följa med hem
Hela tiden är det detta Män "håller varandra om ryggen" för att "trycka ner kvinnor", om kvinnor "håller ihop" så är det av "solidaritet mot varandra och för att kämpa mot förtrycket"...

Nu lyckas du lägga in massor i mina få meningar som jag inte alls har sagt eller tycker.
Min upplevelse är att det verkligen diskuteras datorer hela tiden här. Jag startade en tråd (LISA-om kvinnors datoranvändande) med som jag tycker flera bra inlägg. Du beskriver tex dig själv som ultrafeminist i den tråden (#48). Vem är det som ställer saker i genusperspektiv hela tiden ?

Ursprungligen av KaRo:

Nu lyckas du lägga in massor i mina få meningar som jag inte alls har sagt eller tycker.
Min upplevelse är att det verkligen diskuteras datorer hela tiden här. Jag startade en tråd (LISA-om kvinnors datoranvändande) med som jag tycker flera bra inlägg. Du beskriver tex dig själv som ultrafeminist i den tråden (#48). Vem är det som ställer saker i genusperspektiv hela tiden ?

Inlägget jag skrev ovan handlar om vad jag tycker.

Min upplevelse är att så mycket du skall ta upp är i ett genusperspektiv.
"Ultrafeminist" är nog att ta i, jag är mån om att kvinnor och män skall behandlas lika. Om jag deltar i en tråd som handlar om genus, så måste jag väl få prata genus där - utan att för den sakens skull bli anklagad för att ställa saker i ett genusperspektiv "hela tiden".

För mig är genus tämligen ointressant, personer är intressant.

Ursprungligen av Goflorp:

Min upplevelse är att så mycket du skall ta upp är i ett genusperspektiv.

2.503 inlägg hittills (sedan nov-08) och hur många handlar om likheter/skillnader mellan män och kvinnor ? Du får gärna räkna efter. Gissar själv på max 2 procent, dvs 50 inlägg.
Snacka inte skit om mina inlägg ! Jag försöker ge seriösa svar ang frågor kring iPod Touch, iPod Nano, webbsidor, revisorfrågor, MacBook Air och en hel del annat.

Ursprungligen av The Introvert:

Det är en sak jag har svårt att förstå med hela den här diskussionen.

KaRo - varför är genus så centralt i det hela?

Vem har sagt att genus är central i den här diskussionen ?
Inte jag i alla fall.
Att jag kom in på skillnaden mellan manliga resp kvinnliga nakenbilder är väl inte så himla ologiskt ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-15 19:52

Nja, att genus är en faktor som betyder mycket i den här världen och att det finns mycket att göra på det området, det måste man ju vara blind för att missa. På det viset förstår jag KaRo.

Men i det här fallet känns det som att hon missar målet fullständigt. Tycker faktiskt att det var fräckt att börja lalla om homofober, konspirationer av män (mot kvinnor?) och "kryp upp ur grottan".

Personliga påhopp man kan kräva lite substans bakom. Faktiskt.

Någon sa...

Citat:

Det här förbannade fokusen på kön som har uppstått här på 99 senaste tiden är så jävla tröttsamt!

spelar ingen roll vem då han tog bort inlägget

MEN jag håller med! Ganska mycket PC snack här, och då pratar
jag inte IBM compatible!!

SkrotNisse=

Intressant kattbild !;)

Ursprungligen av KaRo:

SkrotNisse=

Intressant kattbild !;)

Man måste ju anpassa sej efter dagens vindar och ska det va rövål
så måste det ju vara med stil!!

Utfärdar härmed en varning:

Klicka ej på länken nedan om du är osäker på dej själv...

Style!!

Bevaka tråden