Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs tar paus från Apple på grund av hälsoproblem

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2009-01-14 22:48

Jobs tar paus från Apple av hälsoskäl sedan det visat sig att hans hälsoproblem var mera komplicerade än vad man hade kommit fram till tidigare. Tim Cook tar över rodret för det dagliga arbetet, men Jobs kommer att fortsätta vara med i viktiga nyckelbeslut skriver Jobs till sina anställda i ett brev.

Härom veckan skrev Jobs ett öppet brev om sin viktförlust och förklarade att de troligen hittat orsaken bakom problemet och att han skulle fortsätta leda Apple och antagligen bli bra framåt sommaren.

Tyvärr verkar det inte vara så bra, Jobs har precis skickat ut följande till sina anställda:

Team,
I am sure all of you saw my letter last week sharing something very personal with the Apple community. Unfortunately, the curiosity over my personal health continues to be a distraction not only for me and my family, but everyone else at Apple as well. In addition, during the past week I have learned that my health-related issues are more complex than I originally thought.

In order to take myself out of the limelight and focus on my health, and to allow everyone at Apple to focus on delivering extraordinary products, I have decided to take a medical leave of absence until the end of June.

I have asked Tim Cook to be responsible for Apple’s day to day operations, and I know he and the rest of the executive management team will do a great job. As CEO, I plan to remain involved in major strategic decisions while I am out. Our board of directors fully supports this plan.

I look forward to seeing all of you this summer.

Steve

Ovanstående skrivet av Adrian B. Originalinlägget av marko nedan:

www.cnbc.com rapporterar om detta just nu.

Brevet från Steve Jobs:

Team,
I am sure all of you saw my letter last week sharing something very personal with the Apple community. Unfortunately, the curiosity over my personal health continues to be a distraction not only for me and my family, but everyone else at Apple as well. In addition, during the past week I have learned that my health-related issues are more complex than I originally thought.
In order to take myself out of the limelight and focus on my health, and to allow everyone at Apple to focus on delivering extraordinary products, I have decided to take a medical leave of absence until the end of June.
I have asked Tim Cook to be responsible for Apple’s day to day operations, and I know he and the rest of the executive management team will do a great job. As CEO, I plan to remain involved in major strategic decisions while I am out. Our board of directors fully supports this plan.
I look forward to seeing all of you this summer.

Senast redigerat 2009-01-16 13:33

Steve "lämnar" Apple tillfälligt

Steve kommer ta långledigt till i juni då han ska vara tillbaka på Apple igen enligt ett meddelande som flera medier nu rapporterar om.

Tim Cook tar över så länge och Steve kommer fortfarande vara inblandad i de större besluten inom Apple.

http://www.macrumors.com/2009/01/14/steve-jobs-taking-medical-leave-of-absence-until-june/

MSNBC (TV-kanal) pratar om Steve och säger att han är sämre än vad han egentligen säger.

Diskussionen om Steves hälsa blev nog för mycket för Apple, när fokus gled ifrån produkterna och till hans hälsa.

Senast redigerat 2009-01-14 23:05

Slog ihop två trådar om samma ämne.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2009-01-14 22:50

Faan va snab du var (Inget o vara glad över direkt där med smileyn)

http://www.engadget.com/2009/01/14/steve-jobs-is-taking-a-leave-of-absence-from-apple-due-to-healt/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-14 23:23

Kanske blir såhär ändå?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 23:25

Trist som fan. Hoppas verkligen att Steve blir bra!! Det enda lilla lilla positiva i detta är att i ett längre perspektiv så kanske det inte skadar att fler i Apple får lite plats, har varit ofta varit one man show. Men man får verkligen hoppas att Steve är tillbaka i sommar, så krya på dig Steve!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 23:26

Jag skulle nog göra på samma sätt. Vore jag under sådan koll och strålkastarsken så skulle jag också vilja vara ifred när jag tillfrisknar.
Tröttsamt att den här hysteriska karusellen startar igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-14 23:30

Fan också! Nu är det nog Game Over! ser inte hur de skall komma fram till ett botemedel nu om de inte hittat ngt tidigare. Han verkar tyna bort helt enkelt. Apple kommer fortsätta leverera de intressantaste produkterna, men inte vara lika innovativt som när iMac presenterades och till idag. Så känner jag i alla fall. Hoppas jag har helt fel.

Ursprungligen av MinMac:

Fan också! Nu är det nog Game Over! ser inte hur de skall komma fram till ett botemedel nu om de inte hittat ngt tidigare. Han verkar tyna bort helt enkelt.

Är det vad jag tror det är så behöver det definitivt inte vara fullt så illa, folk här har en märklig tendens att mer eller mindre dödförklara hr Jobs så fort hans hälsa kommer på tal, men man måste räkna in att Steves arbetssituation är en del av själva problemet. Kastar man in stresshormoner i en redan dysfunktionell sörja av endokrina rubbningar och matsmältningsproblem är det svårt att åstadkomma något annat än ren katastrof. Tar man bort stressfaktorn, så fokus hamnar på behandlingen och att ta det lugnt i stället för att maniskt detaljstyra ett helt Fortune 500-företag, finns det betydligt större möjligheter att faktiskt ta sig an problemet på riktigt.

Egentligen hatar jag att spekulera, men mellan raderna tycker jag mig läsa just "game over". Dystert.

Att han tar paus är nog bara bra för honom och jag tror inte det skadar Apple, tvärtom faktiskt, nu hamnar förhoppningvis fokus på annat.

Men det som är oroväckande är den där lilla meningen:

"In addition, during the past week I have learned that my health-related issues are more complex than I originally thought."

Det låter inte helt bra.

Med mycket vila så blir nog Stevie bra igen, men det hade säkert varit bättre om han tagit time out för ett halvår sedan. Men tänk vilka idéer han nu kommer att ha tid att kläcka

Sälja sina Apple-aktier mao? (Om man nu har några!) Läser också "game over" mellan raderna...

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 00:06

*snyft* Måste bevaka mina aktier nu dom närmaste dagarna då. ajajaja.

Enligt amerikansk lagstiftning kan ett företag bli mycket hårt straffat om det mörkar eller förvanskar information om exempelvis hälsotillståndet på nyckelpersoner i företaget för att hålla upp exempelvis aktiekursen.

Så alla ni som läser mellan raderna får vänta på den dag då Apple eventuellt går ut med Jobs är bortom all räddning, innan ni börjar sorgearbetet.

Olav Rust: Absolut. Det ligger något i det du säger, men jag tror inte på att han kommer att trilla av pinnen imorgon. Var går gränsen för hur "sjuk" en person får vara innan det måste bli officiellt?

Ursprungligen av Olav Rust:

Så alla ni som läser mellan raderna får vänta på den dag då Apple eventuellt går ut med Jobs är bortom all räddning, innan ni börjar sorgearbetet.

Precis, lite onödigt att dra på alltför stora växlar. Det är oroande att hans hälsa kanske är sämre än man först trodde, men om han var allvarligt sjuk skulle styrelsen inte mörka det, så man kan anta att han inte är det i dagsläget.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-15 13:36
Ursprungligen av Adrian B:

Precis, lite onödigt att dra på alltför stora växlar. Det är oroande att hans hälsa kanske är sämre än man först trodde, men om han var allvarligt sjuk skulle styrelsen inte mörka det, så man kan anta att han inte är det i dagsläget.

Ser man under lång tid en persons hälsa försämras följt av nyheter om hur personen i fråga avstår från att visa upp sig vid olika tillfällen är det helt klart ett tecken på att allt inte är rätt. När besked om halårslånga sjukskrivningar sedan kommer blir det inte direkt bättre.

Vad krävs för att klassa det som allvarligt, helt klart är det inte bara en liten förkylning som det talades om i början.

Ursprungligen av Adrian B:

Precis, lite onödigt att dra på alltför stora växlar. Det är oroande att hans hälsa kanske är sämre än man först trodde, men om han var allvarligt sjuk skulle styrelsen inte mörka det, så man kan anta att han inte är det i dagsläget.

Beror ju på hur man ser det, inte många som jag känner som varit så pass sjuka att de varit tvugna att sjukskriva sig ett halvår eller mer och desto färre som kommit tillbaka till 100% enfeter en sån incident.

Sen tror jag att det inte är så bra för Apple om Steve försvinner, tror inte det spelar så stor roll för kreativteten utan snarare hans principer och sätt att leda på, lite som att Kamprad vägrar höja priset på varmkorv på ikea och andra detaljer som han vägrar släppa på så kör nog steve ungefär samma sätt på Apple och om han försvinner så kommer dessa saker att rubbas.

Jag var sjukskriven 6 månader 2007 och är tillbaka på 100%. Det var iofs ett komplicerat benbrott med rehab o s v och inte något Jobs-liknande. Men ändå

Dessutom, mörkar Apple nu, vad betyder då andra uttalanden framåt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-15 00:48

Thanks for this time so far Steve. My thoughts goes to you and your family.

I am pretty sure u will be back this summer.

take care.

Steve the one and only u already missed by me.

Verkar som att Gruber fastnade för precis samma mening som jag gjorde.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-01-15 08:18

Jag ser inga som helst skäl att sälja sina Appleaktier om man inte behöver pengarna omedelbart...
Företaget står och faller inte med Steve Jobs...visst, det kommer att bli en dipp, men som världen ser ut i övrigt när det gäller ekonomi så tror jag inte att det spelar någon roll...

Apple är ett otroligt starkt och framgångsrikt företag...
De har ett väldigt starkt varumärke...
Steve Jobs har haft över tio år på sig att fylla företaget med innovativa och handlingskraftiga människor...
De går med vinst...
De har över 20 miljarder dollar på banken...
De är marknadsledande när det gäller mp3-spelare...
De har på 1 1/2 år seglat upp som en av de stora (här pratar jag inte i siffror utan snarare om innovation) när det gäller mobiltelefoner...
De har nya produkter i pipeline...

Vi på 99 är Mac-nördare, vi bryr oss som sådant här...för vanliga människor, som trots allt är den största delen av Apples kunder, så spelar det ingen som helst roll vem som är företagsledare...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-15 11:07
Ursprungligen av lasselu:

Jag ser inga som helst skäl att sälja sina Appleaktier om man inte behöver pengarna omedelbart...
Företaget står och faller inte med Steve Jobs...visst, det kommer att bli en dipp, men som världen ser ut i övrigt när det gäller ekonomi så tror jag inte att det spelar någon roll...

Apple är ett otroligt starkt och framgångsrikt företag...
De har ett väldigt starkt varumärke...
Steve Jobs har haft över tio år på sig att fylla företaget med innovativa och handlingskraftiga människor...
De går med vinst...
De har över 20 miljarder dollar på banken...
De är marknadsledande när det gäller mp3-spelare...
De har på 1 1/2 år seglat upp som en av de stora (här pratar jag inte i siffror utan snarare om innovation) när det gäller mobiltelefoner...
De har nya produkter i pipeline...

Vi på 99 är Mac-nördare, vi bryr oss som sådant här...för vanliga människor, som trots allt är den största delen av Apples kunder, så spelar det ingen som helst roll vem som är företagsledare...

Nej vanligt folk bryr sig nog inte, men frågan är om Apple varit det företag det är om det inte varit för just Jobs. Hur framgångsrika hade de varit med någon annan bakom rodret? Det kan vi bara spekulera kring. Personligen kan jag å andra sidan tycka att det blivit lite för mycket fokus på Jobs och därför tycker jag det är på tiden att han kliver åt sidan. Han kommer troligtvis inte tillbaka i sin nuvarande roll utan tror också att han kommer att få en mer visionär roll och sköta mer bakom kulisserna. Förr eller senare kommer ändå dagen då någon annan måste ta över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 11:29

Han kan gott ta 6 månaders ledigt. Vila upp sig och få ordning på hormonbalansen. Sen gör han en strålande comeback på WWDC09 - det ser jag fram emot!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-01-15 12:58
Ursprungligen av Mach2:

Nej vanligt folk bryr sig nog inte, men frågan är om Apple varit det företag det är om det inte varit för just Jobs. Hur framgångsrika hade de varit med någon annan bakom rodret? Det kan vi bara spekulera kring. Personligen kan jag å andra sidan tycka att det blivit lite för mycket fokus på Jobs och därför tycker jag det är på tiden att han kliver åt sidan. Han kommer troligtvis inte tillbaka i sin nuvarande roll utan tror också att han kommer att få en mer visionär roll och sköta mer bakom kulisserna. Förr eller senare kommer ändå dagen då någon annan måste ta över.

Kan inte annat än hålla med dig på alla punkter...Apple hade inte varit vad det är idag utan Steve...men grejen är att jag tror att det företag han nu har byggt upp klarar sig rätt så ok utan honom...och precis som du säger så är det nog på tiden att han drar sig tillbaka...

NY Times verkar vara inne på samma spår:

Citat:

Two people who are familiar with Mr. Jobs’s current medical treatment said he was not suffering from a recurrence of cancer, but a condition that was preventing his body from absorbing food. Doctors have also advised him to cut down on stress, which may be making the problem worse, these people said.

Till saken hör ju att han redan har problem med att absorbera näring sedan operationen 2004, vilket ofrånkomligen förvärrar alla eventuella tillstånd han drabbats av sedan dess. Jag tror definitivt att Jobs kommer att vara kvar i livet länge till, däremot kan vi nog vänta oss att hans roll inom Apple inte kommer att vara riktigt densamma i fortsättningen.

Samuel K: Tror du är inne på rätt spår. Perioden fram till Juni kommer väl att ses som en "test-period" för andra att hålla i rodret. Han kanske får en visionär och strategisk roll framöver men det dagliga, operationella, ansvaret kanske lämpas över på någon annan. Det är ju inte värt att riskera sin yttersta hälsa för ett redan väldigt lyckat företag

Bevaka tråden