Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tunga InD-pdf:er missar urklippbanor och roterar bilder

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag gör pdfer från "tunga" document så händer det att den missar utklippsbanor och att den även roterar bilder…

Nån som stött på samma problem?

Kör CS3 och OS 10.5.6

Vilket filformat har du på de monterade bilderna? Hur skapar du PDF-filen? I vilket program betraktar du PDF-filen?

Jag skapar från indesign och bilderna är photoshop eps kollar på dem i acrobat pro

Vad händer om du byter filformat från EPS? Har du någon anledning att använda EPS, istället för något modernt filformat som t.ex. jpg/tiff/psd ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 00:03

Kan fylla på Richards inlägg, du vet väl att urklippsbanor också funkar i JPEG/TIFF/PSD? Så därför behöver man inte längre använda EPS som gör mer skada än nytta.

Janne

Använder eps av gammal vana, vet att dom andra formaten funkar
har dock inte testat om det är formatet som är problemet…

men det har funkat innan men problemen uppkom nyligen…

Jannes

Vad menar du med att eps gör mer skada än nytta?

EPS är ett tämligen ålderstiget och mycket felkänsligt format. Det har väldigt få fördelar, om ens några, för vanliga bilder.

Men jpg förstör bilderna om man behöver öppna och modda lite:)
och psd har ingen komprimering vad jag vet…
så då återstår bara tiff eller?

Vad föreslår in att man skall använda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 17:14

Tiff med LZW komprimering fungerar ypperligt. .PSD är också bra eftersom InDesign har möjlighet att slå eller av lager i psd-filen. Ganska praktiskt!

JPEG med max kvalitet fungerar med 99.99% av alla bilder. Är det inte JPEg du komprimerar EPS:erna med?

Janne

De flesta som använder EPS-format använder just jpg-komprimering, vilket innebär att de får en jpg med EPS-skal runt sig - det sämsta av båda världar så att säga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 08:43

beroende på vart bilden kommer från så får man olika format. en eps är dock något som man måste "skapa" själv. Om vi fick välja så är det antingen psd eller tiff i första hand och därefter jpg.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-20 11:34

Problemet med roterade bilder är ett InDesign CS3-problem, vad jag vet. Jag tror att det kom i samband med någon av uppdateringarna till InDesign dessutom. Jag har inget minne av att det fanns från början.

Det är otroligt störigt, men man blir som sagt av med det genom att använda t.ex. tiff istället. Ibland kan man även bli av med det genom att testa andra pdf-versioner, men det är inte helt pålitligt har det visat sig.

1
Bevaka tråden