Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini DisplayPort blir del av officiell standard

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacRumors rapporterat att Mini DisplayPort blir den del av officiella standarden:

According to the Video Electronics Standards Association (VESA), Apple's Mini DisplayPort will be included in the upcoming DisplayPort 1.2 specification and will allow other manufacturers to incorporate the ports into their products.

The tiny port is to be included in the upcoming DisplayPort 1.2 specification, the standard's overseer, Vesa, said last week. The digital monitor link tech is to get stereoscopic display support too.

Det var något liknande jag hoppades på och det borde väl lugna olyckskorparna som kraxat om att det varit Apples egna påfund. Hoppas tillverkarna av skärmar, PC-datorer och grafikkort tar till sig standarden fort.

Läs hela: Mini DisplayPort Adopted as Part of Official Spec

Å nu borde jag sova sedan länge...

Det lär väl ta några år innan PC-tillverkarna tar till sig av Mini Display Port. Vissa tillverkare har inte ens övergivit den gamla VGA-anslutningen på bärbara datorer.

  • Medlem
  • Mark
  • 2009-01-14 13:13
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det lär väl ta några år innan PC-tillverkarna tar till sig av Mini Display Port. Vissa tillverkare har inte ens övergivit den gamla VGA-anslutningen på bärbara datorer.

Nja.. Display port (dock inte mini) är numera standard på HPs i alla fall stationära maskiner..

Så inte ligger dom år bort..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-14 13:17

Och jag tror Display Porten kommer rätt snabbt. Ungefär som USB porten kom rätt snabbt när tillverkarna väl insåg fördelen med den. Jag gissar på att DisplayPort kommer att bli standard på alla nya datorer och skärmar vid slutet på året och framåt.

//Rob

Display Port är en jättetrevlig standard i min mening, att man sätter standard på mini Display Port innebär ju fördelar både för Mac och PC användare. Jag håller med Robo-X om att tillverkare snart kommer att ta till sig standarden rätt så snabbt om de bara får veta fördelarna, de nya specifikationerna på 1.2 är ju dessutom "otroligt" bra.

//Felix

Jag tror fortfarande på HDMI för framtiden. Särskilt eftersom folk mer och mer börjar använda datorer ist för dvd och bluray. Displayport stödjer ljud, men inte Dolby Tru-HD och DTS-HD i dagsläget, vilket gör att det inte går att koppla bild och HD-ljud i samma kabel. Man kan resonera att stödet finns i framtida versioner, men då har fortfarande din TV och Förstärkare HDMI.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-14 17:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror fortfarande på HDMI för framtiden. Särskilt eftersom folk mer och mer börjar använda datorer ist för dvd och bluray. Displayport stödjer ljud, men inte Dolby Tru-HD och DTS-HD i dagsläget, vilket gör att det inte går att koppla bild och HD-ljud i samma kabel. Man kan resonera att stödet finns i framtida versioner, men då har fortfarande din TV och Förstärkare HDMI.

Eftersom HDMIs syfte är att se till att videobilden motsvarar den på din TV så är jag inte så intresserad av en sådan standard då datorskärmar har en tendens att ligga ett par år före upplösningen på TV. Eller hur många TV apparater känner du till som klarar 2560x1600 eller högre? Det var inte så länge sen HDMI inte ens klarade 1920 medans DVI har klarat det i ett par år.

På samma sätt är jag inte så sugen med att ha displayport som standard för min TV; då jag gärna vill mina ljudsignaler ska transporteras optiskt så jag inte behöver packa in dom i något korkat format som inte hanterar mina signakällor.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror fortfarande på HDMI för framtiden. Särskilt eftersom folk mer och mer börjar använda datorer ist för dvd och bluray. Displayport stödjer ljud, men inte Dolby Tru-HD och DTS-HD i dagsläget, vilket gör att det inte går att koppla bild och HD-ljud i samma kabel. Man kan resonera att stödet finns i framtida versioner, men då har fortfarande din TV och Förstärkare HDMI.

Å andra sidan, som studiox tog upp, så finns det andra krav som t.ex. upplösning som DP stödjer, men inte HDMI.

Jag förstår inte varför man tror att det måste vara antingen eller. Det är två olika standarder med två olika syften och två olika inriktningar. DP är tänkt att ta över efter DVI, inte HDMI. HDMI var tänkt att ta över s-video och komponentsignal. DP är för datorer och datorskärmar, DHMI för tv/hemmabio.

Den är lite gammal, men ändå väl värt att läsas i sammanhanget:
The Myth of an HDMI / DisplayPort Standoff

But according to Bruce Montage, a technology strategist for Dell and Chair of the DisplayPort Task Group, despite the two interfaces’ many similarities—greater bandwidth, A/V signal capacity, digital copy protection capability, smaller connector size—DisplayPort and HDMI aren’t actually at odds in the march of progress, but rather serve very distinct purposes.

Några av de framtida fördelarna som DP har för datoranvändning:

Another distinction is that DP features a uniquely scalable bi-directional auxiliary channel. Thus, future implementations of the spec can be scaled upwards to support the signals of a monitor’s embedded microphone, USB hub, webcam, etc.—over the same, single cable that carries your video signal. With HDMI, you would need additional cables to be connected to your PC for those devices. Finally, DP is being tuned to take advantage of fiber optic cables, which will allow for even longer cable runs (currently DP using copper is capable of transmitting full bandwidth over an already generous 10 feet of cable) and a cleaner signal.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-14 22:49
Ursprungligen av Adrian B:

Another distinction is that DP features a uniquely scalable bi-directional auxiliary channel. Thus, future implementations of the spec can be scaled upwards to support the signals of a monitor’s embedded microphone, USB hub, webcam, etc.

Det som hör display-port intressant är att den är paketbaserad, dvs. precis som Ethernet (som jag nämde tidigare men ingen brytt sig om )

Det gör att det egentligen inte finns någon övre gräns för hur hög upplösning man kan ha - En riktigt STOR begränsning på DVI (Enda anledningen till att man måste göra dubbel-länkade DVI på en 30" skärm exempelvis)

Idag så pratar man om att DisplayPort kommer köra 5.4Gbit/s - Vilket är rätt snabbt - Du skulle i teorin kunna sätta en WiFi adapter i skärmen och köra den till datorn via DisplayPort om du ville

Jag tror tyvärr att ett tungt skäl för Apple att välja DisplayPort är att dom räknar med att dom kommer att sälja mera av sina skärmar (som snart alla kommer vara utrustade med DP)

Min existerande Mac Mini stör under min TV som mediamaskin/eyetv/pvr/musik-kollijox.

Jag har en förstärkare som är HDMI-växel, och jag tror att jag kommer att låta min Mini kommer gå i arv så fort den nya minin släpps (inom några veckor alltså...) och TVn kommer säkert flyttas till nåt annat rum om några år, och jag skaffar en OLED-skärm. Dock tror jag kommer ha min 30-kilos förstärkarpjäs som huvudanläggning ännu längre.

För mig (och många andra) kommer en ny Mini med endast Displayport vara mycket sämre än en maskin med bara HDMI (eller i bästa fall både HDMI/DP).

Dom här handulla dollares som Apple tjänar på att skippa en licens-hdmi-port tror jag bara är spinn-doctor-argumentet när det egentliga skälet är att hitta en nytt sätt att sälja på fler Appleprylar till användarna. Precis som med ADC-kontakter/ADB-kontakter och andra sneträffar....

Ursprungligen av ace4711:

För mig (och många andra) kommer en ny Mini med endast Displayport vara mycket sämre än en maskin med bara HDMI (eller i bästa fall både HDMI/DP).

Det kan jag verkligen förstå, och det är ju typiskt ett sådant specialfall där datorn i första hand är en del av en hembioanlägging och inte en dator man sitter vid. Eftersom Mac mini är populär på den fronten borde Apple ha HDMI i den, utöver DP förstås.

Men eftersom Apple är Apple är väl risken stor att det enbart blir DP, tyvärr. Finesser som bara är till för en minoritet är finesser Apple brukar hoppa över (som FM-radio i iPod t.ex.). Apple vill säkert hellre sälja in AppleTV till dig, trots att den inte ger samma möjligheter alls.

Ursprungligen av Adrian B:

Det kan jag verkligen förstå, och det är ju typiskt ett sådant specialfall där datorn i första hand är en del av en hembioanlägging och inte en dator man sitter vid. Eftersom Mac mini är populär på den fronten borde Apple ha HDMI i den, utöver DP förstås.

Men eftersom Apple är Apple är väl risken stor att det enbart blir DP, tyvärr. Finesser som bara är till för en minoritet är finesser Apple brukar hoppa över (som FM-radio i iPod t.ex.). Apple vill säkert hellre sälja in AppleTV till dig, trots att den inte ger samma möjligheter alls.

Nu börjar jag faktiskt inse fördelarna med att kombinera mini med Apple TV, att ha de utgångar som är till tv'n i datorn skulle ju vara lockande för de som väljer att använda TV'n till datorn. Längtar efter en ny mini, även om jag inte kommer köpa någon första året...

Det vore ju väldigt bra om det kommer fler och fler skärmar med dp.

Skulle inte vara fel med en riktigt fin kalibrerad skärm från tex Eizo eller liknande tillverkare med dp

Ursprungligen av studiox:

Det som hör display-port intressant är att den är paketbaserad, dvs. precis som Ethernet (som jag nämde tidigare men ingen brytt sig om )

För min del hade jag nog inte insett/förstått fördelarna med det, bra med tydliga förklaringar

1
Bevaka tråden