Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering stor disk misslyckas??!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har precis inhandlat en western digital extern USB disk på 1 TB. Får felmeddelande hela tiden när jag försöker formatera den. Är det diskfel på en ny disk så jag ska åka och byta eller är det någon underlig begränsning i leopard som jag inte känner till?

Jag kan partionera den till 2 eller fler. Jag kan formatera den som MS-Dos. Men den vägrar både Mac os extended och Mac os extended journalförd. Får ett felmeddelande som bara lyder "Radering av skiva misslyckades. Fel: Filsystemsformateraren misslyckades.

Har senaste möjliga uppdatering av systemet.

Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 18:22

Hallå! Det kan vara lite knixigt med vissa diskar har jag märkt. Jag brukar gå in under fliken partionera i Skivverktyg och välja 1 partion, Mac OS Extended och sedan klicka på knappen Alternativ... Där väljer jag sedan GUID, klickar på OK och sedan Använd

Ibland kan det hjälpa att först att byta till GUID och formatera en gång som FAT och sedan formatera om den till Mac OS Extended.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-14 20:54
Ursprungligen av acke:

Hallå! Det kan vara lite knixigt med vissa diskar har jag märkt. Jag brukar gå in under fliken partionera i Skivverktyg och välja 1 partion, Mac OS Extended och sedan klicka på knappen Alternativ... Där väljer jag sedan GUID, klickar på OK och sedan Använd

Ibland kan det hjälpa att först att byta till GUID och formatera en gång som FAT och sedan formatera om den till Mac OS Extended.

Tack Acke!
Det var tydligen det enda sättet att få min nya WD 1 TB att låta sig formateras.
Nu gäller det att också försöka gilla Time Machine och förstå hur den fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 21:38
Ursprungligen av Le:

Tack Acke!
Det var tydligen det enda sättet att få min nya WD 1 TB att låta sig formateras.
Nu gäller det att också försöka gilla Time Machine och förstå hur den fungerar.

Så lite så. Time Machine är bra, lite kantig och lite inställningar. Men det är ju bra då man inte behöver förstå något utan det är bara att sätta på och låta den sköta sig själv.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-14 22:03

Nu avbröts min första totalbackup "an error occured......" utan att jag vet varför. Frustrerande. Kan TM stupa på någon korrupt fil den försöker föra över?
Gör ett nytt försök från scratch med TM.
Lyckas inte det får det väl bli CCC eller SuperDuper.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 10:24
Ursprungligen av Le:

Nu avbröts min första totalbackup "an error occured......" utan att jag vet varför. Frustrerande. Kan TM stupa på någon korrupt fil den försöker föra över?
Gör ett nytt försök från scratch med TM.
Lyckas inte det får det väl bli CCC eller SuperDuper.

Det kan ju också vara någon fil på disken som du ska kopiera som det är knas med.
Råkade ut för det nyligen när jag skulle backa upp sonens MacBook.

OK, ska testa det. Tack för snabbt svar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-14 18:52

Du måste antingen välja disken och partionera eller volymen och formatera.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2009-05-25 21:34

Ville bara säga att det här forumet är så jäkla bra.
Fick precis det här problemet med en wd disk.
Tack alla som skriver och kan allt

Tack å tack

Hade också problem i 4 veckor, så jag gav f_n i det, tills jag kom på att det finns ju forum och nu sitter jag här och flinar för mig själv. Tack ni alla som delar med er av kunskap, så värdefullt

1
Bevaka tråden