Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook Pismo vill inte gå sönder

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-14 15:49

Sitter på en Powerbook G3 (pismo) 500mhz, 1gb minne, 30gb ram. Den har fungerat utmärkt sedan 1999, nu 10 år. Den vill bara inte gå sönder. Idag använder jag den till bokföring, surfa och att skriva på. Den enda komponent som har "gått sönder" är batteriet som la av för 5 år sedan, och det har jag bytt. Allt annat bara går och går...

Någon mer som har samma problem?

Jag har samma problem med min Pismo. Jag är dock inte riktigt lika illa drabbad som du. Skärmen på min har en liten defekt som man ibland kan se, men bara om man har vissa färger där.

haha va synd om er:)

nej, min pismo vill inte heller lägga av. batteriet dog för två år sen, men den jobbar på bra utan att klaga i övrigt.

Min hårt använda Pismo G4 har en del slitage, två sprickor i undersidan och två i locket, och knäckt framför musknappen... Alla gummifötter ersatta med LiquiSole, två gånger om. Men trasig? Icke! Funkar bra!

Nån som uppgraderat sin Pismo värre än denna?:

550 MHz G4, 120 Gb hårddisk, 1 Gb RAM, slot-in Superdrive. USB2, analog video-in och höghastighets-Airport via PCMCIA. Fräscha batterier så klart med extern laddare. Zip-drive (som kuriosa). Det enda jag saknar är hårddiskmodul för DVD-facket, såna är ovanliga.

oee: Har du 30 Gb RAM? Säker på det? O:-)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-14 18:45

Min Pismo/400 har ett trasigt nätverkskort & ett airportkort som glappar, annars funkar den fint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 19:13

En liten spricka nedanför styrplattan (eller vad det heter)
Gummi-tuttar borta - tomt batteri ..annars snurrar det,näe vänta lite ...
Den var död efter lång uppehåll-googlade-ut med bu batteri-startar-
i med batteri-går som en klocka

G4 550 - 750ram - 40gig hd - superdrive

(jag blev så satikens glad när den startade igen)

  • Medlem
  • 2009-01-14 20:13
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Min hårt använda Pismo G4 har en del slitage, två sprickor i undersidan och två i locket, och knäckt framför musknappen... Alla gummifötter ersatta med LiquiSole, två gånger om. Men trasig? Icke! Funkar bra!

Nån som uppgraderat sin Pismo värre än denna?:

550 MHz G4, 120 Gb hårddisk, 1 Gb RAM, slot-in Superdrive. USB2, analog video-in och höghastighets-Airport via PCMCIA. Fräscha batterier så klart med extern laddare. Zip-drive (som kuriosa). Det enda jag saknar är hårddiskmodul för DVD-facket, såna är ovanliga.

oee: Har du 30 Gb RAM? Säker på det? O:-)

Nä... det är ju förståss 30Gb hårddisk. 30gb ram i en pismo hade varit maximus PIMP...

Svårt att klå din G4 pimpade pismo...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-01-14 20:35

Under julhelgen startade jag upp, för första gången på säkert 9 år, min gamla PowerBook 145B (från 1993). Det krävdes ett antal PMU- och NVRAM-nollställningar. MEN sedan gick den hur bra som helst

Ursprungligen av oee:

Nä... det är ju förståss 30Gb hårddisk. 30gb ram i en pismo hade varit maximus PIMP...

Nog för att Pismon var lyxigt specad för sin tid. 1 Gb år 2000 var väldigt mycket - kompisen hade en Fujitsu som jag tror är aningen nyare som maxade på 128! Bara Lombardens 512 var riktigt bra.

Jag tog itu med problemet i tid och sålde min Pismo till en kompis för många år sedan. Den är fortfarande i livet, även om den gått i halvpension. Undrar om jag inte skulle försöka lura tillbaka den för gammal vänskaps skull.

Jag är nöjd ägare till en Pismo 400Mhz, 80 Gb disk och 768 Mb Ram. Jag köpte den 2001. Min sambo tog över den 2005, då satte jag i större disk, mer minne och installerade jag Tiger på den och satte i ett Belkin-PC Card för trådlöst nät. Sen dess har den inte startats om en enda gång på grund av hängning eller andra problem. Endast omstart i samband med uppdateringar.

Nu försöker jag sälja den, det känns lite tråkigt, men den blir bara stående eftersom sambon har en ny Mac. Det är bättre att den kommer till nytta i så fall.

Ursprungligen av oee:

Sitter på en Powerbook G3 (pismo) 500mhz, 1gb minne, 30gb ram. Den har fungerat utmärkt sedan 1999, nu 10 år. Den vill bara inte gå sönder. Idag använder jag den till bokföring, surfa och att skriva på. Den enda komponent som har "gått sönder" är batteriet som la av för 5 år sedan, och det har jag bytt. Allt annat bara går och går...

Någon mer som har samma problem?

Häll apelsinnektar (sockret är viktigt) över den medan den går och låt torka in. Tog kål på min Pismo 500MHz i alla fall.

Bytte logikkort och sålde den för två år sedan med Tiger installerad. En dröm!

Samma här. 400 MHz inköpt maj 2000. Hårddisk uppdaterad två gånger, nytt batteri, mer atbetsminne och en tredjeparts airportmodul installerad.

Felfri!

Vår gamla pismo är dock stendödare än stendöd sen flera år så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 14:11
Ursprungligen av tbruce:

Vår gamla pismo är dock stendödare än stendöd sen flera år så...

http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=dead+pismo&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Hårddisk modul till din Pismon

Hårddisk modul till din Pismon

Har 2 st sådana Sitter en 20 GB i ena

Får jag ett seriöst bud så kan en bli din

Har även en del annat till Pismon t ex LCD / DVD modul mm

Anders sthlm

Min Pismo är raka motsatsen.

Köpt begagnad 2003. Fram till 2007 bytte jag alla delar utom tangentbordet. Delar av den sabbade jag själv, och annat är slitage som uppstår när man släpar omkring på den hela tiden. Och så uppgraderade jag den givetvis.

G4-processor, superdrive, 1GB minne, 40 GB HD, nytt batteri.

Det sista problemet jag hade med den, innan jag gav upp den, var att den slocknade när jag flyttade på den. Glapp någonstans på moderkortet.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Min Pismo är raka motsatsen.

Köpt begagnad 2003. Fram till 2007 bytte jag alla delar utom tangentbordet. Delar av den sabbade jag själv, och annat är slitage som uppstår när man släpar omkring på den hela tiden. Och så uppgraderade jag den givetvis.

G4-processor, superdrive, 1GB minne, 40 GB HD, nytt batteri.

Det sista problemet jag hade med den, innan jag gav upp den, var att den slocknade när jag flyttade på den. Glapp någonstans på moderkortet.

Det var tråkigt när du gav upp den. Du hade så roliga Pismo-avatarer!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det var tråkigt när du gav upp den. Du hade så roliga Pismo-avatarer!

Javisst. Men det var dags.

Fått reda på att min gamla Pismo fungerar än den med! Jösses, den måste väl vara 10 år nu då.
Används av en släktforskarsnubbe som knackar in data i en databas.
Batteriet är bytt och minne adderat säger han, annars spinner den som en katt.

Himla Roligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 01:06

Min tjejs G3 Pismo vill verkligen inte dö. Hon har nu fått en macbooc som hon motvilligt tar i:)

Ursprungligen av soma:

Min tjejs G3 Pismo vill verkligen inte dö. Hon har nu fått en macbooc som hon motvilligt tar i:)

MacBook är bra, den första knä-Macen efter Pismo som jag verkligen gillar!

Förresten är PIsmon bara 9 år i år, inte 10. Det var Lombard som kom 1999. Så Pismon är inte alls så gammal!

Jag hoppas min gamla Pismo lever vidare, jag sålde den med hjärtat i halsgropen för några år sen eftersom jag ville skaffa mig en G4... men jag saknar den än idag. Som jag brukar tänka tillbaks att jag tänkte, den må vara rätt seg (unket grafikkort för DivX och G3 är ingen succé för video) dock är det den skönaste laptopen nånsin.

Ursprungligen av apple4ever:

Som jag brukar tänka tillbaks att jag tänkte, den må vara rätt seg (unket grafikkort för DivX och G3 är ingen succé för video) dock är det den skönaste laptopen nånsin.

Med G4 är den bra mycket bättre för video, men visst hade det varit kul om man hade kunnat trycka i ett piggare grafikkort!

Min gamla Pismo dog hösten-07 och blev ersatt med en MBP. Min frus Pismo lever dock fortfarande och tuffar på som aldrig förr.

1
Bevaka tråden