Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Mobilt Bredband med Huawei E180

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-14 13:58

Jag tänkte berätta lite kort om erfarenheter med Telia Mobilt Bredband och Huawei Mobile Connect HSPA Rotate USB Stick Model: E180. Ja, vi fetar på med hela beskrivningen så att folk får träff i sökmotorerna. Dessutom kör jag med Telia Tvillingkort kan tilläggas.

Så till själva ämnet. Sedan tidigare har jag en iPhone 3G med Telia abbonemang och därtill Fast Pris för att inte sänka min konsult-bonus... För detta tillägg betalar jag 199:-/månad. Jag får med detta Turbo-3G (7,2/0,384 Mbps). När jag nu vill ha (Telia) Mobilt Bredband går man ju då till samma leverantör och frågar hur det ska gå till.

Då börjar expediten prata om ett nytt abbonemang och 229:-/månad för Fast Pris. Det budet kändes inte som det bästa klippet den dagen (mer om detta längre ned). Då berättar jag om min iPhone 3G och frågar om jag inte kan få ett ytterligare SIM-kort på samma abbonemang. Jomenvisst, det går ju bra för 40:-/månad och då debiterar det samma abbonemang. Smart tänker jag, men ställer en kontrollfråga om hur dom hanterar att man av misstag kör båda sammtidigt.
Inget problem! får man höra då det visar sig att det rör sig i praktiken om två (2) separata och fullständiga abbonemang, men med skillnaden att tvillingkortet har dolt nummer. Det går alltså att köra samtidigt. Snyggt.

Själva 3G-dongeln hos Telia var för dyr (1295:- för en HSDPA, 1795:- för en HSUPA) så jag köpte en via Dustin AB.

Själva installationen av Huawei E180 gick som en dans. Öppna kartongen. Plugga in. Installera. Konfigurera (APN = online.telia.se och nummer = *99#). Kör. Jag jämförde versionen av firmware i dongle mot den på Huaweis web och kom fram till att en i donglen var nyare. Mystiskt. Detta måste kontrolleras med Huawei då Dustin AB har noll koll på sina Mobilt Bredband-produkter. Dessvärre.

Jaha. Och vad var det bästa budet den dagen då, undrar kanske den nyfikne läsaren? Jo, jag slog till på Maco... förlåt; M-Zone:s förlängda (?) julrea och köpte mig en MacBook Air. Och så blev det slut på det suktandet. Den är ju för läcker. Det enda som Huawei E180 inte klarar av är att sitta direkt i USB-kontakten (med sin snygga roterbara dongle) utan jag måste koppla in den via den medföljande USB-sladden. Det skulle väl i så fall vara det enda på minuskontot. Men jag tycker inte att det räknas i allafall. Tack för mig.

Senast redigerat 2009-01-14 14:37
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-14 14:15
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-14 14:20
Ursprungligen av Mattias L:

Nej, och ja... Jag förväxlade hundralappen med Fast Pris Large (7,2/1,4Mbps) med tvillingkortet. Det visade sig efter en liten kontrollringning att jag betalar 30:- exkl moms/månad. Tack för ditt vakna öga!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-14 14:34

Sweet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 12:58

en undran.
Jag sitter på iphone 3G med fastprisabbonemang + Mobilt Bredband Fastpris
Kan inte jag teckna ett extrakort + dongel?

från Telia:
"Extrakort kan inte kombineras med Telia Mobil Fastpris privat samt iPhoneabonnemangen iMini, iMidi, iMaxi och iSurf. "

Mac gillar inte internet modem?

Mac gillar inte internet modem?
Jag vågade än en gång pröva på mobil uppkoppling till min MacBok Pro, med nu med Vodafone i Spanien. Men här kommer problemet, efter två lyckade dagar ute på nätet, så slutar det att fungera.

Exakt detsamma hände i Sverige då jag prövade mobilt internet där; Netgar Telia. Luftburen och kabel uppkopplingar har alltid fungerat på min dator men den gillar inte modem. I Sverige la den av mitt i en kontakt. Apple supporten kunde inte fixa det, hur vi än gjorde med om installeringar och kollade inställningar etc. I Sverige kunde jag lämna tillbaka modemet och häva kontraktet.

Här i Spanien fungerade Vodafone modemet i två dagar. Andra dagen stängde jag bara locket till min dator utan att koppla ur mig från nätet. På morgonen kom jag inte ut. jag kunde inte heller öppna Vodafone programmet. Efter några av-installeringar och installeringar kommer jag nu bara till ett felmeddelande, när jag försöker öppna programmet (this device is not supported by Vodafone Mobile conect) . Själva modemet uppför sig som det skall, det blinkar grönt och är klart för att starta upp. Inställningarna på modemet verkar också vara korrekta.

På Vodafone har de kollat modemet mot sina datorer och det fungerar utmärkt på dessa (pc). De menar att problemet är min dator och inte deras modem.

Känner någon till problem med apple och internet modem?

1
Bevaka tråden