Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD byte i MBP 17" 2.4 GHz

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-01-14 13:29

Fick min halvårsgamla MBP 15" stulen i maj ute på ett jobb i Stockholm. Hade köpt den med Dustins tilläggsförsäkring och fick som tur var ut en ny. Då försäkringsbolaget insisterade på att den skulla vara av samma generation som den tidigare fick jag ta en 17":are eftersom de var de enda som fanns kvar. Det var dock ett lyft jag, jag valde 15" aren för att den var lättare att bära, men de extra 2" var definitvt värt det. Tyvärr så var den bestyckad med en 5400 rpm 160 GB vilket för min del, som även behöver windows, är både för liten och långsam för min del, så jag köpte en WD Scorpio 320 Gb 7200 rpm härom veckan.

Är fullt kapabel att byta själv, men eftersom den är under garanti försökte jag ta kontakt med närmsta auktoriserade serviceställe, Jansson data i Helsingborg. Dock verkar de ha fullständigt glömt bort att eventuella kunder kan behöva ta kontakt med dem, för man kan inte längre komma i kontakt med per telefon och eposten har de inte svarat på under en hel vecka. Jag tröttnade tillslut och gav mig på det själv.

Det är inte svårt bara du tar det lite lungt och förbereder dig. Se till att ha rätt verktyg så du inte skadar skruvarna och använd gärna antistatmatta och armband. Det är viktigt att du och datorn har samma potential för att undvika statiska urladdningar.

iFixit har en utmärkt beskrivning , visserligen till en 2.16 GHz maskin, men min är exakt likadan.

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro-17-Inch-Core-Duo/Hard-Drive-Replacement/87/8/Page-1

Dock undvek jag att lossa bandkablarna, dessa är sköra och det är lätt att skada kretskortet om du inte använder ett plastverktyg.

När det gäller tangentbotdet/locket är det bättre, enligt min mening, att stödja det mot den uppfällda skärmen i stället.Den måste stå nästan rätt upp för att inte sträcka bandkabeln. Jag hade inga problem med att det skulle vilja trilla ner men vaksamhet anbefalles.

Jag lossade inte heller bandkabeln till disken från moderkortet utan lossade tapen som håller kablarna till disken och lyfte upp den försiktigt tillsammans med spänningsomvandlaren direkt till vänster om disken. Bara så långt att jag försiktigt kunde vända den och lossa tapen på undersidan av disken som håller SATA kontakten (en bit på ovansidan, en på undersidan). Efter det var det bara att lossa disken från SATA kontakten och följa resten av anvisningarna.

Har du som jag Firmware lösenord så måste du starta med ALT (Options) tangenten nedtryckt, logga in och välja att starta från den nya disken. När OS X väl startat så glöm inte att välja om startdisk i systemverktygen.

Maskinen blev en helt ny upplevelse med den mycket rappare Scorpion i stället för originaldisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 11:25

Det här var ett trevligt och bra inlägg, ska nämligen slänga in en WD 500 GB i min 17" MBP 2,4 GHz.

1
Bevaka tråden