Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD2500BEVE - Hårddisken avger klickande ljud?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-14 06:46

Bytte just hårddisk i min PB 12" till en:
WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 250GB ATA/100 5400RPM

Disken funkar jättebra, förutom att den avger ett klickande ljud ungefär var 20:e sekund när datorn går på låg belastning - spelar man t ex en låt i itunes som medför diskaktivitet så uppkommer ej klickandet?

Googlade lite på problemet och hittade det här:
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1414&p_created=1138984716&p_sid=o-hLrUij&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9Niw2JnBfcHJvZHM9MjI3LDE5NCZwX2NhdHM9JnBfcHY9Mi4xOTQmcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9mbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1yZWd1bGFyIGNsaWNraW5n&p_li=&p_topview=1

Lösningen de föreslår inbegriper MSDOS (vilket kan vara svårt i en Powerbook)...

Nån som har varit med om detta problem(och löst det) ?

EDIT:
Hittade ett program som kanske löser detta:
http://mckinlay.net.nz/hdapm/

Senast redigerat 2009-01-14 08:02

Sist min HDD klickade så kraschade den efter ett tag. Säkerhetskopiera det du har på disken för säkerhets skull!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-14 09:03

Kan du inte koppla in hårddisken i en PC för att uppdatera den enligt länken?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-14 09:52
Ursprungligen av Csoft:

Kan du inte koppla in hårddisken i en PC för att uppdatera den enligt länken?

Inte så "bara" att plocka ut disken igen, tog nästan 1 timme att få in den och att försöka plocka ihop datorn igen - nästa gång blir det en MacBook där man bara behöver plocka loss batteriet

Klickandet upphörde direkt efter installationen av "hdapm"

Tydligen får disken för sig att MacOsX vill att den skall parkera läshuvudet stup i kvarten - något som disken bara klarar av att göra 300 000ggr, vilket snabbt förbrukas om det görs hela tiden... Gäller visst inte bara diskar från WD, utan även andra fabrikat?

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-17 13:07
Ursprungligen av Csoft:

Kan du inte koppla in hårddisken i en PC för att uppdatera den enligt länken?

Jag kopplade in min WD 320GB till min stationära PC och gjorde en bootbar cd och körde programmet därifrån.. Det enda det programmet gjorde var att tala om att min hårddisk inte behövde uppdateras. Jippi.... eller inte..
Förövrigt klickar inte min disk bara i OSX utan även i min stationära PC..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-09 14:48
Ursprungligen av widde:

Jag kopplade in min WD 320GB till min stationära PC och gjorde en bootbar cd och körde programmet därifrån.. Det enda det programmet gjorde var att tala om att min hårddisk inte behövde uppdateras. Jippi.... eller inte..
Förövrigt klickar inte min disk bara i OSX utan även i min stationära PC..

Jag kanske är lite trög... Men funkade programmet eller ställde det bara till det på ett annat sätt?

Får inte länken till WD att funka. Även om jag loggar in står det att den är borttagen. Någon som kommer åt den?

1
Bevaka tråden