Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på Power Mac G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lomma
  • 2009-01-13 23:27

Jag har nyligen fått en Power Mac G4 och vill nu installera Windows XP eller Vista. Är dock ganska ny med Mac och har därför lite frågor innan jag sätter igång och meckar med den

Vad jag har läst så måste man ha Mac OS X 10.4.6 eller senare. Jag har dock endast 10.3.9, kan man uppdatera det till 10.4.6 eller måste man installera om operativsystemet helt? Om det är så att jag måste ominstallera allt, hur gör jag för att ta bort det som finns där nu? Kan jag använda samma produktnyckel som jag har till 10.3.9 även till ett nyare Mac OS?

Har letat efter Firmware, eftersom jag läste att det också behövdes för att få Boot camp att funka, men jag kan inte hitta att ladda ner det någon stans från Appels hemsida. Kan bara hitta uppdateringar till det.

Har tre hårddiskar på Macen var av två är kopplade i raid. Kommer detta att skapa problem om jag vill installera Windows på dem två som är i raid?

Hur kan jag se om det är en Intel baserad Mac? Har letat på Appels hemsida för att om där stod något men utan resultat

Funkar det att installera Vista med 64-bitars eller går der bara med 32-bitars, även om det nog inte gör någons skillnad med det grafikkortet som sitter i

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor

Ni för ha lite överseende om det är saker är konstigt formulerat, jag råkar vara dyslektiker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 23:54

Du kommer tyvärr inte att kunna köra Windows genom Boot Camp på din Mac, eftersom det är en PowerMac G4 (som har en G4 PowerPC-processor, inte en Intel). Det finns en virtualiseringsmiljö (ett program) från Microsoft som heter VirtualPC som gör att du kan installera och köra Windows även i en PowerPC-baserad Mac, men det går olidligt långsamt och är inte värt varken pengarna eller besväret.

Om du vill köra Windows bör du utvärdera andra alternativ såsom en annan Mac (Intel-baserad, dvs en Mac som inte heter något med G3, G4 eller G5) eller en PC vid sidan av.

När det gäller Mac OS X och versioner kan man säga att det är siffran efter punkten som är versionsnumret. Om du har 10.3 är 10.4 en helt ny version som måste inhandlas separat. 10.5 är den senaste skarpa versionen. Det gäller oavsett vilken processortyp din Mac har.

Ursprungligen av macce:

Det finns en virtualiseringsmiljö (ett program) från Microsoft som heter VirtualPC som gör att du kan installera och köra Windows även i en PowerPC-baserad Mac, men det går olidligt långsamt och är inte värt varken pengarna eller besväret.

Det går inte alls olidligt långsamt, särskilt inte på en snabb G4. En G5 hade däremot inte varit någon vidare höjdare. Det beror också på vad man gör. Det diffar rätt rejält mellan att försöka få igång ett 3D-spel och att köra Word, där det senare brukar gå helt okej.

Läs mer om din gamla mac på www.lowendmac.com och www.everymac.com för att få tips och råd om vad den passar till för arbetsuppgifter, uppgraderingar osv. Men ge som sagt upp tanken på Windows (genom Virtual PC) på en G4. Långsamt, eller rättare sagt l-å-n-g-s-a-m-t är ordet som gäller.

  • Medlem
  • Lomma
  • 2009-01-14 23:24

Tack för svaren på frågorna. Behöver jag inte mecka nått med den

1
Bevaka tråden