Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sennheiser PX100 moddade till iPhone-headset!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag genomförde jag en liten operation därhemma.

Jag har aldrig riktigt gillat ljudet i iPhones originalheadset och jag har alltid hatat lurar av den typen för att de glider ur öronen om man fiser. Så jag provade mig fram till ett par lurar jag tyckte om, det blev ett par Sennheiser PX100. Sedan gjorde jag som Andreas Th här på 99.se och moddade till sladden från original-headsetet till PX100. Resultatet blev väldigt bra. Ljudet är som det var innan jag bytte sladd på dem, det vill säga jättebra. Funktionerna är som de var innan jag kapade sladden från Apple-lurarna, alltså kan jag prata i telefon, byta låtar och pausa/spela med fjärren på sladden. Skitabra!

Men det var inte hur lätt som helst. Det tog säkert en timme att få det att funka. Nu hade jag iofs precis jobbat natt när jag gjorde det, vilket kan ha sänkt min förmåga, men det var pilligt och stundom svårt.

1. Jag började med att dissekera iPhone-lurarna, vilket inte var det lättaste. Kolla på Andys sida som jag länkade till ovan för att se vad han säger om det.

2. Börja dissekera PX100.

a) Skruva av själva lurarna från diademet.

b) Ta av puffarna och ta av grillen. Detta är inte jättelätt. Grillen är nämligen fastlimmad och för att få av dem måste man börja med att skrapa av så mycket lim från utsidan som bara möjligt. Sen måste man bända upp grillen och detta kräver tålamod och försiktigthet, samtidigt som det kräver kraft. Detta tog mig lång tid att utföra och den ena grillen sprack faktiskt. Turligt nog innebar det inga problem eller för den delen obehag, då det ju sitter en puffkudde över.

Anyway, när du väl lyckats få av grillen går du vidare till:

c) Ta av elementen. Dessa är också fastlimmade i bakhöljet, men lossnar lätt.

d) Var beredd md headset-kabeln. Se till att ha skalat kablarna lite så du enkelt kan löda dem på plats.

e) Löda/klipp av kabeln från PX100-lurarna, men gör det på en i taget och kom ihåg att kolla vilka färger som ska sitta var (det finns ju grön+orange och röd+orange).

f) Löda fast headset-kablarna på PX-lurarna och montera sedan ihop lurarna igen. Själv använde jag inget lim när jag monterade ihop dem igen. De sitter bra ändå och i fall man skulle behöva fixa igen är det skönt att slippa lim-proceduren.

Lycka till, om ni ger er på't!

  • Medlem
  • City
  • 2009-01-14 20:45

Grymt! Blir till att plocka fram lödkolven igen, mina vittrar sönder...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-14 20:59

snyggt jobbat ! en fråga : kan du fortfarande använda dubbel klicka för framåt-låt och trippel för bakåt ? Snyggt gjort men då jag ej är något lödproffs vågar jag mig inte på sådanna här farligheter

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-14 21:14
Ursprungligen av franzer:

snyggt jobbat ! en fråga : kan du fortfarande använda dubbel klicka för framåt-låt och trippel för bakåt ? Snyggt gjort men då jag ej är något lödproffs vågar jag mig inte på sådanna här farligheter

Ja, eftersom det står i första inlägget

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 21:49

Ja jag vet, men redan utan den är de flesta hörlurssladdar för långa. Med den varianten skulle man behöva snurra ihop sladdarna en massa. Dessutom blir det såklart dyrare än att använda originalen!

Och när det gäller lödandet: det är jättelätt. Två punkter som du lägger kolven på.

Såg tråden för någon timmasedan och kom på att jag hade ett par gamla koss porta pro som var trasiga. Efter lite felsökning så märkte jag att jorden på ena kanalen var kass någonstans utmed sladden. Och headsetet som följer med iPhonen hittade jag tidigare idag(glömt sedan ett halvår tillbaka, oanvända)
Tänkte, what the hell, fungerar det inte så köper jag ett riktigt headset.
Sagt och gjort så byggde jag om dem.
Trevligare hade varit att använda mina PX200, men de vill jag inte riskera att sabba.

Bra jobbat Henke!

Vi får ta en runda på stan och se coola ut i våra moddade hörlurar en dag... Höhö...

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2009-01-30 22:15

När jag först köpte iPhone så ville jag ha lite bättre ljud än de medföljande lurarna som var rätt så obekväma dessutom, så jag testade med ett par j-JAYS (ok, inte världens bästa ljud, men de duger åt mig och håller oljudet ute) och efter en liten operation så hade jag de lurarna på originalsladden med mikrofonen. Jag använder dem än i dag.

Här finns en bild: http://forums.ilounge.com/showthread.php?t=200584&highlight=j-JAYS

1
Bevaka tråden