Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste komma åt hårddisk på andra sidan stan - hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har sökt och läst liknande trådar, men förmodligen är jag för korkad.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta är jag tacksam.
Finns det redan en tråd som behandlar det, är jag tacksam för en länk.

Jag har:

1 st dator med 10.4 (ej server)
1 st dator med 10.5 (macbook pro)

Med dator nummer två vill jag via internet komma åt filerna på dator nummer ett.
Jag har tidigare använt Ftp, men det är inte optimalt att behöva använda ett ftp-program och hämta hem/ladda upp hela tiden. Ett annat krav är att det ska vara säkert.

Mina två frågor är:
– Hur ska jag lösa detta?
– Vad behöver jag (konkret) för programvara?

Tusen tack på förhand.

OK, har blivit lite klokare själv.
SSH ska jag använda, om jag har förstått allt rätt.

Har någon tips på SSH-programvara för den dator som ska "dela med sig"?

Är detta ett bra val: http://www.apple.com/downloads/macosx/networking_security/sshtunnel.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-13 16:01

Kan du inte använda Remote desktop?
http://www.apple.com/remotedesktop/

Om du vet ip-adresserna borde du bara kunna ansluta via fildelning (måste vara aktiverad på den dator du vill in på, dvs nummer ett).

Om du vill ha en säker anslutning kan du aktivera fjärrinloggning och ansluta via SSH. Se länkarna nedan

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/sv/9013.html
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/sv/mh294.html

Du behöver ingen speciell programvara.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om du vet ip-adresserna borde du bara kunna ansluta via fildelning (måste vara aktiverad på den dator du vill in på, dvs nummer ett).

Om du vill ha en säker anslutning kan du aktivera fjärrinloggning och ansluta via SSH. Se länkarna nedan

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/sv/9013.html
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/sv/mh294.html

Du behöver ingen speciell programvara.

Åh, Tack!

Kommer jag komma åt det på samma sätt som om jag sitter i samma nätverk? (dvs via finder)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 16:08

Remote Login in System Preferences är SSH. Aktivera det på "servern" så kan du komma åt den med vilken ssh-klient som helst, förutsatt att inga andra brandväggar sitter i vägen. Se till att du har starka lösenord på användarna bara.

Jag har tyvärr inget bra tips på ssh-klient eftersom jag sällan använder något annat än den textbaserade i Terminalen.

Ursprungligen av macce:

Remote Login in System Preferences är SSH. Aktivera det på "servern" så kan du komma åt den med vilken ssh-klient som helst, förutsatt att inga andra brandväggar sitter i vägen. Se till att du har starka lösenord på användarna bara.

Jag har tyvärr inget bra tips på ssh-klient eftersom jag sällan använder något annat än den textbaserade i Terminalen.

Ok, tack!

Bedöms detta säkert, vågar man använda känsliga filer på detta vis?
Förutsatt att jag har ett "oknäckbart" lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 17:33
Ursprungligen av mickefrisk:

Ok, tack!

Bedöms detta säkert, vågar man använda känsliga filer på detta vis?
Förutsatt att jag har ett "oknäckbart" lösenord.

Tjae, alltså... jag är lite nojjig och svarar att känsliga filer inte alls ska ha nätverkskontakt, måste de ha det ska det åtminstone inte vara via Internet. Visst elimineras en stor andel fulingar genom ett starkt lösenord, men vill någon in så kommer de in - det enda som behövs är tid.

Som alltid är det en avvägning mellan tillgänglighet och säkerhet. Du har ju redan genom att välja Internet som länk valt att lägga tonvikt på
tillgängligheten.

Nåja, nog med pekpinnar, som Rob sa: SSH borde vara tillräckligt starkt för dig.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-01-13 16:17

När du har fungerande SSH, och vet den andra sidans ip-adress kan du också använda MacFusion:
http://macfusionapp.org/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-13 16:24

jag tycker att det fungerar bra med sftp via fugu http://rsug.itd.umich.edu/software/fugu/

Jag kör med Cyberduck; http://cyberduck.ch/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 16:46

Du kan också skapa en SSH tunnel och komma åt hårddisken på det sättet. SSH är krypterat alltså relativt säkert. FTP är helt öppet och ska helst vara avstängt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du kan också skapa en SSH tunnel och komma åt hårddisken på det sättet. SSH är krypterat alltså relativt säkert. FTP är helt öppet och ska helst vara avstängt.

//Rob

Kan du definiera "relativt säkert"?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 17:16
Ursprungligen av mickefrisk:

Kan du definiera "relativt säkert"?

Omöjligt att knäcka för normala dödliga.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Omöjligt att knäcka för normala dödliga.

//Rob

Ok, borde räcka

Hur gör de som kräver extra säkerhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-13 17:34

Du behöver väl egentligen ingen programvara. Aktivera "personal file sharing" under "sharing" i "system preferences". Sen kan du ansluta till den via Finder, cmd+k ger dig "connect to server"-rutan där du skriver in afp://ip.nummer sen användarnamn och lösenord.

Gör själv på detta sätt och det fungerar ypperligt.

Får det inte att funka med SSH.
Se bifogad bild, har jag gjort något fel?

D1 (dator 1) sitter inte bakom brandvägg.

EDIT:

afp, är det säkert?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 18:38
Ursprungligen av mickefrisk:

Får det inte att funka med SSH.
Se bifogad bild, har jag gjort något fel?

D1 (dator 1) sitter inte bakom brandvägg.

EDIT:

afp, är det säkert?

Vilken klient använder du?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vilken klient använder du?

//Rob

MacFusion (skärmdumpen).
På värddatorn "Fjärrinloggning".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 19:01

Då ska det fungera. Provade precis och det gick hur bra som helst med MacFusion 2.0.3. MF ser lite annorlunda ut hos mig. Vilken version använder du?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Då ska det fungera. Provade precis och det gick hur bra som helst med MacFusion 2.0.3. MF ser lite annorlunda ut hos mig. Vilken version använder du?

//Rob

Okej, då ska jag prova lite mer sen.
Jag kör MacFusion 1.2 Beta 3.

Tack för att du kollade

Ursprungligen av mickefrisk:

Okej, då ska jag prova lite mer sen.
Jag kör MacFusion 1.2 Beta 3.

Tack för att du kollade

Näe, får det inte att funka

Får detta felmeddelande (bifogad bild).

Vad gör jag för fel?! Ja, Fjärrinloggning är fortfarande påslaget

EDIT:
Det funkade när jag bytte IP:t mot det interna nätverks-IPt (jag vet att det inte heter så men det som börjar med 10).
Då är det kanske någon brandvägg / router som spökar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 20:20

Det beror på var du sitter. Du måste nog aktivera port forwarding på din router. Så att när du skriver in din routers ip går den vidare till din dator.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det beror på var du sitter. Du måste nog aktivera port forwarding på din router. Så att när du skriver in din routers ip går den vidare till din dator.

//Rob

Ok. Testade dock bara nu.
Den dator som jag ska använda det på sitter inte bakom någon router, utan har en TP-kabel från en switch och har manuellt infört IP.

Borde det innebära att problemet inte uppstår där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 20:57

Det beror på om den datorn (servern) sitter direktansluten mot Internet eller inte. Om den har en IP-adress som inte börjar på 10 eller 172.16-31 eller 192.168 så är det troligt att den sitter direkt mot Internet. Då borde det fungera utan några andra inställningar.

Om datorns IP-adress börjar med något av de nämnda siffrorna så måste det finnas någon slags router mellan den och Internet. I så fall kan du behöva ställa in en port-forwarding i den routern.

Ursprungligen av macce:

Det beror på om den datorn (servern) sitter direktansluten mot Internet eller inte. Om den har en IP-adress som inte börjar på 10 eller 172.16-31 eller 192.168 så är det troligt att den sitter direkt mot Internet. Då borde det fungera utan några andra inställningar.

Om datorns IP-adress börjar med något av de nämnda siffrorna så måste det finnas någon slags router mellan den och Internet. I så fall kan du behöva ställa in en port-forwarding i den routern.

Den börjar med 212. Är det någon säkerhetsrisk att vara "direkt mot internet"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 21:54

Njae, router eller inte spelar egentligen mindre roll. Jag skulle dock inte köra utan minst en brandvägg. Som tur är finns ju en inbyggd i OS X, bara att starta den och se glad ut.

Se till att bara Fjärrinloggning är igång och inget annat, att brandväggen är påslagen och bara tillåter Fjärrinloggning och att lösenorden är långa och svåra så kommer burken säkert att klara sig galant.

Det funkar!.. nästan.

Filerna jag behöver komma åt ligger på en (intern) hårddisk på datorn som inte är startskivan.
Har provat att lägga genvägar dit, men dessa funkar inte över SSH.

Går det att lösa?!

EDIT:
För att förtydliga:
Jag kommer in via SSH till datorn. Men de filer jag behöver komma åt ligger på en hårddisk som inte är den som mountas. Den som mountas är startskivan.

Kan man välja någonstans vad som ska "SSH:as ut"?

Senast redigerat 2009-01-15 10:47

Lösenord föra över till ny dator

Har byt till ny macbook pro och hör fört över alla dokumen och program, men saknar alla automatiska lösenord till dreamweaver och safari nån som har en lösning.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-15 13:05

Jag har problem med att jag inte får korrekt information om ledigt utrymme på den disken jag har ansluten via SSHFS - ibland visar den 1000GB ledigt, ibland 0 ledigt (vilket medför att man inte kan spara nått på den?).

Finns det nån fix för detta? Kanske jag glömt att ange nått i conf-filen?

Bevaka tråden