Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fristående 99musik.se - Frågor & Svar

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-01-13 08:52

Jo, som ni vet så vill vi administratorer/moderatorer på 99musik bryta oss loss från 99.se av diverse anledningar. Ni har säkert frågor kring det här, och vi kan förmodligen svara på de flesta utan större problem.

Så kom med frågorna så svarar vi så gott vi kan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-13 08:56

Kommer det funka med samma inlogg, alla trådar , pm och så som förut? minns trasslet när folk blev imported_namn å sånnt, kommer forumet ha samma skal eller så...Medlemsavgift eller reklam?

  • Medlem
  • 2009-01-13 09:02

Tanken är att splitta medlemsdatabasen. Alla användare som har skrivit något i musikforumen flyttas över automatiskt. Inklusive PM och hela rubbet. För att skoja till det så kanske vi byter namn på alla imported_ till exported_...

Det blir ett nytt grafiskt tema, men man kommer känna igen sig (tapeten kommer följa med!).

Finansiering kommer ske genom reklam om möjligt, samt medlemsavgift i föreningen 99musik. Vi får se lite vad medlemskap i föreningen kommer motsvara på forumet, om det blir som nuvarande supporter eller någon annan variant.

  • Medlem
  • 2009-01-13 17:59
Ursprungligen av jgb:

Tanken är att splitta medlemsdatabasen. Alla användare som har skrivit något i musikforumen flyttas över automatiskt.

Men jag, som har skrivit kanske (nu) 3 inlägg på 99musik. Jag håller till på 99mac mestadels. Vad händer med mig?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-13 09:06

Låter vettigt, hur mkt och vem kommer få lägga ut för server/joks tills vi fått in medlemsavgifter å reklam?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-01-13 10:30

Min fråga är mer retorisk...finns det verkligen tilläckligt många medlemmar nu som kan tänka sig att betala för forumet?

Finns det någon statistik på trafik, antal inlägg per dag, mängd data, osv, så att det går att göra en bra kalkyl på driftskostnad?

Ursprungligen av PeterH:

Finns det någon statistik på trafik, antal inlägg per dag, mängd data, osv, så att det går att göra en bra kalkyl på driftskostnad?

Finns massor med statistik för 99.se som helhet men inte för 99musik separat så man får göra en uppskattning. Driftskostnaden behöver inte bli många kronor förutsatt att man hittar ett webhotell som sponsrar eller kan ge bra pris på en dedicerad server. Skulle nog gå med ett vanligt webhotell-konto om dom inte har något emot att PHP används rätt ordentligt.

99.se drar ungefär 400GB i månaden grovt sett och jag skulle inte tro att en fristående 99musik drar mer än 10% av det från start så det är inga massiva mängder.

Kommer det krävas betalning för medlemskap på 99? Jag kan självklart tänka mig betala en slant, antingen på årsbasis eller som det funkar nu med sms...

Om det nu kommer krävas betalning för medlemskap, hur ska vi få in nya medlemmar? Tror det kan vara en ganska avskräckande faktor?

Och, om det är frivilligt, så undrar jag samma som lasselu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 10:51

Jag är lite nyfiken på hur många 99musiker som faktiskt är supportrar också. Man kan nog räkna med att ungefär lika stor andel kommer att vara supportrar på det nya forumet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-13 11:33
Ursprungligen av Frebrik:

Jag är lite nyfiken på hur många 99musiker som faktiskt är supportrar också. Man kan nog räkna med att ungefär lika stor andel kommer att vara supportrar på det nya forumet.

Mja, jag är inte supporter här, men kommer med all sannolikhet att bli det till ett fristående 99musik.

Finns det någon fara med att bryta sig loss? Vad ser ni som det största problemet?

Ursprungligen av Skilling:

Mja, jag är inte supporter här, men kommer med all sannolikhet att bli det till ett fristående 99musik.

Detsamma här.

Den största fördelen med ett fristående 99musik: vi kan få tillbaks :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 10:55

Jag säger: Kör bara!

Det kommer bli asbra!

  • Medlem
  • 2009-01-13 11:27

enapa: Jag kommer personligen lägga ut kosing tills dess att vi fått in stålar. Det här är viktigt för min del. Sedan får vi se vad det kommer kosta per månad.

lasselu: Det vet man inte förrän man är där, därför har vi en 3-4 konkreta reklamkontakter som ger pengar.

PeterH: Den statistiken är svår att få loss, om man skall försöka bedöma 99musik skilt från 99.se. Det är Björnström som sitter på det, och det är inte det lättaste att få något att hända på det. Ca 5000 medlemmar har han i alla fall sagt att det skulle bli som flyttas, om det nu stämmer vet jag inte.

Synapskollaps: Det skall vara som idag, gratis medlemskap på siten. Vill man vara med i föreningen och bidra ekonomiskt till forumets fortlevnad på det sättet så tackar vi glatt för det. Det är där då frågan kring vad/om/hur föreningsmedlemmar skall få några förmåner eller inte kommer upp, om man skall göra som supporterskapet idag.

Ursprungligen av jgb:

PeterH: Den statistiken är svår att få loss, om man skall försöka bedöma 99musik skilt från 99.se. Det är Björnström som sitter på det, och det är inte det lättaste att få något att hända på det. Ca 5000 medlemmar har han i alla fall sagt att det skulle bli som flyttas, om det nu stämmer vet jag inte.

Spontant tror jag inte det blir några problem. Det finns ju inga toppar i stil med Apple-släpper-ny-produkt, det är ett ganska jämnt flöde. Men det är ju alltid bäst att vara på den säkra sidan.

Som jag ser det är det egentligen bara ekonomin som är någon större faktor. Vi har redan duktiga admins och moderatorer, och jag ser inget stort utvecklingsbehov av plattformen.

Tror en budget vore väldigt bra att få till, och sen göra ett överslag på hur många betalande medlemmar och annonsörer som kan behövas.

Kör på !

Pyntar gärna en slant för ett medlemskap på 99musik ifall det bryts loss ifrån 99.se !

jag prenumererar gärna på ett medlemskap i 99musik om vi kan få det att fortsätta i samma gemytliga och välfungerande stil som det var för nån månad sedan, innan vi blev ännu mer hopblandade med Mac99

Jag tycker att integreringen bara varit störande. Man tror att man skriver i 99mac men så är det i 99musik. Hela sammanhanget kan bli fel, syftningar blir otydliga, missförstånd uppstår. Så dela gärna. Det blir tydligare, lättare att använda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-13 13:04

Det kunde ju heta Exodus III, med en EIII-logga

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-13 13:07

Jag är inte betalande supporter nu men kommer absolut att vara det på ett fristående 99musik.
Däremot så tror jag det vore väldigt begränsande om det fanns ett krav på att betala för att kunna använda forumet. Då tror jag återväxten kommer vara i princip noll. Hellre ett system där man ger betalande medlemmar lite extra privilegier som möjlighet att ladda upp filer eller liknande.

Ursprungligen av makari:

Jag är inte betalande supporter nu men kommer absolut att vara det på ett fristående 99musik.
Däremot så tror jag det vore väldigt begränsande om det fanns ett krav på att betala för att kunna använda forumet. Då tror jag återväxten kommer vara i princip noll. Hellre ett system där man ger betalande medlemmar lite extra privilegier som möjlighet att ladda upp filer eller liknande.

Instämmer, jag är inte betalande, egentligen är jag knappt medlem längre men ett fristående musikforum får mig nog att tänka om både en och två gånger.

Fixa :kaaaka!: och jag är tillbaka på banan igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 14:28

men varför?
vad är det för fel pa dom andra grann nördarna?
om reklamen förblir.... varför separera? är ni sura pa varandra?

  • Medlem
  • 2009-01-13 14:38

reSet: Det är rätt många orsaker, men främsta är att 99musik har tappat farten som vi hade för två år sedan.

Sedan kanske du har märkt att allt är på väg att gå ihop till ett forum under 99.se-flaggan, men då med betoning på de mac-relaterade bitarna.

Det är inget fel på grannördarna, det är kostymen som inte passar.

Jag var medlem på 99mac från början och det var därifrån jag hittade 99musik och det är ju på 99musik jag hänger och jag är i princip aldrig inne på 99mac. Jag tror att i alla fall att minst 395 av mina 403 inlägg är på 99musik. Det kommer väl inte bli något krångel med min inloggning då?

  • Medlem
  • 2009-01-13 15:14

Inget krångel, förutom att du kommer ha en användare på 99.se och sedan en annan på 99musik.

Björnström verkar inte vilja ta bort några användare från 99.se i första taget, men vid en sådan här situation så verkade det som om han skulle fundera på saken. Är det ett helt gäng med folk från 99musik som inte vill finnas på 99.se så skall det gå att ordna.

jag tror det är farligt att "Dagens diskussioner" inte fungerar mot varje enskild sida utan modifikationer. Detta skrämmer i vart fall bort mig, och jag är ändå Mac-intresserad också.. Hade jag varit singsongwriter med PC hade jag inte vågat mig in här..

Ursprungligen av Dr Dront:

jag tror det är farligt att "Dagens diskussioner" inte fungerar mot varje enskild sida utan modifikationer. Detta skrämmer i vart fall bort mig, och jag är ändå Mac-intresserad också.. Hade jag varit singsongwriter med PC hade jag inte vågat mig in här..

Precis. Per definition så kommer de som inte blivit medlemmar i 99musik för att de blivit bortskrämda av 99mac att höra av sig i den här diskussionen, vilket är något att ha i bakhuvudet när vi diskuterar effekter på medlemsantal..

hihi... jag har vant mig vid :kaaaka!: som uttryck men jo.. jag kan hålla med

yes, jag skulle gilla det.. macarna är ju bara ivägen för mig.

men kommer forumet va lika snabbt? det är ju bra fart på han där björnströms burk iallafall

Jag är emot en splitt.
hrmmm

Bevaka tråden