Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla disketter - nya datorer - hjälp!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en bunt gamla disketter, 800k eller SD, som jag behöver överföra information från (Wordfiler). Jag har en extern diskläsare till min MacBook Pro, men den kan bara läsa HD-disketter.

Vad göra?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-12 22:27

Du måste hitta en läsare som klarar disketterna helt enkelt. Kolla någon gammal PC som har diskettstation och lägg över till USB-minne. Kanske något bibliotek eller någon vän har en äldre PC. Power Mac G3/G4 kan vara utrustade med diskettstation och även USB.

När iMac kom 1998 och jag köpte en, så förde jag över alla informationer från de disketter jag hade till CD, numera ligger den datan på HD.

  • Medlem
  • 2009-01-12 22:31

Är det inte nåt med nåt hål som kan tejpas igen för att få en SD att bli en HD? Eller är det tvärtom? Att man isf måste göra ett hål? Eller är jag helt ute och snurrar?

Hade för mig att PC-datorer inte klarade av just 800k-Macdisketter...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-12 22:42

Ja det är ju ett problem med win förstås, tänkte inte på det, men det finns program för att win skall klara av att läsa dom, men då är det kanske enklare att hitta en Mac med en diskettstation. Det där med hålet klickar lite i mitt huvud men det är ju över 10 år sedan jag jobbade med disketter som sagt.

Ursprungligen av MatsOlov:

...men då är det kanske enklare att hitta en Mac med en diskettstation....

Jo, någon av macarna på den här sidan ska kunna läsa 800K-disketter. Om du hittar en som dessutom har ethernet är det sedan en baggis att föra över filerna till en modern mac.

Jag minns att jag höll på att tejpa för hål på disketter, men inte varför. Vissa disketter gick bara att läsa på en Macintosh II men om jag tejpade för ett av hålen gick de att läsa även på PM 7500. Nåt sånt...

Tejpa igen hålet...hade inte det med skrivskydd att göra? Minst 10 år sen för mig också, men detta är väl sajten för Macgeekar

  • Medlem
  • 2009-01-12 22:56
Ursprungligen av willread:

Tejpa igen hålet...hade inte det med skrivskydd att göra? Minst 10 år sen för mig också, men detta är väl sajten för Macgeekar

Jo, men det var väl det andra hålet? Det ska va två hål på moderna floppies(??), men bara ett på 400k? Eller? Isf får du öppna ett nytt hål? Har dina floppies redan två hål så tejpa för det ena. Kanske.

Äh, jag minns inte, men det är nån skillnad i antalet hål mellan de äldsta disketterna och de nyare. Tror jag...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 11:27
Ursprungligen av willread:

Tejpa igen hålet...hade inte det med skrivskydd att göra? Minst 10 år sen för mig också, men detta är väl sajten för Macgeekar

Det fanns 1 eller 2 hål på disketterna. 800Kb samt 1.4MB hade ett hål med en plastflärp i som man kunde flytta på för att skrivskydda disketten. 1.4MB hade även ett hål på andra sidan för att diskettstationen skulle kunna identifiera den som en 1.4MB.

Man kunde borra upp ett hål i en 800kB så gick den med varierande resultat att formatera som 1.4MB.

Hursomhelst, är en diskett formaterad som 800kB så är den det. Att borra upp hål för att lura diskettstationen att det är en 1.4MB hälper inte. 800kB och 1.4MB har en annan sektorstorlek/spårtäthet så den går helt enkelt inte att läsa.

Enda lösningen är en gammal mac eller en extern USB-diskettstation avsedd för mac. Jag har en sådan i limegrön plast (matchande iMac G3) som funkar utmärkt. Borde gå att hitta på ebay.

På de som rymmer 1,4 MB kan man sätta en tejpbit över hålet som inte är för skrivskyddet så beter den sig precis som en som rymmer 800 KB. Men jag har aldrig hört om någon som gjort tvärtom. Jag misstänker att det skulle gå galet när den börjar leta i sektorerna.

  • Medlem
  • 2009-01-12 23:08

Från wikipedia:

The holes on the right side of a 3½-inch disk can be altered as to 'fool' some disk drives or operating systems (others such as the Acorn Archimedes simply do not care about the holes) into treating the disk as a higher or lower density one, for backward compatibility or economical reasons[citation needed]. Possible modifications include:
Drilling or cutting an extra hole into the right-lower side of a 3½-inch DD disk (symmetrical to the write-protect hole) in order to format the DD disk into a HD one. This was a popular practice during the early 1990s, as most people switched to HD from DD during those days and some of them "converted" some or all of their DD disks into HD ones, for gaining an extra "free" 720 KB of disk space. There even was a special hole punch that was made to easily make this extra (square) hole in a floppy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk#Ultimate_capacity_and_speed

Men man bör nog testa på diskar man inte har nåt värdefullt på.

Hitta en 7600/8600 eller grå G3, eller nåt äldre som har Ethernet. De kan läsa, för över på Ethernet. Jag tror att alla gamla Macar klarar 800k, alla jag haft i alla fall. (Utom när diskettstationen är kass förstås, vilket inte är ovanligt.)

Ett svårare problem kan vara att läsa sina filer när de väl kommer fram. Jag hade en del gamla dokument som MS Word 1-dokument, och det läser inte nya program. Jag fick mellanlanda på en mindre gammal maskin med MS Word 3, som kunde spara om i sitt format, och så kunde sedan MS Word 5 läsa det. Och så vidare...

Vad gäller hålen så har rhesus helt rätt. Du kan aldrig rädda en gammal diskett med att fippla med hålen, det gör bara att den ses som fel format och då finns det inte en chans att läsa något. Eller så ändrar man skrivskydd, och det är också dumt; den gamla disketten skall vara skrivskyddad och därmed punkt! Du vill läsa informationen, inte paja den. Är den inte skrivskyddad så finns risken att du råkar svara "ja" av misstag om den är svår att läsa (vanligt!) och Macen frågar om den skall formattera den.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-13 14:53

Har för mig att jag kört både 800K och 1.4 MB på min 7600. Lite stor dator att skicka. Men en LC I, II, III, 745 etc har ju samma storlek som en pizzakartong.
Med Sheepshaver kan du få gamla Mac-program att köra på en nyare dator. Funkar inte med allt men mycket.
http://emaculation.com/forum/viewforum.php?f=20

Sheepshaver kände jag inte till, tack för tipset. Hade hoppats någon kände till en extern disc drive för nyare Macar som kunde läsa 800k-disketter men det finns nog inte. Då hade jag sluppit projektet att rigga upp en gammal Mac med allt vad det innebär (i synnerhet eftersom jag inte har någon liggande i källaren).

Diskett

Man kan göra ett hål till på 800Kb disketter & oftas blir den då en 1.4MB

Om man tejpar för ett hål på 1.4MB disketten blir den en 800KB diskett

Har 2 olika USB Diskett enheter Men ingen tar 800KB

En Imation SuperDisk den tar vanliga 1.4 MB disketter & 120 MB SuperDisks

+ en mindre som bara tar 1.4 MB disketter

Men har en del gamla Macar
Så om du inte ar hittat en lösning...
Så kan jag lägga dina disketter på en CD som imagefiler

Då kan du öppnad dom på din dator

Anders sthlm

1
Bevaka tråden