Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missljud från fläkt MBP 2,8

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-15 16:13

Min nya MBP har under den senaste tiden börjat ge ifrån sig ett konstigt surrande ljud från fläkten uppe i vänstra hörnet. Detta märks främst vid låg belastning, när datorn var ny så lät den i princip inget alls. Drar man igång ett spel eller något annat krävande så fläkten varvar upp helt så märks det däremot inte. Datorn har stått på i princip dygnet runt sen jag köpte den och fläkten har fått arbeta ganska hårt då jag spelat en hel del på den men det bör den ju tåla tycker man. Är väl bara att reklamera antar jag. Är dock ute till sjöss nu och kommer inte hem förrän i mitten av mars, hoppas den håller till dess. Är det någon annan som har samma problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-28 19:54

Nu har datorn börjat låta som en motorsåg och hela chassiet vibrerar :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 21:10

Mitt förslag är att du lämnar in den och låter någon titta på den. Du kan väl lägga till på något bra ställe?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-28 22:30

Jadu, vi är på väg till Mississippi nu och borde vara framme om 2-3 veckor men jag vet inte om det finns något serviceställe i närheten av där vi lägger till. Skulle den braka ihop helt så borde väl processorn och grafikkorten skyddas från överhettning genom att datorn stängs av om de skulle bli för varma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 01:07

Exakt ja, i alla fall vad jag vet. Jaja, du ska ha ett lycka till!

Jag har också haft problem med missljud i vänstra fläkten i min nya unibody macbook pro. fast i mitt fall har det varit sen dag 1. Har bokat tid hos lan-master för byte den 16e januari.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-08 22:22

Jag har samma problem med den vänstra fläkten, brummar och har sig. Ibland och mer frekvent så har den börjat gå igång med ett riktigt hemskt läte. Jag var inne på MacSupport idag och de har beställt hem en fläkt till den, så jag får lämna in den när dom fått fläkten. Blir nog bra, framförallt skönt när den blir tyst och snäll igen.

Amazon: Hoppas att du hitta en service-partner som kan hjälpa dig, det största problemet om där nu finns någon som kan hjälpa dig är väl att dom antagligen inte har fläkten hemma och måste beställa hem den. Så får ju hoppas på att du stannar där ett par veckor eller något.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-12 23:24

MacSupport +!

Måste bara skriva ett par rader här. Jag hämtade idag ut min dator efter byte utav min vänstra illa-låtande fläkt. Nu är den så tyst och fin så det är helt underbart, hade glömt hur tyst den var.

Hur som helst, måste bara lägga in ett varmt ord för MacSupport i Lund. Jag mailade dem i Torsdags och hörde om de kunde hjälpa mig med min MBP, "Självklart" fick jag som svar och knallade ner där på lunchen. Service-killen på plats kunde lika enkelt som jag konstatera att det var den vänstra fläkten som höll på att ge upp och skapade dessa obehagliga missljud. Det trevliga här var att han lade en beställning på fläkten och lät mig behålla datorn tills fläkten var levererad till dem. Perfekt tyckte jag som kunde använda min, om än högljudda, MBP hela helgen.

Idag, Måndag, så tog jag och slängde ner datorn i väskan och tog med den till jobbet "Just in case". Mycket riktigt så ringde de från MacSupport för att meddela att fläkten skulle bli leverad till dem runt lunchtid. "Underbart" tänkte jag och knallade än en gång ner där på lunchen och lämnade in datorn. Två timmar senare fick jag ett mail om att datorn var klar för upphämtning och glad som jag var stack jag dit efter jobbet och hämtade ut min numer tysta MBP.

Underbart bra support måste jag säga, jag var av med datorn i 4 timmar (2 om jag inte jobbat) och fick ett mycket bra bemötande och service. Kan inte annat än rekommendera dem.

Peace out! O:-)

Hört om fler som haft problem med vänstra fläkten, brukar sluta lyckligt efter service i butik. Jag däremot har ett konstigt brummande från höger om trackpaden. Den var knäpptyst de första dagarna men efter att ha aktiverat 9600-kortet för första gången och spelat Call of Duty 4 så brummar den störande. Det gör den oavsett vilket kort jag använder.
Googlat tills ögonen blöder och hittar bara folk med samma problem men ingen lösning. Provat att återställa både SMC och PRAM... Ska gå till återförsäljaren här i stan och be dem ta en kik. Förjoppningsvis är det en fläkt och inte hårddisken.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-13 11:52
Ursprungligen av Salmonella:

Hört om fler som haft problem med vänstra fläkten, brukar sluta lyckligt efter service i butik. Jag däremot har ett konstigt brummande från höger om trackpaden. Den var knäpptyst de första dagarna men efter att ha aktiverat 9600-kortet för första gången och spelat Call of Duty 4 så brummar den störande. Det gör den oavsett vilket kort jag använder.
Googlat tills ögonen blöder och hittar bara folk med samma problem men ingen lösning. Provat att återställa både SMC och PRAM... Ska gå till återförsäljaren här i stan och be dem ta en kik. Förjoppningsvis är det en fläkt och inte hårddisken.

Ja, det är ju ändå ett par stycken bara på de svenska forumen. Tråkigt att en sådan sak händer, det är ju trots allt dyra maskiner och man har inte ens tanken på att en fläkt ska ge upp efter bara några hundra timmars användande.

Jag har inte hört något om ditt problem, men det låter ju som att en reperation utav datorn är det som kommer att hjälpa. Nere till höger sitter ju hårddisken och märkliga ljud från hårddisken brukar inte betyda lyckliga slut. Jag hade sett till att ta backup utav viktiga filer regelbundet och försökt få in den på reperation så snabbt som möjligt. Vad säger S.M.A.R.T-statusen? Du kan kolla med: http://www.corecode.at/smartreporter/ men jag antar att den kommer säga att det är "all green", litar inte så mycket på S.M.A.R.T.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-13 04:49

Verkar som att jag får låta bli att köra tyngre applikationer tills jag har fått den reparerad. Fläkten orkade inte varva upp ordentligt sist jag spelade vilket resulterade i att skärmen blev svart. Fick döda datorn genom att hålla inne strömknappen.

1
Bevaka tråden