Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 7 beta via bootcamp?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 09:54

MS släpper idag en betaversion för Windows 7 fri att testa för alla intresserade. Enligt uppgifter ska alla drivrutiner etc som fungerar för Windows Vista att fungera på nya Windows 7. Jag undrar därför; tror ni det är möjligt att testa denna beta via bootcamp på sin wunderbara MBP?

Här finns en länk till FZ med lite mer information och länkar vidare:
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=30427

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 10:30

Jepp, det fungerar.

Enklast ska enligt diverse källor vara om man redan har Vista installerat och kör en uppdatering till Windows 7. Då får man drivrutinerna från Boot Camp på köpet så att säga.

För min del hade jag inte någon Vista-installation, så det blev lite krångel med att få in drivrutinerna från Boot Camp, men som sagt, det går.

Ursprungligen av poba:

Jepp, det fungerar.

Enklast ska enligt diverse källor vara om man redan har Vista installerat och kör en uppdatering till Windows 7. Då får man drivrutinerna från Boot Camp på köpet så att säga.

För min del hade jag inte någon Vista-installation, så det blev lite krångel med att få in drivrutinerna från Boot Camp, men som sagt, det går.

Hur gjorde du för att få med dig drivrutinerna?

Har tänkt blåsa min mac för att sedan köra in en partition för bootcamp och då med Windows 7 betan.

Ladda ner Windows 7 i 64-bitars-versionen! Den släpps idag kl 12 Pacific Time.

Om den är som Vista 64 SP1 så stöder den UEFI utan emulerad BIOS. (så slipper du köra emulerad BIOS i Boot Camp)

Det går bra att köra 32-bitars programvara i Vista 64/Windows 7 -64

Skapa bara en Windowspartition i Diskverktyget via OS X installationsskiva och låt Windows 7 formatera disken i NTFS och göra hela installationen.

Jag tror den kommer att hitta all hårdvara, möjligen med undantag för webcamen.

Ursprungligen av Macce65:

Ladda ner Windows 7 i 64-bitars-versionen! Den släpps idag kl 12 Pacific Time.

Om den är som Vista 64 SP1 så stöder den UEFI utan emulerad BIOS. (så slipper du köra emulerad BIOS i Boot Camp)

Det går bra att köra 32-bitars programvara i Vista 64/Windows 7 -64

Skapa bara en Windowspartition i Diskverktyget via OS X installationsskiva och låt Windows 7 formatera disken i NTFS och göra hela installationen.

Jag tror den kommer att hitta all hårdvara, möjligen med undantag för webcamen.

Bra tips Macce65!

Det fungerar alltså bättre att skapa en partition via skivverktyget på OS X installationsskiva? Istället för att köra med Boot Camps?

Jag uppgraderade Tiger till Leopard när det släpptes, så blir det lite rättighetsfel. Skivverktyget i OS X klarar inte av av fixat felen, så när jag försöker skapa en windows-partition säger den att jag måste installera om för att kunna skapa en partition.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 01:34
Ursprungligen av Macce65:

Ladda ner Windows 7 i 64-bitars-versionen! Den släpps idag kl 12 Pacific Time.

Om den är som Vista 64 SP1 så stöder den UEFI utan emulerad BIOS. (så slipper du köra emulerad BIOS i Boot Camp)

Det går bra att köra 32-bitars programvara i Vista 64/Windows 7 -64

Skapa bara en Windowspartition i Diskverktyget via OS X installationsskiva och låt Windows 7 formatera disken i NTFS och göra hela installationen.

Jag tror den kommer att hitta all hårdvara, möjligen med undantag för webcamen.

Gissar att du menar EFi? I så fall så kommer det inte fungera då Windows Vista SP1 och/elller Windows 7 bara supportar EFI 2.0 medans Apple bara supportar EFI 1.1 - Så datorn kommer inte i över huvudtaget inte boota från media med EFI 2.0 64 bitars installation. Tråkigt men Apple ligger lite efter där och Microsoft ligger före, så är det bara.

Ursprungligen av studiox:

Gissar att du menar EFi? I så fall så kommer det inte fungera då Windows Vista SP1 och/elller Windows 7 bara supportar EFI 2.0 medans Apple bara supportar EFI 1.1 - Så datorn kommer inte i över huvudtaget inte boota från media med EFI 2.0 64 bitars installation. Tråkigt men Apple ligger lite efter där och Microsoft ligger före, så är det bara.

Hmmm, det kanske är så att EFI 1.1 är för 32-bitars OS? och att Apple släpper EFI 2.0 i samband med Snow Leopard? (som ju blir Appple första OS med 64-bitars kärna för AMD-64)

Undrar om det går att installera 64-bitars Windows 7 över emulerad BIOS då?

Här finns (fungerande) länkar till både 32 och 64-bitars versionerna :http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=13901

Om du inte får tag på en betanyckel idag - installera och välj att du inte vill aktivera din installation..även om det kommer upp en "varning" . Det går att aktivera med en skarp nyckel inom 30 dagar.. Med en betanyckel fungerarinstallationen till 1/8

Glöm inte heller att installera en fix för MP3: (annars kapas några sekunder i början av MP3-filer)

An update is available for Windows Media Center and Windows Media Player in Windows 7 Beta

Senast redigerat 2009-01-10 12:33
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-10 17:36
Ursprungligen av Macce65:

Hmmm, det kanske är så att EFI 1.1 är för 32-bitars OS? och att Apple släpper EFI 2.0 i samband med Snow Leopard? (som ju blir Appple första OS med 64-bitars kärna för AMD-64)

Undrar om det går att installera 64-bitars Windows 7 över emulerad BIOS då?
[/url]

"Leopard support EFI v1.10 in 32-bit mode, even on 64-bit CPUs (newer Macs have 64-bit EFI)"

Source: http://refit.sourceforge.net/info/vista.html

Men en uppgradering till EFI 2 kanske kommer i och med Snow Leopard. Men 64bitars efi finns redan i macar som Mac Pro bland annat.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 00:48
Ursprungligen av Sidde:

"Leopard support EFI v1.10 in 32-bit mode, even on 64-bit CPUs (newer Macs have 64-bit EFI)"

Source: http://refit.sourceforge.net/info/vista.html

Men en uppgradering till EFI 2 kanske kommer i och med Snow Leopard. Men 64bitars efi finns redan i macar som Mac Pro bland annat.

Att Apple använder 1.1 är ju ingen hemlighet direkt, nu pratade vi ju om 2.0.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-09 19:01
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Hur gjorde du för att få med dig drivrutinerna?

Har tänkt blåsa min mac för att sedan köra in en partition för bootcamp och då med Windows 7 betan.

Lite osäker faktiskt, jag provade en del saker innan det lyckades.
Men om jag kommer ihåg rätt behövs följande ingredienser:
- Boot Camp 2.1
- Något att redigera .msi-filer med.

Jag hade bara tillgång till Boot Camp 2.0 så jag kopiera Boot Camp-mappen från installations DVD:n och redigerade .msi-filen som ligger i Drivers-mappen för att få setup:en att rulla igång. Redigeringen bestod i att ta bort tabellen som håller reda på vilka villkor som måste vara uppfyllda för att installera. Kommer inte ihåg vad tabellen heter så här på rak arm, men det löser sig nog när man ser vad dom heter.

Efter detta laddade jag ned Boot Camp 2.1-uppdateringen från Apples site, satte installern att vara kompatibel med Vista och så rullade det på. Efter detta var det bara ljudet som inte fungerade, det går att lösa med drivrutin från: http://www.realtek.com/downloads/.

Lycka till!

Har installerat win7 nu på både mbp'n och iMacen. Jag gjorde rena installationer på båda, dvs inte uppgraderat från Vista. Windows update hittade drivrutiner till det allra mesta och det enda strulet jag har är relaterat till bluetoothtangentbordet till iMacen.

Annars verkar det mesta fungera.

Jag kan ju tillägga att jag körde 32 bit versionen och partionerade via boot camp. Om det bringar någon klarhet i något.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 01:35

Ytterligare en kommentar är att du har inte så mycket föredelar på att installera windows 7 om du inte är uberdörjd. Glöm vista drivrutiner och apple sådana.

Ursprungligen av studiox:

Ytterligare en kommentar är att du har inte så mycket föredelar på att installera windows 7 om du inte är uberdörjd. Glöm vista drivrutiner och apple sådana.

Vistas drivare fungerar på Windows 7.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 15:25
Ursprungligen av hansfilipelo:

Vistas drivare fungerar på Windows 7.

Njae. Många installationsprogram kollar ju versionen av windows, och eftersom den inte känner igen Windows 7 så vägrar den installera.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 15:25

Jag har bara installerat Windows 7 32 bitars (Valde fel när jag laddade hem från Technet)

Det finns en fix för SP1 för Windows Vista som gör att man plockar bort EFI (typ) vilket gör att bootloadern kommer välja ett BIOS boot mode istället när EFI misslyckas. Det borde fungera för Windows 7 också.

Win7 fungerar faktiskt bra i Paralells. Bättre än Vista i alla fall.

Gårdagens klassiker:

Jag har snabbtestat Win 7 i VMWare fungerar bättre än Vista tycker jag också.
Verkar inte alls ta lika stora resurser i anspråk. Vilket är trevligt.
Men av någon anledning kom jag och tänka på Dragthing/Dock.

Tänk att när ni installerar betan får ni bara ha den i 30 dagar såvida ni inte skaffar en product key, MS delar bara ut 2,5 miljoner så jag misstänker att de är rätt slut vid det här laget.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

2
Tänk att när ni installerar betan får ni bara ha den i 30 dagar såvida ni inte skaffar en product key, MS delar bara ut 2,5 miljoner så jag misstänker att de är rätt slut vid det här laget.

Jag fick nycklar till både 32 o 64-bitars versioner kl 04.. 090111

Installerade 64-bitars versionen eftermiddag på ca 18 minuter på en långsam lagringsdisk och installationsprogrammet/update hittade all hårdvara utom en scanner. ATI har 64-bitars för Win 7 (mer avancerad i multiskärmhantering jämfört med Vista)

Win 7 känns allmänt rappare än Vista 64 och IE8 är blixtsnabb..

Mediacentret är läckert och har stöd för de flesta codec (utom .mkv) Hittade ett bra 64-bitars codecpack:
http://www.codecguide.com/klcp_64bit.htm K-Lite 64

Senast redigerat 2009-01-11 18:05
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tänk att när ni installerar betan får ni bara ha den i 30 dagar såvida ni inte skaffar en product key, MS delar bara ut 2,5 miljoner så jag misstänker att de är rätt slut vid det här laget.

Jag vågar nästan sätta en peng på att några fler än jag har samma product key..
Servern som genererade koderna gick ju ner, och efter det så verkar det som att dom delade ut samma till rätt många..

Ska ta och testa Win 7 i VirtualBox och se vad Microsoft har för sig

Herregud. Lägg ner för h***e Microsoft.

1. Testar hämta med Safari, sidan står still efter jag valt 32bit Engelsk.
2. Testar Firefox. Nu fortsätter den, fast den vill att jag ska logga in. Den vill sen ha mitt namn och svar på frågor.
3. Jag svarar på frågorna och tvingas nu validera min mail.
4. Jag klickar på valideringslänken. Det kommer upp en sida med en cd nyckel och en nerladdningsknapp. Jag testar klicka på den jäfla knappen 6 gånger och inget händer. Tillslut får jag ett utbrott och stänger ner hela jävla sidan.

7. Letar upp denna sidan och den börjar ladda ner. http://ve3d.ign.com/articles/news/43928/Windows-7-Beta-Download

De får fanimej skärpa till sig.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 13:42
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Herregud. Lägg ner för h***e Microsoft.

1. Testar hämta med Safari, sidan står still efter jag valt 32bit Engelsk.
2. Testar Firefox. Nu fortsätter den, fast den vill att jag ska logga in. Den vill sen ha mitt namn och svar på frågor.
3. Jag svarar på frågorna och tvingas nu validera min mail.
4. Jag klickar på valideringslänken. Det kommer upp en sida med en cd nyckel och en nerladdningsknapp. Jag testar klicka på den jäfla knappen 6 gånger och inget händer. Tillslut får jag ett utbrott och stänger ner hela jävla sidan.

7. Letar upp denna sidan och den börjar ladda ner. http://ve3d.ign.com/articles/news/43928/Windows-7-Beta-Download

De får fanimej skärpa till sig.

Dom kommer snart släppa siffror på hur många som försökt ladda ner det.
När släppte apple en PUBLIK BETA av ett OS sist - ALDRIG (!!!!!!!!!!!!)

Så lugna ner dig lite och strunta i windows 7, det är nog inget för dig ändå.

Ursprungligen av studiox:

När släppte apple en PUBLIK BETA av ett OS sist - ALDRIG (!!!!!!!!!!!!)

Aldrig?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 19:42
Ursprungligen av Hagelin:

Som man fick betala för ja.... Det kallar jag inte "publik beta"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 19:57
Ursprungligen av studiox:

Som man fick betala för ja.... Det kallar jag inte "publik beta"

nej, men samtidigt har inte apple haft så stora problem som microsoft har nu med sitt system på sista tiden så de ger ut publika betor för att få folkets ord och feedback.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 23:34
Ursprungligen av 20hz:

nej, men samtidigt har inte apple haft så stora problem som microsoft har nu med sitt system på sista tiden så de ger ut publika betor för att få folkets ord och feedback.

Microsoft har alltid get ut publika betor, både XP, Windows Vista, Windows 2003 Server, Windows 2008 Server, Office Communication Server, SQL server, listan kan göras hur lång som helst. Medans Apple aldrig ger ut betor, förutom till dom som är ACD medlemmar.

På vilket sätt tycker du microsoft har problem med windows 7 som gör att dom ger ut en publik beta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 23:58
Ursprungligen av studiox:

Microsoft har alltid get ut publika betor, både XP, Windows Vista, Windows 2003 Server, Windows 2008 Server, Office Communication Server, SQL server, listan kan göras hur lång som helst. Medans Apple aldrig ger ut betor, förutom till dom som är ACD medlemmar.

På vilket sätt tycker du microsoft har problem med windows 7 som gör att dom ger ut en publik beta?

Kan skriva det med fem bokstäver, VISTA. Vista var en totalflopp. Något Microsoft själva nu försöker reparera. Som du också vet är Microsoft väldigt mycket större.

Dessutom jobbar båda företagen på helt olika sätt och vad vill du eg. ha sagt med denna diskussion? Nej, Apple har inte lämnat en publik beta. Det vet vi. Men de gör samtidigt ett jävla hästjobb och i mina ögon har de lyckats väldigt bra de senaste 5 åren. Detta är lite OT och tråden bör handla om Win7 beta via bootcamp. Vill du prata vidare om detta ämne så starta en tråd om Microsofts publika betor i jämförelse till Apple.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-13 00:38
Ursprungligen av 20hz:

Kan skriva det med fem bokstäver, VISTA. Vista var en totalflopp. Något Microsoft själva nu försöker reparera. Som du också vet är Microsoft väldigt mycket större.

Dessutom jobbar båda företagen på helt olika sätt och vad vill du eg. ha sagt med denna diskussion? Nej, Apple har inte lämnat en publik beta. Det vet vi. Men de gör samtidigt ett jävla hästjobb och i mina ögon har de lyckats väldigt bra de senaste 5 åren. Detta är lite OT och tråden bör handla om Win7 beta via bootcamp. Vill du prata vidare om detta ämne så starta en tråd om Microsofts publika betor i jämförelse till Apple.

Enda anledningen till mitt inlägg var Ipod_Lover inlägg. Jag har inget intresse av kasta paj här utan var mer ett konstruktivt svar på att man nog får gilla läget när ett par miljoner försöker ladda hem ett par gigabyte iso filer samtidigt samt att Apple inte har någon som helst erfarenhet av detta och det är orättvist mot MS.

Om Ipod_Lover vill diskutera det vidare i en annan tråd så varesgod.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Herregud. Lägg ner för h***e Microsoft.

1. Testar hämta med Safari, sidan står still efter jag valt 32bit Engelsk.
2. Testar Firefox. Nu fortsätter den, fast den vill att jag ska logga in. Den vill sen ha mitt namn och svar på frågor.
3. Jag svarar på frågorna och tvingas nu validera min mail.
4. Jag klickar på valideringslänken. Det kommer upp en sida med en cd nyckel och en nerladdningsknapp. Jag testar klicka på den jäfla knappen 6 gånger och inget händer. Tillslut får jag ett utbrott och stänger ner hela jävla sidan.

7. Letar upp denna sidan och den börjar ladda ner. http://ve3d.ign.com/articles/news/43928/Windows-7-Beta-Download

De får fanimej skärpa till sig.

Lugn o fin..:)

Om du kollar html-koden så ser du vart de länkarna leder:

<a href="http://download.microsoft.com/download/6/3/3/..." rel="nofollow">32-bit</a>

<a href="http://download.microsoft.com/download/6/3/3/..." rel="nofollow">64-bit</a>

Senast redigerat 2009-01-11 18:06
Bevaka tråden